کارشناس سلامت در گفتگو با «زنان نیوز»:

تصور جامعه سالمند نیز خطرناک است/ خانواده‌ها به سلامت روان سالمندان توجه کنند

کارشناس سلامت گفت: ایران به سرعت به پیری جمعیت نزدیک می‌شود و تصور جامعه سالمند نیز خطرناک است، بنابراین باید با اقدامات پیشگیرانه مانع بسته شدن پنجره جمعیتی شد.
تصور جامعه سالمند نیز خطرناک است/ خانواده‌ها به سلامت روان سالمندان توجه کنند
1403/07/14 - 08:30
تاریخ و ساعت خبر:
198711
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از البرز؛ سعیده شهیدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «زنان نیوز» گفت: توجه به سلامت روان سالمندان یکی از مهمترین عواملی است که خانواده‌ها باید به آن توجه جدی داشته باشند.

کارشناس سلامت، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه سالمندان ادامه داد: خانواده‌ها بیشترین توجهی که به سالمندان دارند در بُعد سلامت جسمی است اما بیشترین آسیبی که به سالمندان وارد می‌شود، از بعد سلامت روان است.

وی افزود: سالمندان در دوران کهنسالی احتیاج به توجه و محبت بیشتری دارند و خانواده‌ها به ویژه فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌ها باید به این بُعد توجه ویژه داشته باشند و اجازه ندهند پدر یا مادربزرگ ساعت‌های متمادی تنها بمانند.

شهیدی تصریح کرد: کارشناسان سلامت روان در مراکز بهداشت فعال هستند و سالمندان را ویزیت رایگان انجام می‌دهند اما متأسفانه توجه به سلامت روان در اولویت خانواده‌ها نیست.

کارشناس سلامت با بیان اینکه سالمندان همانند نوزادان احتیاج به مراقبت و توجه دارند، گفت: سالمندان در دوران کهنسالی نیازمند توجه هستند و باید هم صحبت داشته باشند، متأسفانه فرهنگ غلطی در کشور رایج است که اگر یکی از زوجین به هر دلیلی فوت کرد، زوج یا زوجه تا آخر عمر تنها می‌ماند.

وی ادامه داد: سالمندانی که در سن کهنسالی پس از دست دادن زوج یا زوجه خود مجدد ازدواج می‌کنند، ‌امید به زندگی بیشتری دارند و از سلامت روان بسیار خوبی برخوردارند زیرا هم صحبت دارند و تنها نیستند، تنهایی برای سالمندان مضر است.

شهیدی افزود: وقتی سلامت روان سالمندان برقرار باشد، این سالمندان کمتر از نظر جسمی نیز آسیب می‌بینند زیرا روان بر جسم مستقیماً تأثیر می‌گذارد و در کشور خانواده‌ها از بعد سلامت روان غافل هستند.

این کارشناس تأکید کرد: خانواده‌ها به هیچ وجه سالمندان را تنها نگذارند و در مشغله‌های روزانه خود به آن‌ها سر بزنند، زیرا سالمندان از صبح تا شب در خانه چشم انتظار عزیزان خود هستند، به زبان نمی‌آورند اما این احساس نیاز را دارند.

وی در پایان اظهار داشت: ایران به سرعت به پیری جمعیت نزدیک می‌شود و تصور جامعه سالمند نیز خطرناک است، بنابراین باید با اقدامات پیشگیرانه مانع بسته شدن پنجره جمعیتی شد.

خبرنگار: الهه ملاحسینی

انتهای خبر/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سلامت روان، سالمندان، هفته سالمند، زنان، خانواده
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
البرز
V
آرشیو