آشنایی با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان زنجان

ماه مبارک رمضان یکی از خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام است که به عنوان ماه مهمانی خدا از آن نیز یاد می‌شود و زنجانی ها همانند سایر هموطنان با رسوم خاص و منحصر به فرد به استقبال این ماه می روند.
آشنایی با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان زنجان
1402/01/22 - 09:20
تاریخ و ساعت خبر:
146656
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زنجان _ مردم هر شهری در ایران،برای بسیاری از مناسبت های ملی و مذهبی خود،آیین های ویژه ای برگزار می کنند و مردم زنجان؛این دیار شور وشعور حسینی نیز با گویش شیرین ترکی آیین های ماه مبارک رمضان را به شیوه خود برگزار میکنند.
در ادامه به برخی از آداب و رسوم مردم این استان اشاره می‌کنیم.
استقبال از ماه مبارک رمضان
مردم استان زنجان از نیمه ماه شعبان با غبار روبی و آراستن مساجد، اماکن مذهبی و امامزاده ها و با شروع روزه داری از آخرین روز این ماه به استقبال ماه مبارک رمضان که در گویش بومی به «اوروشلوق آیی» می‌ روند.
مردم استان زنجان، ماه رمضان را به ۳ قسمت ۱۰ روزه تقسیم می‌کردند و برای هر یک تعبیری داشتند، آنان دهه اول را «یوقوشا داشینان چیخماق» یعنی حرکت در سربالایی تند کوه با بار سنگ، دهه دوم را «یوقوشا کرپیجینن چیخماق» یعنی بالا رفتن از دامنه کوه با بار خشت و روزه‌داری در دهه سوم را «انیشه قاشماق سو ایچماق کیمیندی» یعنی پایین آمدن از دامنه کوه مثل آب خوردن تعبیر می‌کردند.
رسم بیدار کردن اهالی «اوباشدانلیق»
بیدار کردن اهالی هنگام سحر یکی از آیین‌های قدیمی و همگانی بود که در هر منطقه به شکلی خاص صورت می‌گرفت و در استان زنجان عده ای با کوبیدن در خانه‌ها و یا رفتن بر روی پشت بام‌ها با صدای بلند به خواندن مناجات می‌پرداختند و مردم را بیدار می‌کردند.
رسم افطاری
زنجانی‌ها از دیرباز مهمان نواز بودند و برای رسم افطاری اهمیت خاصی قائل هستند و بزرگان فامیل با برگزاری مهمانی افراد خانواده را دور سفره افطاری جمع می کنند و با پخت غذا های سنتی از جمله آش کشک، آش ترش، شیر برنج، آش بلغور، تاس کباب، فرنی، کله پاچه، حلوا، آبگوشت کوفته، کله‌جوش، پیاز آب، سوپ، رنگینک و انواع خورشت‌ها از مهمانان خود پذیرایی می کنند.
مراسم شب‌های قدر
زنجان پایتخت شور و شعور حسینی که امروز به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا تبدیل شده است در شب‌های قدر با حضور در مساجد و تکایا به عزاداری می‌پردازند و در شب های نوزدهم، بیست و یکم بیست و سوم رمضان با خواندن دعای جوشن کبیر، دعای فرج امام زمام (ع)،ابوحمزه، اقامه نماز هفت قل‌هواللهی و قرآن سر گرفتن شب زنده داری می کنند.
نان های مخصوص ماه رمضان
زنجانی ها با چای چورکی (نون چایی)، أردک و فطیر به سفره های خود زینت‌ می بخشند.
عید فطر
عید فطر یکی از مهم ترین اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در بین مسلمانان است که هر شهر آداب‌ و رسوم متفاوتی دارد و زنجانی ها صبح زود برای اقامه نماز عید فطر به مساجد و تکایا می روند.
نوعید «قره‌بایرام»
قره‌بایرام از رسوم زنجانی‌ها در روز عید فطر است که در این روز افراد به خانه اقوام و آشنایان که به تازگی عزیزانشان را از دست داده‌اند می روند و این آئین سنتی با هدف تسلی خاطر برای بازماندگان خانواده‌های معزا برگزار می‌شود که علاوه بر عید سعید فطر در یکی از اعیاد هم برگزار می‌شود.
عیدی بردن برای نو عروس «بایراملق»
زنجانی ها طبق یک رسم دیرینه در روز عید فطر برای تازه داماد یا تازه عروس‌های خود هدیه‌هایی مانند لباس، شیرینی، میوه و … می‌برند، تا شادی اولین عید فطر عروس و داماد در کنار یکدیگر را جشن بگیرند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، رمضان در زنجان، آداب رسوم ماه مبارک رمضان در زنجان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زنجان
V
آرشیو