فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده :هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابي به اطمینان روحي است

سرگزی پور گفت : در فرهنگ اهل بیت (ع) یکي از نشانه‏هاي سعادت انسان این است که فرد بتواند به وضع خانواده خود رسیدگي کند.
فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده :هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابي به اطمینان روحي است
1403/06/12 - 09:53
تاریخ و ساعت خبر:
197521
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان، زهرا سرگزی پور طللبه و فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار زنان ایران در رابطه با جایگاه و ارزش تشکیل خانواده از دیدگاه امام رضا علیه السلام گفت : محکم‏ترین و برترین برنامه براي جلوگیري از گناه و صیانت جامعه و نجات دادن نسل جوان از سقوط در باتلاق منکرات، ابتذال و فحشاء، ازدواج مي‏باشد. براین اساس در مرحله اوّل بر والدین، اقوام و نهادهاي ذیربط واجب است که نسبت به ایجاد مقدمات این سنت الهي و حرکت پسندیده اقدام کنند و با دستان خویش با ساده‏ترین روش زمینه پیماني پاک را فراهم آورند. در مرحله بعد بر پسران و دختران است که بناي زندگي و سعادتمندانه‏اي را به دور از تکلّفات و با اجتناب از شرایط سخت برپا نمایند.
وی افزود : تشکیل کانوني به نام خانواده اهمیت شایان توجهي دارد زیرا براي هر کسي یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش مي‏آید و در اسلام، مسئله‏اي حیاتي و برنامه‏اي عالي است که برمبناي مقررات و قوانین قرآني، روایي و شرعي جامه عمل مي‏پوشد .
وی گفت : خانواده هسته ي نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار مي‏رود و عواملي چون عشق و محبت و عاطفه را در وجود انسان‏ها ریشه دار مي‏نماید. با رعایت موازین ارزشي اسلامي زندگي خانوادگي شکوفا مي‏گردد و آیین اسلام حقوقي براي اعضاي آن بوجود مي‏آورد که با مراعات و اجراي آن، صفا و صمیمیت چون چشمه‏اي جوشان در خانواده جاري مي‏گردد.در حضور مناسبات اخلاقي و روابط بین اعضاي خانواده حضرت امام رضا(ع) یک اصل کلّي، جالب و داراي پیامي روان شناختي را مطرح مي‏فرمایند : (برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان) که این اصل در حسن معاشرت و بهبودي آن تأثیري فراوان دارد،
سرگزی پور افزود : خداوند اصل محبت را در قلب زن و شوهر قرار مي‏دهد و بر آنان است که این نعمت باطني و حالت قلبي را که موجب آرامش زندگي و صفا و پاکي است بوسیله جانبداري از هم، گذشت و فداکاري، خوش اخلاقي، توقع در اندازه و ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهاي بیهوده حفظ کنند و از عواملي که به محبت و عاطفه خلل وارد مي‏نماید بپرهیزند زیرا تبدیل این عاطفه و شوق به کینه و نفرت و بغض در صورتي که ملاک شرعي و عقلي در کار نباشد مبدل نمودن نعمت به نقمت و بلاست و خود نوعي ناسپاسي به شمار مي‏آید البته به فرمایش حضرت امام رضا(ع) دل‏ها را رغبت و نفرت و نشاط و سستي مي‏باشد، هنگامي که دل میل و اقبال مي‏کند بینش و ادراک دارد و زماني که بي میل است افسرده و ناتوان مي‏باشد از این روي هنگامي که درون با نشاط توأم مي‏باشد باید دل‏ها را بکار گرفت و زماني که حالت سستي و رخوت دارد باید آن را رها کرد تا توان و آرامش خود را بازیابد.
وی ادامه داد: از دیدگاه فرهنگ اسلامي چنین استنباط مي‏گردد که گرایش براي تشکیل خانواده از احساس ژرف متأثر گردیده است. نیازمندي روح و روان و احتیاج عاطفي در یک چهارچوب معنوي رشد دهنده آدمي را وادار مي‏کند تا در فرصتي مناسب به این مسئله جامه ي عمل بپوشاند. هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابي به اطمینان روحي است تا انسان پس از رسیدن به این مرحله احساس نماید به خویشتن اصل خویش نائل گردیده است و به اعتبار این که رحمت و مودت شالوده و پایه‏ي روابط در نظام آفرینش مي‏باشد چنانچه حضرت امام رضا(ع) فرموده‏اند: ( نعمت‏هاي الهي را که در اختیارتان است گرامي بدارید چرا که آنها گریزان مي‏باشند. از هر که کناره گیرند دیگر بازگشتي برایشان نمیرباشد و در بیاني دیگر زندگي توأم با آرامش را این گونه معرفي کرده‏اند: (منزل وسیع، همکاران و خدمتگزاران افزون و دوستداران فراوان ,کثرت اهل محبت و مودت).
سرگزی پور افزود : در فرهنگ اهل بیت (ع) یکي از نشانه‏هاي سعادت انسان این است که فرد بتواند به وضع خانواده خود رسیدگي کند، در این باره نیز امام رضا (ع ) می فرمایند: ( شایسته است مرد بر اهل خانه (از لحاظ مخارج زندگي) سخت‏گیري نکند تا این که آنان مرگ او را از خداوند درخواست کنند). در اسنجا باید گفت اهمیت تلاش براي امور رفاهي خانواده موجب نمي‏شود که آدمي از اعتدال، قناعت و کسب رزق حلال دوري گزیند. حضرت امام رضا(ع) در این باره تأکید نموده‏اند: حقیقت ایمان بنده کامل نمي‏گردد تا این که سه خصلت را دارا باشد. بصیرت در دین، اعتدال و میانه روي در امور زندگي و خانواده و بردباري در سختي‏ها و مصائب.همچنین آن فروغ امامت فرموده‏اند: (هر کس به روزي اندکي که خدا به او مي‏دهد راضي باشد پروردگار همان عمل اندک را از وي مي‏پذیرد ).
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده، اهمیت خانواده در اسلام، سلامت روحی ، اهمیت تشکیل خانواده
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو