گزارش؛

فرزندآوری شیرین ولی پردست‌انداز

مدیرکل ثبت احوال کردستان همچنین با بیان اینکه 171 مورد چندقلویی در استان به ثبت رسیده است، گفت: 161 مورد دو قلو، 9 مورد سه قلو و یک مورد چهار قلو در بازه زمانی 5 ماهه امسال در استان به ثبت رسیده است.
فرزندآوری شیرین ولی پردست‌انداز
1403/06/17 - 09:20
تاریخ و ساعت خبر:
197627
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان، جمعیت جهانی به سمت پیری در حرکت است، طی دهه‌های گذشته به علت تغییر ساختار سنی جمعیت در ایران شاهد تغییراتی در پروفایل جمعیتی بوده‌ایم به خصوص که جمعیت سالخورده در ایران رو به رشد است و افزایش جمعیت سالخورده می‌تواند مانعی در مسیر برنامه‌های عمرانی کشور و رشد اقتصادی باشد چرا که پایه اصلی قدرت، رشد اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای نیروی کار جوان آن است.
امروزه شاهد هستیم که برخی زوجین، ترجیح می‌دهند فرزندی نداشته باشند یا فرزندآوری را به تأخیر بیندازند، برخی دیگر فاصله بین موالید را افزایش می‌دهند، برخی از آن‌ها تک فرزندی را انتخاب کرده و زوجین مسن‌تر نیز فرزندآوری را متوقف می‌سازند.
تداوم این روند به تدریج ساختار سنی جمعیت را از وضعیت جوانی خارج کرده و آن را به سوی سالخوردگی قریب‌الوقوع سوق می‌دهد که خود یک نگرانی بسیار جدی است.
علی جوکار مدیرکل ثبت احوال کردستان می‌گوید: در پنج ماهه امسال ۸ هزار و ۴۸6 واقعه ولادت دراستان ثبت شده است.
به گفته وی، 6 هزار و ۱۰۰ واقعه ولادت در شهر و مابقی مربوط به روستاها بود است و نام شاهان در پسران و ماهلین در دختران بیشترین فراوانی را دارد.
در بازه زمانی یاد شده ۵ هزارو ۲۹۶ واقعه ازدواج و۲ هزارو ۳۷۲ واقعه طلاق و ۳ هزار و ۳۷۵ واقعه فوت نیز در استان ثبت شده است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان همچنین با بیان اینکه 171 مورد چندقلویی در استان به ثبت رسیده است، گفت: 161 مورد دو قلو، 9 مورد سه قلو و یک مورد چهار قلو در بازه زمانی 5 ماهه امسال در استان به ثبت رسیده است.
وی از کاهش 6.9 دهم درصدی زاد ولد در استان نسبت به بازه زمانی 5 ماهه سال 1402 در سالجاری خبر داد و گفت: به لحاظ جنسیت 4 هزار و 401 مورد از موالید در استان پسر و 4 هزار و 85 مورد دختر بوده است.
عطاالله حیدری رئیس بیمارستان بعثت سنندج هم در این باره می‌گوید؛ یک‌هزار و ۹۰۲ نوزاد از ابتدای سال‌جاری تاکنون در بیمارستان بعثت سنندج متولد شده‌اند.
به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون ۷۶مورد چند قلویی در این بیمارستان ثبت شده است که ۶۸ مورد از این تعداد دوقلو، هفت مورد سه قلو و یک مورد چهار قلو بوده است.
وی همچنین از مراجعه ۹۲۹ نفر به کلینیک ناباوری دانشگاه خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹۲۹ نفر به کلینیک ناباوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان جهت ارائه خدمت مراجعه کرده‌اند که ۵ بارداری موفق با روش‌های کمک باروری در این کلینیک به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد: از ۴۴ مورد انتقال جنین با گزارش ۱۱ مورد مثبت بود و تاکنون در کلینیک بعثت، ۳۷ مورد پانکچر، ۲۲ IUI انجام شده است.
براساس دیدگاه کارشناسان جوانان امروز بیشتر به دنبال لذت هستند بنابراین هیچ‌گاه به فکر تغییر ذهنیت در مورد افزایش فرزند نیستند معتقدند مشکل فرزندآوری ارتباط مستقیمی با مشکلات اقتصادی ندارد چراکه در طبقه مرفه جامعه کمترین رغبت برای فرزندآوری را داریم بنابراین تغییر ذهنیت افراد جامعه باید در اولویت امور قرار گیرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گزارش ، فرزندآروی ، افزایش جمعیت ، نرخ تولد در کردستان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو