فناوری هوش مصنوعی مولد (Gen AI) با سرعتی چشمگیر به صنایع مختلف نفوذ کرده و صنعت خواربارفروشی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - برخی از شرکتهای مواد غذایی در مسیر رسیدن به اولین برنامه تحول آفرین مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، گامهای سریعی برمیدارند.
به نقل از پیوست در نظرسنجی اخیر شرکت دیلویت از ۱۰۰ مدیر ارشد خردهفروشی مواد غذایی در ایالات متحده، ۸۴ درصد از آنها اظهار کردند که حداقل تا حدی با هوش مصنوعی مولد آشنا هستند.
در حال حاضر بخشی از این صنعت (چهار نفر از هر ده نفر) نسبت به تاثیر مالی چشمگیر این فناوری از نظر افزایش درآمد یا کاهش هزینهها خوشبین هستند. این میزان خوشبینی برای یک فناوری که بسیاری احتمالاً در سال گذشته برای اولین بار با آن آشنا شدهاند، قابل توجه است. گروه بزرگتری (۴۹ درصد) معتقدند که هنوز برای نتیجهگیری زود است، اما تعداد کمی (۱۱ درصد تا حدی بدبین، ۰ درصد کاملاً بدبین) بدبین هستند.
نگاهی به جزییات نظرسنجی
در ماههای ژوئن و جولای ۲۰۲۳، شرکت دیلویت «Deloitte» از ۱۰۰ مدیر ارشد خردهفروشی مواد غذایی در آمریکا با بیش از ۱۰ هزار کارمند درباره آینده این صنعت نظرسنجی کرد.
شرکتهایی که در حال پیشرفت در استفاده از این فناوری هستند، به سرعت در حال پیشروی هستند. بیش از ۴۰ درصد از مدیران شرکتکننده در نظرسنجی ما معتقدند که شرکت آنها قبل از شروع سال ۲۰۲۴ از هوش مصنوعی مولد در یک کاربرد تجاری استفاده خواهد کرد. اما این کابردها چه خواهند بود و کدامیک موفقتر خواهند بود؟ ما از افراد فعال در این حوزه خواستیم تا نظر خود را پیرامون نخستین برنامه کاربردی تحول آفرین در این صنعت مطرح کنند.
در این نظرسنجی، ایفای نقش به عنوان دستیار مشتری، به عنوان گزینه اصلی شناخته شد که میتواند نه تنها شامل پاسخ دادن به سوالات خدمات مشتری باشد، بلکه فراتر از مواردی مانند برنامه ریزی غذا، لیست خرید پیشنهادی، جستجوی محصول و هشدارهای فروش است.
دو کاربرد پیشروی بعدی مربوط به دفتر پشتیبان است، جایی که برخی از فروشندگان مواد غذایی ممکن است ظرفیت هوش مصنوعی را برای جایگزینی و ادغام فرآیندها و ابزارهای پیچیده، که گاهی هنوز کاغذ محور هستند، ببینند.
مدیریت تدارکات زنجیره تامین در رتبه دوم فهرست قرار گرفت و منعکس کننده یک مشکل مداوم است که فروشندگان مواد غذایی امیدوارند بتوانند از طریق هوش مصنوعی تا حدی آن را مدیریت کنند.
استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت موجودی کالا نیز با اختلاف کم رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. به عنوان یک فرآیند کاری فشرده، تمایل به اعلام موجودی بیدرنگ و با دقت کالا چیزی بود که بسیاری از فروشندگان مواد غذایی بهطور جداگانه در نظرسنجی اعلام کردند که میخواهند طی پنج تا ده سال آینده در فروشگاه خود داشته باشند.
اگر یک رابط مبتنی بر هوش مصنوعی مولد برای بررسی دادهها و پیشنهاد اقدامات توصیه شده وجود داشته باشد، میتواند به بهبود مدیریت موجودی کالا کمک کند.
به عنوان یک متخصص عمل کن و به من بگو
همانطور که فروشندگان مواد غذایی برای تحقق اولین برنامه کاربردی مبتنی هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار مشتری تلاش میکنند، میتوانند در دوران کودکی خود به دنبال الهام بگردند، به ویژه، والدین یا مراقبی که در مرکز همه مواد غذایی، از الهام گرفتن از غذا گرفته تا آماده سازی، قرار دارند.
فردی که میدانست ما چه چیزی را دوست داریم و چه چیزی سالم است، شخصی که بودجه غذا را مدیریت میکرد، لیست خرید را برنامه ریزی میکرد، دستور العملهای خاصی داشت و سعی میکرد از هدر رفتن جلوگیری کند، احتمالاً شخصی بود که ما کاملاً به او اعتماد داشتیم.
تکرار این نوع رابطه دشوار است، اما هدفی ارزشمندی است که فروشندگان مواد غذایی میتوانند در تلاش برای استفاده از فناوری برای کمک به زندگی مشتریان خود و ایجاد وفاداری، برای دستیابی به آن تلاش کنند.
با این حال، برای اینکه چنین سیستمی کار کند، احتمالاً مصرفکنندگان باید مایل باشند که دادههای شخصی خود را فراتر از مواردی که هفته گذشته در سبد خرید گذاشتهاند، به اشتراک بگذارند.
به عنوان مثال، سابقه سلامتی، آلرژیها، ترجیحات غذایی، محدودیتهای مذهبی و … را در نظر بگیرید که شامل تمام افرادی میشود که ممکن است برای آنها غذا تهیه کنند.
بر اساس تحقیقات گذشته، میدانیم که حدود نیمی از مصرفکنندگان مایل به اشتراکگذاری دادههای خود (از جمله برخی دادههای پزشکی) و استفاده از فناوری در ازای دریافت توصیههای شخصیسازیشده برای غذای سالم هستند.
این امیدوارکننده است، اما ممکن است مصرفکنندگان در مورد هوش مصنوعی مولد (Gen AI) تردیدهای خاصتری داشته باشند.
آیا مصرفکنندگان به «پیشنهاد طلایی» پاسخ خواهند داد؟
سایت دیلویت در ادامه نوشت: برای گزارشی که به زودی منتشر خواهد شد، ما از ۲,۰۰۰ مصرفکننده در ایالات متحده درباره عادات خرید مواد غذایی، نگرشها و ترجیحات آنها نظرسنجی کردیم.
هنگامی که از آنها در مورد فروشگاه اصلی مواد غذاییشان سؤال شد، ۵۳ درصد از مصرفکنندگان اظهار داشتند که تمایلی به دریافت پیامهایی از فروشگاه خود که توسط هوش مصنوعی تولید شدهاند، ندارند.
در مورد اعتماد، تنها ۲۲ درصد موافق بودند که فروشگاه اصلی آنها از هوش مصنوعی تولیدکننده (Gen AI) بهطور مسئولانه در تعاملات با آنها، در حال حاضر یا در آینده استفاده خواهد کرد.
دو نفر از هر ۱۰ نفر، رقم پایینی برای شرکتی که برخی ممکن است آن را یکی از مورد اعتمادترین شرکتها در زندگی مصرفکنندگان بدانند، محسوب میشود.
برای کمک به غلبه بر برخی از این موانع، فروشگاههای مواد غذایی میتوانند رویکردی را در نظر بگیرند که فناوری هوش مصنوعی را در پسزمینه قرار دهد و تجربه را با استفاده از رابطهایی مانند اپلیکیشنها و اسپیکرهای هوشمند ساده بدون اینکه به طور خاص روی فناوری هوش مصنوعی تولیدکننده (Gen AI) تأکید کند، در پیش گیرند.
ابتدا از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تجربه کاربری در فعالیتهایی که مشتریان از قبل در پلتفرمهای دیجیتال شما انجام میدهند استفاده کنید، سپس به تدریج دامنه استفاده از آن را گسترش دهید.
چه این فناوری در نهایت مستقیماً برای مشتریان قابل مشاهده باشد و چه در پشت صحنه به کسبوکار کمک کند، بسیاری از مدیران بر این باورند که یک اپلیکیشن انقلابی برای خرید مواد غذایی بهزودی عرضه خواهد شد. جالب است که تنها ۱ درصد از مدیران معتقدند با اجرای مؤثر این فناوری هنوز سالها فاصله وجود دارد.
در هر صورت، به نظر میرسد که هوش مصنوعی مولد (Gen AI) به بسیاری از ما کمک کرده است تا به سرعت تغییرات باور داشته باشیم.
خبرآنلاین
انتهای پیام/ن