چرا لباس‌ها در ماشین لباسشویی سوراخ می‌شود؟

گاهی اوقات قبل از قرار دادن لباس‌ها داخل لباسشویی الیاف لباس‌ها آسیب دیده‌اند و با شستشو در ماشین لباسشویی پاره می‌شوند. همیشه مراقب باشید لباس هایی که دوستشان دارید را هیچ‌وقت به زور در کشو قرار ندهید چون باعث از بین رفتن لباس‌ها می‌شود.
چرا لباس‌ها در ماشین لباسشویی سوراخ می‌شود؟
1402/01/01 - 17:06
تاریخ و ساعت خبر:
146135
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شما تی شرت و یا ژاکت مورد علاقه خود را داخل ماشین لباسشویی قرار داده و در انتهای کار سوراخ و یا نخ کش پیدا کرده‌اید و نمی‌دانید چطور این اتفاق افتاده؟ نخ کش شدن، پاره شدن و یا آسیب دیدن تیشرت و لباس چندین علت می‌تواند داشته باشد که در این مطلب تمامی دلایل آسیب دیدن، پاره شدن و نخ کش شدن لباس در ماشین لباسشویی را توضیح می‌دهیم.
۱: استفاده از مایع سفیدکننده
اگر از مایع سفیدکننده بیش از حد استفاده کنید یا اینکه قبل از ریختن آن را با مقداری آب رقیق نکنید مایع سفیدکننده غلیظ مستقیم روی لباس قرار می‌گیرد و باعث تغییر رنگ و آسیب در الیاف لباس می‌شود و همین امر در فرایند سایش باعث سوراخ شدن لباس می‌شود.
۲: اجسام لبه دار و تیز
ممکن است اجسام تیز و لبه دار مانند کمربند زیپ و غیره حین شستشو به الیاف پارچه گیر کنند و باعث جر خوردن و نخ کش شدن الیاف پارچه شوند یکی از مواردی که زیلد دیده شده گیر کردن الیاف لباس‌ها به فنر فلزی زیر سوتین (لباس زیر زنانه) بوده است.
بهترین راهکار: این است که هنگام ریختن لباس داخل لباسشویی زیپ آنها را ببندید حتما جیب‌ها را خالی کنید تا اجسامی مانند خودکار و یا سنجاق و غیره وارد ماشین لباسشویی نشوند، الیاف حریر را هیچ وقت با لباس‌های خشن مانند جین و کاپشن داخل لباسشویی نریزید و لباس‌های زیر که فنر دارند را با دست بشورید.
۳: دور بالای خشک کن
یکی دیگر از عوامل آسیب به لباس که باعث پاره و نخ کش شدن الیاف لباس می‌شود سرعت چرخش نهایی برای خشک کردن لباس است معمولا لباس‌های نازک و حساس در دورهای بالا آسیب جدی می‌بینند دور خشک‌کن در حالت نرمال ۸۰۰ دور در دقیقه می‌باشد اگر الیاف خیلی ظریف هستند این سرعت را به ۶۰۰ کاهش دهید و از سرعت بالای خشک‌کن برای الیافی مانند جین و ضخیم استفاده کنید. البته سرعت بالا برای لباس‌های جین جدید که خودشان پارگی (زاپ) دارند باعث پاره شدن کامل آنها می‌شود. مراقب باشید!
۴: بیش از حد پر کردن لباسشویی
آیا ماشین لباسشویی را بیش از حد پر می‌کنید؟ این نه تنها بر تمیز نشدن کامل لباس‌ها تاثیر می‌گذارد بلکه باعث گره خوردن و فشار بیشتر به لباس‌ها می‌شود و حتی ممکن است یک یا چند تکه از لباس‌ها بین لبه‌ای مخزن شستشو گیر کنند، در نتیجه ممکن است لباس پاره شود.
۵: لبه‌های تیز داخل لباسشویی
داخل دیگ ماشین لباسشویی در اکثر مدل ها از جنس استیل براق و صیقلی می‌باشد که هیچگونه لبه تیزی در آن وجود ندارد ولی معمولا این دیگ استیل با وسیله ۳ یا ۴ حمل‌کننده لباس از جنس فلز و یا پلاستیک طراحی شده که در حین چرخش دیگ این قطعات لباس‌ها را جابجا کنند اگر هر کدام از این حمل‌کننده‌های لباس آسیب ببیند و یا از جای خدا جدا شوند و لبه‌های تیز در لباسشویی به وجود می‌آیند که باعث آسیب و یا نخ‌کش شدن لباس‌ها می‌شوند.
۶ : تنظیمات اشتباه
در نظر داشته باشید اگر لباس‌ها با الیف ظریف و نازک را هیچگاه نباید با تنظیمات برنامه‌های خشن، مدت زمان طولانی و آب خیلی گرم شست این کار باعث می‌شود الیاف آسیب‌دیده و حالت خود را از دست بدهند و حتی شاید باعث پارگی نیز شوند پس همیشه تنظیمات برنامه ماشین لباسشویی را مناسب با جنس لباس‌های آن شستشو انتخاب کنید.
برای جلوگیری از سوراخ شدن لباس در لباسشویی چه کاری باید انجام دهیم؟
یکی از ساده‌ترین کارهایی که شما می‌توانید برای جلوگیری از پاره شدن لباس در لباسشویی انجام دهید جدا‌سازی لباس‌های دارای دکمه و زیپ با لباس‌های ظریف است. هرگز لباس‌های شیک و ظریف مهم‌تان را با شلوار جین و لباس‌های زیپ‌دار داخل لباسشویی نگذارید. پارچه‌های توری و ابریشمی را هرگز با لباس های دارای زیپ و پولک و لباس‌هایی که می‌دانید جنس خشن هستند در لباسشویی قرار ندهید.
اگر شما مجبور به باهم قرار دادن لباس‌ها در لباسشویی شدید سعی کنید لباس‌های ظریف را داخل توری‌های مخصوص بپوشانید و در لباسشویی قرار دهید.
آسیب دیدن لباس‌ها قبل از قرار دادن در لباسشویی
همانطور که باید در لباسشویی مراقب لباس‌ها باشید، در طرز قرار دادن آن‌ها در کمد لباس و کشو نیز باید مراقب باشید چون قرار دان آنها به طور فشرده در کشو باعث پارگی و ایجاد سوراخ‌های کوچک در آن می‌شود. و یک نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کنید قرار ندادن لباس‌های ظریف با لباس‌های دیگر و دکمه و زیپ‌دار در کمد و کشو لباس است. در بعضی مواقع حشرات و می‌تواند دلیل عمده از بین رفتن لباس‌های‌تان باشد. سعی کنید به طور مرتب کشو و کمدهایتان را بررسی و تمیز کنید و در صورت دیدن حشرات از شر آنها خلاص شوید.
ایلنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پلاستیک، حشرات، لباس، لباسشویی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو