زن مسلمان ایرانی رکن اساسی و محور اصلی خانواده/زنان از هیچگونه فداکاری و تلاش در راه به ثمر رساندن انقلاب خودداری نکردند

در سالهای ننگین حکومت پهلوی زنان نقش برجسته ای در مبارزه علیه حکومت طاغوت ایفا کردند  و همینطور در زمان انقلاب و قیام 17 شهریور زنان نه تنها با حجاب اسلامی بلکه با چادر که میراث حضرت فاطمه(س) هست با فرزندی در آغوش فریاد مرگ بر شاه و درود بر خمینی سر دادند. زنان در روز 17 شهریور علاوه بر حضور پررنگ و پرشور در تظاهرات پس از اقدام وحشیانه حکومت علیه مردم به مداوای مجروحین پرداختند.
زن مسلمان ایرانی رکن اساسی و محور اصلی خانواده/زنان از هیچگونه فداکاری و تلاش در راه به ثمر رساندن انقلاب خودداری نکردند
1403/06/17 - 12:04
تاریخ و ساعت خبر:
197710
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زنان مسلمان ایرانی پس از قیام ۱۷ شهریور و در هنگام جنگ، با حضور در فعال در مساجد برای فراگیری آموزشهای نظامی، و ایفای نقش در مراکز پشتیبانی و تدارکات رسانی به نیروهای رزمی، تشویق و ترغیب فرزندان، همسران، پدران و برادرانشان برای پای به میدان نهادن و حتی حضور مستقیم خودشان، دفاع قهرمانانه‌شان را به نمایش گذاشتند و رسالت و اصالت خود را به جهانیان نشان دادند ، زن مسلمان ایرانی با ظهور انقلاب اسلامی هر روز به سوی رشد و کمال تازه‌ای راه یافت و در کوره انقلاب آبدیده و استوار شد. زنان مسلمان و متعهد کشورمان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بسیار فعال و سازنده قدم برداشتند و حرکتهای اجتماعی عظیمی با مشارکت آنان صورت گرفت.
به منظور کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر در خصوص نقش زنان مومن و انقلابی ایرانی در قیام 17 شهریور و پس از آن راهی شهرستان ساری استان مازندران شدیم تا مصاحبه ای با سرکار خانم میترا اقیان که یکی از فعالان عرصه تعلیم و تربیت هستند داشته باشیم.
به نظر شما، زنان چه نقشی در تظاهرات 17 شهریور ایفا کردند؟
در سالهای ننگین حکومت پهلوی زنان نقش برجسته ای در مبارزه علیه حکومت طاغوت ایفا کردند  و همینطور در زمان انقلاب و قیام 17 شهریور زنان نه تنها با حجاب اسلامی بلکه با چادر که میراث حضرت فاطمه(س) هست با فرزندی در آغوش فریاد مرگ بر شاه و درود بر خمینی سر دادند. زنان در روز 17 شهریور علاوه بر حضور پررنگ و پرشور در تظاهرات پس از اقدام وحشیانه حکومت علیه مردم به مداوای مجروحین پرداختند.ان شاءالله که همواره زنان امت مسلمان ایران همچون گذشته که در تمامی عرصه های انقلاب به نحو احسن نقش آفرینی کردند در میدان های مبارزه علیه جنگ نرم دشمن و دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی ثابت قدم بمانند و دیگران را نیز به این راه دعوت نمایند.
چه تفاوت‌هایی بین حضور و نقش زنان و مردان در این تظاهرات وجود داشت؟
زنان از هیچ‌گونه فداکاری و تلاشی در راه به‌ثمررساندن انقلاب خودداری نکردند. آنها همپای مردان در تظاهرات میلیونی شرکت کردند، شهید دادند و محرومیتها را تحمل نمودند. و در فاجعه ۱۷ شهریور که نقطه عطفی در انقلاب به شمار می‌آید، به استناد گفته ها و فیلمها، زنان بیشتر از مردان شهید داده اند. در آن فاجعه زنان در میان شهدا نشستند و از سوی نیروهای رژیم طاغوت وحشیانه و ظالمانه مورد رگبار قرار گرفتند .پیشتازی زنان در قیام 17 شهریور بر کسی پوشیده نیست،آنها در معابر عمومی با وجود فرزندانی که در آغوش داشتند می آمدند و شعار سر میدادند و شعارشان‌ اين‌ بود که‌ بانوان نیز باید غیرت خود را به نمایش بگذارند و از خانه بیرون بیایند و مردم‌ را تهييج‌ میکردند.
چه نمادهایی در تظاهرات 17 شهریور توسط زنان استفاده می‌شد؟
حضور فعال زنان در تظاهرات با رعایت حجاب و موازین شرعی جهاد که نماد بارز زن مسلمان تراز اسلامی انقلابی بودند، و همچنین نماد کسب هویت دینی، مقابله با نقشه‌های استعمارگران و رژیم پهلوی، و علاقمندی و ایمان آنان برای کسب آزادی با رعایت پوشش اسلامی ،بود.
آیا زنان در سازماندهی تظاهرات نقشی داشتند؟ اگر بله، این نقش چه بود؟
بله قطعا زنان نقش مهم و غیر قابل انکاری را ایفا کردند،چرا که در عصر پهلوی بزرگترین ظلم و ستم در حق زنان روا شده بود. آنها با این آگاهی که زن در جامعه نقش مهم انتقال‌دهنده فرهنگ را بر عهده دارد و برای به‌انحطاط‌کشیدن فرهنگ یک جامعه،ابتدا باید زنان آن جامعه را منحرف کرد و به انحطاط کشید بدین منظور کم‌کم زنان را به مثابه یک شی‌ء تلقی کردند و لذا نقطه شخصیت کاذبی که پهلوی‌ها به زن داده بودند، با هویت اصلی‌ او مغایر بود. نگاه آنان به زن کاملا ابزاری و درحد یک جسم بود و نه یک فرد سازنده، خلاق و متفکر و مکمل مردان. بنابراین زنان ،مردانه وارد میدان شدند و پای کار اسلام و انقلاب ایثار کردند و باحضور پررنگ در تظاهرات در برابر ظلم ایستادگی کردند و هویت واقعی زن مسلمان را به رخ جهانیان کشیدند.
به نظر شما، واقعه 17 شهریور چه تاثیری بر زندگی زنان گذاشت؟
این واقعه نقطه عطفی بر زندگی زنان مسلمان ایرانی بود که در پی آن مبارزات مردم تشدید یافت و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد که حامی حقوق و ارزشهای والای زنان در خانواده و جامعه بود.زن مسلمان ایرانی خود را وابسته به یک تاریخ، فرهنگ، مذهب و جامعه‌ای می‌دانست که روح و سرمایه‌اش را از اسلام گرفته بود؛ لذا این زن وقتی در این جامعه نمی‌توانست از اسلام بی‌نیاز و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.
بنابراین زن مسلمان ایرانی انتخاب کرد که دلیرانه از آن قالب عروسک گونه بیرون بیاید و با حضور شجاعانه و پررنگ خود در تظاهرات در نهایت خویشتن گمشده خویش را یافت و به همان زن قهرمان و حماسی مسلمان ایرانی تبدیل شد.
آیا این رویداد باعث تغییر نگرش جامعه نسبت به نقش زنان شد؟با روشن‌شدن اولین شعله‌های انقلاب که حاصل همان راهپیمایی ها و تظاهرات بود، زن مسلمان ایرانی که پیشتر تنها ایفاگر نقشی ناقص بود،حصارها را در هم کوبید و پای به میدان علم و عمل گذاشت و سیاستهای فرهنگ استعماری،که خلاف ارزش اصلی والای زنان بود زیر پا گذاشت. زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب به شمار ‌آمده‌اند و نقش آنان در انقلاب اسلامی بسیار عظیم تلقی شده است؛ چنانکه امام‌خمینی(ره) فرمودند: «در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند.» و قطعا این رویداد سبب تغییر نگرش جامعه به حضور پررنگ زنان شده و‌ دریافتند که زنان دارای دو نقش اساسی و عمده ایفای نقش مستقیم و غیرمستقیم در صحنه سیاسی هستند.
چه تغییراتی در وضعیت زنان پس از انقلاب و به ویژه پس از 17 شهریور ایجاد شد؟زنان مانند کوه در برابر مصائب،و پیامدهای جنگ مقاومت نمودند و علیرغم دشواریهای فراوان و توطئه‌های بسیار استکبار برای خارج‌نمودن زنان از میدان سیاسی اجتماعی و فرهنگی، از شرف و عزت کشورشان دفاع کردند.
این نمادها چه معنایی داشتند و چه پیامی را منتقل می‌کردند؟درواقع این پیام را میرساند که برای زنان مسلمان ایرانی حضور در صحنه‌های مبارزه از ارزشها و ایدئولوژی اسلامی و حفظ موازین شرعی و رعایت حجاب تفکیک‌پذیر نبود.
به نظر شما، هویت زنانه چگونه در این تظاهرات به تصویر کشیده شد؟
هویت زنانه با حضور فعال زنان در تظاهرات به گونه ای پرقدرت به نمایش گذاشته شد که شرکت بانوان باعث تقویت شهامت و جرات جوانان می گردید و حرکت انقلاب را تندتر و شدیدتر کرده بود. و بیش از پیش بر همگان یادآوری نمود که زن یکتا موجودی است که می‌تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکات وجودشان نه یک جامعه بلکه جوامع به استقامت و ارزشهای والای انسانی دست یابند.
چه میراثی از 17 شهریور برای نسل‌های بعدی زنان باقی مانده است؟
زنان با حماسه‌ هایی که آفریدند،زبان گویای انقلاب بودند ومیراثی که از واقعه ۱۷ شهریور برای سایر بانوان به یادگار گذاشتند این بود که بیاموزند آنها چگونه با حضور اسلامی خود در ابعاد مختلف و با داشتن روحیه اسلامی،و دشمن شناسی جبهه‌های نبرد را پرشور نگاه داشتند و در پرتو مقاومت و ایثارگریهای آنها و صبر و شکیبایی در برابر مصائب، نه‌ تنها پیروزی را رقم زدند، بلکه خود به قهرمانان جهانی تبدیل شدند و قدرت زن مسلمان ایرانی را به رخ جهانیان کشیدند.
چگونه می‌توان از این میراث برای تقویت جایگاه زنان در جامعه استفاده کرد؟
حال وظیفه ما بانوان مسلمان ایرانی این است که قدردان این میراث و ادامه دهنده ی راه آنها برای تقویت جایگاه زنان در جامعه و انتقال دهنده این میراث ازنسلی به نسل دیگر باشیم تا هرگزفراموشو یا حتی کمرنگ نشود و اینگونه همواره تقویت کننده جایگاه قدرتمند زنان در جامعه باشیم ،و از آنجایی که زن مسلمان ایرانی رکن اساسی و محور اصلی خانواده است،و بالاترین حق و سهم را در ایجاد نسل دارد ،لذا بایدبیش از پیش بکوشیم از جایگاه رفیع زن در خانه و اجتماع حفاظت کنیم و دنباله رو راه شیرزنانی باشیم که هم با حضور موثرشان در تظاهرات و پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند و هم
به‌ عنوان مادر، همسر ، نقش اساسی در تعلیم، تربیت و پرورش نسل‌های آینده جوامع ایفا کرند و تأثیر ژرفی در مسیر جوامع داشته است.
انتهای خبر/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قیام ۱۷ شهریور، زن مسلمان ایرانی، حضور و نقش زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو