بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس؛

مالیات و عوارض واردات سیگار صرف درمان ناباروری می‌شود

منابع ناشی از افزایش قیمت سیگار، مالیات و همچنین حقوق گمرکی واردات آن در سال ۱۴۰۲ برای احداث و تجهیز مراکز ناباروری و ورزش همگانی هزینه خواهد شد.
مالیات و عوارض واردات سیگار صرف درمان ناباروری می‌شود
1401/12/15 - 19:25
تاریخ و ساعت خبر:
145789
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نمایندگان در نوبت صبح روز دوشنبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، با بندهای (ز)، (ه) و (ل) تبصره (۱۷) موافقت کردند.
بر اساس بند (ه) تبصره (۱۷)، ‌از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خُرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰۰ ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی هزار ریال و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰۰ هزار (۲۰۰.۰۰۰) ریال ‌به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸ هزار (۸.۰۰۰) ریال و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵۰ هزار (۳۵۰.۰۰۰) ریال ‌به‌عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود تا مطابق ردیف‌های این قانون برای بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاه‌های دولتی، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان دخانیات، حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.
مراکز پزشکی و پیراپزشکی ملزم به عقد قرارداد با بیمه های درمانی پایه شدند
بر اساس بند (ل) تبصره ۱۷، به‌منظور رعایت عدالت در سلامت، گسترش نظام ارجاع و کاهش سهم پرداخت بیمه‌شدگان، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات (شامل مراکز و حِرَف پزشکی و پیراپزشکی) اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه هستند؛ تمامی دستگاه‌های مجوز دهنده ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند صدور و تمدید مجوزهای مربوط به حِرَف و مراکز پزشکی را منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه درمانی کنند.
ردیف ۱-‌ بیمه‌های درمانی مکلف به پرداخت مطالبات مراکز و حِرَف طرف قرارداد حداکثر ظرف یک‌ ماه از زمان دریافت اسناد و مدارک می‌باشند.
ردیف ۳- اتباع خارجی نیازمند به دریافت خدمات درمانی باید از طریق یکی از سازمان‌های بیمه‌گر پایه، خدمات بیمه‌ای دریافت نمایند. به این منظور، ‌شورای‌عالی بیمه با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه موظفند ظرف یک‌ماه از ابلاغ این قانون دستورالعمل صدور بیمه درمانی پایه برای اتباع خارجی را تدوین و اعلام کنند.
ردیف ۴- سازمان بیمه سلامت موظف است که شرایط لازم جهت اجرای بیمـه همگانـی بـرای کلیـه افـراد جامعـه را با تسهیل ‌فرایندهای ثبت‌نام (از قبیل ایجاد ابزارهای الکترونیک جهت صدور بیمه‌نامه) فراهم کند.
ردیف ۵- ارائه بسته خدمات بیمه پایه برای همه اقشار که براساس آزمون وسع در ‌دهک‌های (۱) تا (۳) قرار می‌گیرند، ‌به‌صورت رایگان خواهد بود.
ردیف ۶- در راستای اجرای ‌بند «الف» ماده (۷۴) قانون برنامه ششم توسعه، تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی درمان اعم از دولتی و غیردولتی مکلفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درگاه پرونده الکترونیکی بیمار و پزشک را (مبتنی بر نسخ الکترونیک بیمه‌ای) ظرف سه‌ماه از ابلاغ این قانون عملیاتی کرده و در اختیار ارائه‌دهندگان خدمت و بیمه‌شدگان قرار دهند.
ردیف ۷- دسترسی مورد نیاز به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت برای بیمار (نمایشگر پرونده) و همچنین امکان دسترسی به سوابق بیمار برای پزشک معالج تا زمان ابلاغ دستورالعمل توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عهده بیمه‌های درمانی خواهد بود.
بند الحاقی ۱ - ‌در اجرای بند(۱) ماده(۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصدارزش افزوده به عنوان مالیات سلامت همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و خزانه‌داری مکلف است مبالغ دریافتی در هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز کند.
روش تسویه مطالبات و بدهی‌های مراکز درمانی وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی از یکدیگر مشخص شد
براساس بند (ز) تبصره ۱۷ ماده واحده لایحه بودجه آمده است؛ مطالبات و بدهی‌های مراکز درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی از یکدیگر با تأیید سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور قابل تهاتر است.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مجلس شورای اسلامی، فرزند آوری، لایحه بودجه1402، بانک ها،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو