بانوی طلبه و نخبه استان چهارمحال و بختیاری:

«زن محقق مسلمان ایرانی» الگوی زنان جهان اسلام و جهان غرب/ حوزه های علمیه مهم ترین رکن پاسخگویی به شبهات/ انتظار از طلاب در عرصه جهاد تبیین بیشتر از فعالیت های کنونی است!

سمیه محمدی از بانوان طلبه و نخبه علمی حوزه علمیه بانوان است که علاوه بر موفقیت های کم نظیر در کسب مدارج علمی، همسر و مادری نمونه برای اعضای خانواده است. وی که علاوه بر تدریس در حوزه علمیه به عنوان یک مبلغ زن از خانه تا عشایر ساکن در کوه های سر به فلک کشیده1 شناخته می شود، این موفقیت های خود را مرهون حجاب اسلامی می داند که بر سر دارد و معقتد است جهاد تبیین و تبلیغ مهم ترین وظیفه طلبه هاست .
«زن محقق مسلمان ایرانی» الگوی زنان جهان اسلام و جهان غرب/ حوزه های علمیه مهم ترین رکن پاسخگویی به شبهات/ انتظار از طلاب در عرصه جهاد تبیین بیشتر از فعالیت های کنونی است!
1401/12/24 - 09:40
تاریخ و ساعت خبر:
146033
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سمیه محمدی از بانوان فعال و تحصیل کرده استان چهارمحال و بختیاری است که در سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی در حوزه فاطمه الزهرا اصفهان مشغول به ادامه تحصیل است . وی 9خواهر و یک برادر دارد و در خانواده ای پر جمعیت متولد شده است. می گوید که پدر و مادرش تحصیلات ابتدایی دارند و 4 خواهر بزرگتر بنده در سنین کم و قبل از تولد او ازدواج کرده اند و اما بعد از ازدواج و با وجود چند فرزند تحصیلات خود را تا دیپلم و... ادامه داده است و در کنار تحصیلات به هنرهایی مثل خیاطی حرفه ای، قالیبافی و دیگر مشاغل خانگی نیز پرداخته است . با این بانوی موفق استان چهارمحال و بختیاری گفت وگویی انجام داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
.بیشترین تخصص شما در حوزه علمیه چیست؟(فقه یا پاسخ به شبهات)

من سطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی هستم که سطح 3 و 2 خود را در رشته تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا قم گذراندم و سطح 4 خود را در رشته گرایش تفسیر تطبیقی در دانشگاه خوراسگان اصفهان گذراندم.تخصص بنده در زمینه تفسیر و علوم قرآنی هست ،مجوز تدریس علوم قرآنی را هم دارم که ارتباط تنگانگی با رشته من دارد.
عنایت خدا در قدرت یادگیری بالا باعث شد راه حوزه علمیه را انتخاب کنم
.چطور شد که شما با این قدرت حافظه و یادگیری که خدا عنایت کردند تحصیل در حوزه علمیه را انتخاب کردید؟(دلیل علاقمندی شما چه بوده است؟)
قدرت حافظه و یادگیری که خداوند عنایت کردن باعث بوده راه حوزه علمیه را انتخاب کنم، دروس حوزه علمیه آن هم می طلبد خود طلبه مطالعه جهشی در جهت تقویت دروس را هم داشته باشد،بنده برخلاف میل باطنی دبیرستان را در رشته علوم تجربی گذراندم و در این رشته هم چون زیست شناسی و دروس دیگر علاقه داشته اما اشباع نمی شدم، و در زبان عربی شاید موفق ترین دانش آموز در زمان خودم در رشته تجربی هم از مطالعه دریغ نداشتم جز دانش آموزان برتر بودم و در همان سال اول با رتبه ی خوبی رشته پرستاری دانشگاه شهرکرد قبول شدم ،در کنار آن علاقه به دروس علوم دینی، خصوصا جامعه الزهرای قم داشتم و در کنار کنکور تجربی برای جامعه الزهرا قم هم بی وفقه مطالعه میکردم. وقتی هم که قبول شدم چون فکر میکردم راهی که انتخاب کردم خیر دنیا و آخرت در آن است، با اشتیاق هر چه تمام تر این راه را انتخاب کردم و هنوز هم در این راه تردید ندارم .و خدا را به این خاطر شاکرم.
وقتی شما وارد حوزه علمیه شدید و با موضوعات مختلف روبه رو شدید چی شد که این موضوعات را به عنوان تحقیقات و پژوهش خودتان انتخاب کردید؟
من از کودکی علاقه زیادی به قرائت قرآن داشتم، یادم میاد که کلاس اول بودم و کلاس حفظ قرآن میرفتم و مقداری از سوره بقره و جز یک را حفظ کرده بودم، و موفق شدم جز 30 را هم حفظ کنم ،بخاطر علاقه و انسی که به قرآن داشتم و بعد از سطح 2 که سطح عمومی هست، سعی در حفظ قرآن داشتم و کلاسهای حفظ قرآن شرکت میکردم و چند جزیی قرآن توفیق بود حفظ کنم. علاقه ای که در کنار انس با قرآن و قرائت آن داشتم، خیلی دوست داشتم تفسیر قرآن را یاد بگیرم بخاطر همین سطح 3 خودم را به طور تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآنی آغاز کردم. به طور تخصصی تر از آن در مقطع سطح 4 که رشته تفسیر و علوم قرآنی که به دو گرایش معارف قرآنی و تفسیر تطبیقی تقسیم می شود. بنده رشته تفسیر تطبیقی را انتخاب کردم ، بخاطر اینکه در رشته تفسیر بودم و آفاقی و انفسی قرآن انتخاب کردم بیشتر متمرکز میشدم، روی آیات قرآن و در مقطع سطح 4 هم طریق الا تخصصی تر شد و ریزتر شد، و موضوعاتی را که کار کردم در زمینه تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه و سنی بوده است.
تحقیق و پژوهش های خوبی که داشتم مهم ترین موفقیت من در کسب علم بیشتر بود
در این مسیری که انتخاب کردید چه موفقیتهایی کسب کردید و چه موانعی سر راه شما بوده است؟
بزرگترین مانعی که در راه ما طلبه ها هست، این است که از منظر دیگران ما راه طلبگی را انتخاب کرده ایم و چه بسا جاهایی معرفی میشدیم ولی بخاطر اینکه ما طلبه بودیم با ما همکاری نمیشد، اما کسی که این مسیر را انتخاب میکند، این موانع چیز خاصی برایش نیست. یکی دیگر از موانعی که اوایل طلبگی برای ما سخت بود، کمبود منابع پژوهشی و کتابخانه های تخصصی در سطح استان خودمان یا استان های همجوار بود. ما مجبور میشدیم برای پژوهش های تخصصیمان به شهر قم مشرف بشویم، اما به مرور زمان تلاش هایی شد نرم افزار های نور تدوین شدند و من همیشه دعای خیر میکنم برای عزیزانی که نرم افزارهای نور را تدوین کردند و الان هر پژوهشی در زمینه تخصصی تفسیرو علوم قرآنی ،فقه و اصول،احادیث تاریخ سیره معصومین و علما را نیاز داشته باشیم، به راحتی بدون اینکه حتی از اتاقمان بیرون بیایم، با این نرم افزارهای عالی میتوانیم کارهای پژوهشیمان را پیش ببریم و به شکرانه همین نرم افزارها بود ،که توانستم سالهای اخیر با وجود مشغله های کاری و زندگی شخصی که داشتم مقالاتی بنویسم و تحقیق ها و پژوهش های خوبی را داشته باشم ،که مهم ترین موفقیت من همین ها بوده است نه از این باب که توانستم مقلاتی چاپ کنم بلکه از این باب که اندکی به علم خودم اضافه کنم و از این بابت خدا را شاکرم.
از محضر چه اساتیدی استفاده کردید؟
بنده از سطح 2 که وارد جامعه الزهرای قم شدم در محضر اساتید برجسته کشوری تلمس کردم.اساتیدی که بهره بیشتری از ایشان بردم کم نیستند اما اساتیدی که در زمینه پژوهش من توانستم از آنها بهره ببرم اساتیدی مثل حجت الاسلام دکتر صالح قنادی،دکتر محسن خوش ور،دکتر حسن برقه کار،مصطفی جعفر طیاری،علیرضا زکی زاده،حاج آقا خاتمی،پناهیان،خانم پورعبدالله و اساتید دیگری که توفیق شاگردی در مکتبشان را داشتم.
حوزه علمیه فرصت بالا بردن تأثیرگذاری زن ایرانی بر زندگی فردی تا اجتماعی را محیا می کند
.سطح حوزه علمیه ایران رابرای حضور علمی و تاثیر گذار زن ایرانی به چه شکل می بینید؟
سطح علمی حوزه علمیه را اگر بخواهیم با دیگر جوامع علمی مقایسه کنیم ،واقعا تفاوت زیادی در بازدهی علمی دارند ،به عنوان مثال اگر آن محدوده کتب حوزه علمیه را در نظر بگیریم از نظر حجم قابل مقایسه با دیگر جوامع دیگر نیست ،هم از نظر مطلبی که ارائه می شود، و همچنین تعداد واحد هایی که در حوزه علمیه گذرانده می شود با بقیه دانشگاه ها قابل مقایسه نیست به عنوان مثال در مقطع کارشناسی دانشگاه ها نهایتا حدود 150واحد هر دانشجو می گذراند، که خیلی از منابع آن هم جزوه داده می شود. اما در مقطع سطح 2 حوزه علمیه که همام کارشناسی هست حدودا 200واحد گذرانده می شود و مطالبی که کتابها گسترده تر و بیشتر از کتب دانشگاهی هست .از نظر ارائه مطلب هم سطح مطالب در کتب حوزوی خیلی بالاتر می باشد و همین امر باعث می شود، که سطح سواد به خودی خود نسبت به دانشگاه های دیگر قابل مقایسه نباشد و بالاتر برود .و باز به عنوان مثال مقطع کارشناسی ارشد یک دانشجو نهایتا 30 واحد درسی گذرانده می شود، اما در مقطع سطح 3 حوزه هر طلبه متجاوز از 100 واحد گذرانده می شود، در مقطع سطح 4 هم باید به این صورت ،و حداقل سنواتی که یک طلبه در سالهای تحصیلی می گذراند ،حداقل دو برابر یک دانشجو است که همین باعث می شود، تاثیر علمی به خودی خود بالا برود. و مخصوصا با طریق اعلی در حوزه های علمیه خواهران این اتفاق می افتد. البته برادران کیفیت دروس آنها با خواهران متفاوت می باشد اینجا که عرض کردم در مورد حوزه های علمیه خواهران بوده است، که وقتی سطح علمی به این مقدار بالا برود مسلما زن ایرانی مسلمان ما ،از نظر تاثیرگذاری چه به همنوعان و چه بر جامعه و چه زندگی فردی و چه زندگی دینی و اجتماعی، می تواند به شکل خیلی گسترده ای تاثیر گذار باشد.
ظرفیت بالای علمی حوزه های علمیه در جذب نخبگان
آیا واقعا این قدرت علمی در حوزه های علمیه هست که نخبگان را به سمت خودش بکشد؟
بله .مسلما در حوزه های علمیه این قدرت علمی وجود دارد که بتواند نخبگان را به سمت خود سوق دهد، با توجه به مطلب سوال قبل مطالعه و کشش دروس حوزوی و اینکه این شخص توانایی درک دروس حوزوی را داشته باشد، یک استعداد خاص و ظرفیت ویژه ای می خواهد و هر کسی از پس دروس حوزوی برنمی آید، مطمئنا اکثریت غریب به اتفاق طلاب از استعداد و ظرفیت بالایی برخوردار هستند وگرنه به هیچ وجه که اگر بخواهند دروس حوزوی را مطالعه و درک و فهم را داشته باشند میسر نمی شود. ظرفیت هایی که در حوزه وجود دارد و کتاب هایی که در حوزه علمیه تدریس می شوند، خودشان گواه روشنی بر این هست که باید قدرت علمی خاص و مناسبی مشاهده شود .از طرفی اساتیدی که در حوزه های علمیه وارد می کنند، باید اساتیدی باشند که خیلی خاص و برجسته با مدارج علمی بالایی باشند و تدریس کتب حوزه علمیه کار هر کسی نیست، و تخصص و سطح علمی بالایی را می طلبد و در حوزه های علمیه برنامه فراخوان ناب وجود دارد ،که در قالب این برنامه طلاب با استعداد هایی ویژه کشف و شناسایی می شوند ،که از طریق ثبت در آن نیروهای خاص و ویژه با امتیاز خاص معرفی می شوند و مزایایی خاص برای این افراد در نظر گرفته می شود.
.با توجه به این ظرفیت ها و دانش آموخته هایی که هست فکر می کنید جامعه بستر مناسب را برای فعالیت آنها هماهنگ کرده یا خیر؟
بله . به نظر من با توجه به این ظرفیت ها و استعداد ها که در حوزه های علمیه هست ،جامعه خیلی از جاها بستر را برای فعالیت طلاب خواهر قرارداده، و منتهی یکی از وظایف اصلی طلبه تبلیغ هست، و به هر نحوئ که بتواند حتی تبلیغ چهره به چهره و فرد به فرد و جلسات خانگی ،مدارس، خوابگاه های دانشجویی ،دانشگاه ها از طریق نهاد رهبری و به نحوه های مختلف طلبه سعی می کند و از وظیفه دریغ نکند ،و از جاها و برهه های مختلف این وظیفه خطیر خودش را انجام دهد.ولی متاسفانه در سالهای گذشته این اتفاق در جامعه به خوبی نمایان نمی شد خیلی جاها طلبه جای تبلیغ داشت ،اما شرایط و مکان برایشان فراهم نمی شد برای جلسات خانگی بهترین زمینه فراهم می شد، اما در جاهایی که بحث اجتماعی منسجم تری بود مثل مدارس و دانشگاه ها و جاهای دیگر کمتر فضا برای طلبه فراهم می شود. متاسفانه یک شکافی بین حوزه های علمیه و جامعه ایجاد شده، اما خوشبختانه در چند سال اخیر شرایطی محیا شده است ،در مدارس از مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم این فضا را فراهم کردند، برای ورود طلاب و در دانشگاه ها از طریق نهاد رهبری ، از طریق گزینش و مصاحبه علمی در مدارس به عنوان طرح امین شروع به خدمت می کنند و خصوصا یکی دوسال اخیر تعداد زیادی از طلاب خواهر در سطح کشور به مدارس اعزام شدند که مایه مباهات است ،ولی این اتفاق دیر افتاد اگر زودتر بود ارتباط بین حوزه ها و مدارس و دانشگاه ها خیلی بیشتر بود و انس و الفت بیشتری دیده می شد.
توفیقات خودتان را در حوزه علمیه کامل توضیح دهید در چه عرصه هایی بودید و چه مقام ها و رتبه هایی کسب کردید؟
با توکل به خدا و توسل بر ائمه اطهار و تلاش های مضاعفی که خودم در عرصه های مختلف داشتم، در سال 82 وارد حوزه علمیه شدم و تقریبا در تمامی سالهایی که طلبه بودم جز طلاب موفق بودم، زمانیکه در مقطع سطح 2 بودم به عنوان پژوهشگر برتر معرفی می شدم ،و قبل از اینکه درسم تمام شود یک سال زودتر در سطح 2 را تمام کنم از پایان نامه سطح 2 دفاع کرده بودم ،در کنار آن تبلیغ را هم داشتم و از نظر تحصیلی جز طلاب برتر بودم. در مقطع سطح 3 همزمان با ورودم ازدواج کردم و تحصیل در سطح 3 را ادامه دادم و تا پایان سنوات سطح 3 و دفاع از پایان نامه صاحب 2 فرزند شدم، و با دو فرزند 3ساله و 1ساله دفاع را انجام دادم، و وقتی وارد سطح 4 شدم و قبل از آن من مقاله به چاپ رسانده بودم. که دو مقاله آن از پایان نامه سطح 3 استخراج شده بود و در کنفرانس بین المللی مالزی هر دو پذیرفته شدند و چاپ شدن و یک مقاله قبل از ورود به سطح 4 در طول سنواتی که 6 نیم سال توی آن مقام اول حوزه را داشته و 4 نیم سال از این 6نیم سال را با معدل 20 طی کردم، در طول تحصیل در این سطح صاحب فرزند سوم شدم و کنار آن کار پژوهشی در مجله تفسیر تطبیقی قم به چاپ رساندم . 3مقاله علمی تخصصی در موضوعات مختلف تفسیری دادم و در دومین همایش موضوعات زیست شناسی و علوم قرآنی رتبه کسب کردم و مقاله به چاپ رسیده است،5 مقاله چاپ نشده دارم ان شا االله توفیقی شود به چاپ می رسانم. و در حال حاضر هم در حال تدوین رساله سطح 4 هستم، و در حال خدمت به طلاب حوزه علمیه را دارم. از سال 86تدریس در حوزه های علمیه را آغاز کردم، و قریب به 15 سال از طلاب سطح 2 و 3 حوزه های فارسان،شهرکرد بودم و در حال حاضر هم مدیریت سطح 3 و4 حوزه علمیه استان را دارم و در همین مقطع هم تدریس دارم.
ظرفیت های حوزه علمیه به ما نشان داده اینکه در بعد بین المللی بالایی دارد شما فکر می کنید که بانوان طلبه که یکی از خود شما هستید از این ظرفیت ها چه استفاده هایی کردید برای تبلیغ اسلام،سبک زندگی اسلامی و هم چنین انتقال پیام انقلاب اسلامی به سایر ملل؟
در بین طلاب خواهر بخاطر بحث ازدواج و مسائل همسرداری، خیلی از آنها با محدودیت ها مواجه هستند و خیلی ها هم از امر خطیر تبلیغ دریغ نمی کنند. و حد امکان کار تبلیغ اسلام را در عرصه های مختلف ادامه می دهند ،اما متاسفانه انتظاری که از طلاب برای تبلیغ اسلام داشته باشند یا تبلیغ سبک زندگی اسلامی و انتقال پیام انقلاب اسلامی و به یک تعبیر آنچه رهبری می فرمایند جهاد تبیین انتظار می رود، فعالیت طلاب در این زمینه بیشتر باشد در سالهای اخیر کم رنگ تر شده و جدیدا در تلاشیم که فعالیت طلاب در این زمینه بیشتر باشد مخصوصا با توجه به اعزام مبلغان بسیاری که در مدارس تحت عنوان طرح امین داریم.
تبلیغ از دورهمی های خانوادگی تا عشایر و روستاهای شیعی و سنی مذهب
حوزه های علمیه در واقع مهم ترین رکن پاسخگویی به شبهات است،شما فکر می کنید کجا کم و کاستی هایی وجود دارد؟همچنین می بینید شبهاتی در سطح جامعه داریم و حضور حوزه علمیه در فضای مجازی چقدر موثر است؟و توانمند کردن بانوان طلبه برای حضور خوب در فضای مجازی را بفرمایید؟
اما بنده سعی کردم در این سال تا جایی که امکان دارد بحث تبلیغ را داشته باشم، تبلیغ خانگی را دارم و در کنار مدیریت و تدریسی که در حوزه های علمیه دارم، چندین نیم سال در دانشگاه ها تبلیغ و تدریس داشتم ،در حال حاضر در برخی مدارس تبلیغ می کنم شهرهای مختلف برای تبلیغ رفتم، از جمله بندرعباس که شهری هست با دو مذهب شیعه و سنی که سر کلاس هم مختلط هستند ،که سعی کردم در این مدارس و در کنار آنها باشم و در مواقع مختلف 3 سالی را تابستان در مناطق عشایرنشین تبلیغ داشتم،که حتی ساده ترین مسایل دینی را نمی دانستند که کمک کردم، به آنها کمک کنم ان شالله در سطح کلان و با تالیفاتی که داشته باشم ،حتی در فضای مجازی پیام انقلاب را به سایر ملت ها مخصوصا ملت های اسلامی برسانیم.
سراسر زندگی و موفقیت هایم را مدیون حجابم هستم
خاطرات خودتون را به عنوان زن ایرانی که با حجاب به این موفقیت رسیده را بفرمایید.
سراسر زندگی بنده و موفقیت هایم مدیون پوششم بوده ،همانطور که عرض کردم بنده در رشته‌ی پرستاری دانشگاه شهرکرد پذیرفته شدم. آنچه بیش از هر چیزی فکرم را درگیر می‌کرد؛ به همین نوع پوششم برمی‌گشت که چگونه با این حجاب می‌توانم در این رشته ادامه تحصیل دهم. اما معامله‌ای با خدا کردم که قدم در راه دین و آیات الهی بگذارم تا به برکت و پشتوانه‌ی آن، موفقیت‌های پی در پی نصیبم شود و به میمنت و شکرانه‌ی این راه توفیقات زیادی نصیبم شد: از همسر و فرزندان بی نظیر تا کسب علم و معرفت و تحقیق و پژوهش در امر دین و مهم‌تر از همه تبلیغ دین در مکان‌های مختلف ،که لذتش با چیزی قابل مقایسه نیست.یادم می‌آید تابستانی را برای تبلیغ به مناطق عشایری و چادرنشین در دل کوه‌ها و جاده‌های صعب العبور می‌رفتیم. در نگاه اول، بالا رفتن از کوه‌ها با آن چادر و حجاب، سنگین جلوه می‌داد، اما خوب که نگاه می‌کردم چه لذت‌بخش بود چادری که بهترین محافظ و نگهبان در لابلای سنگ ها بود و به یقین می‌رسیدم که حامی و پشتیبانم همین چادر و حجاب است.،ناگفته نماند که در کنار طلبگی در زمینه ورزشی در رشته والیبال هم فعالیت داشتم و حائز رتبه های برتر شدم.
ودر آخر نگاه زن جهان اسلام به یک زن محقق و پژوهشگر ایرانی چیست؟
اگر جهان اسلام را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیریم (نه برخی کشورهای به ظاهر مسلمان مانند عربستان و...)، می‌بینیم که زن محقق مسلمان ایرانی یکی از مهم‌ترین الگوهای زنان جهان اسلام و بلکه بالاتر مردان و بالاتر از آن، حتی الگوی جهان غرب نیز بوده.بزرگ بانوانی مانند بانو مجتهده، بانو همایونی، بانو صفاتی و ... که زبانزد خاص و عام بوده و کتب و اخلاق و روش و منش این بزرگواران درهمه جای جهان اسلام هنوز هم جریان دارد و از بهترین الگوهاست. افرادی مانند بانو طوبی کرمانی که خدمات شایانی به جهان اسلام داشته و با اینکه بخشی از عمر با برکتشان در جهان غرب سپری شد،اما چنان تبلیغ گسترده ای در جهت اعتلای اسلام عزیز داشتند و چنان الگوی شایسته ای بودند که نه تنها جهان اسلام که جهان غرب نیز شیفته ی این بانوی عظیم الشان شد.
ایشان خدمات بسیار ارزنده ای در حوزه ی زنان داشته و مشاوره ی دبیر کل درامور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را در کارنامه ی درخشان خود دارند که افرادی به واسطه ی ایشان،مسلمان و شیعه گشتند.و الحمد الله هنوز هم این راه ادامه داشته و زن مسلمان ایرانی در بسیاری از موارد مهم ترین الگوی زن جهان اسلام است.
ان شالله خداوند متعال ،چنین سفره ی عظیمی برای ما هم بگستراند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوی نخبه و طلبه چهارمحال و بختیاری، زنان محقق حوزه علمیه، الگوی سوم زن مسلمان، الگوی زنان جهان غرب، زنان طلبه و تأثیرگذاری بر خانواده و جامعه،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو