از جایگاه معلم تا جایگاه آموزش و پرورش/ «معلمی» شغل انبیاست

استاد دانشگاه در گلستان با بیان اینکه «معلمی» شغل انبیا است، گفت: این فقط یک شعار نیست بلکه یک حقیقت قرآنی است.
از جایگاه معلم تا جایگاه آموزش و پرورش/ «معلمی» شغل انبیاست
1402/02/12 - 08:52
تاریخ و ساعت خبر:
147609
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گلستان، مجتبی لشکربلوکی «استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: اینکه گفته می‌شود معلمی شغل انبیاست باید به عمق مطلب فکر کرد، کار انبیا یعنی نجات بشریت و ایجاد یک جامعه انسانی برتر و والاتر است.
در جامعه‌ای که بر محور آموزش می‌چرخد معلم، مرکز آن دایره و محور آن حرکت است اگر همه آفرینش به معلم درود می‌فرستند برای آنست که معلم، علم را در اختیار متعلم قرار می‌دهد.
اما به راستی تعلیم و تربیت یعنی چه؟
تعلیم و تربیت یعنی هدایت فرد در ابعاد فکری و عقلانی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، عاطفی و بدنی است.
تعلیم و تربیت یعنی کمک کردن به متربی تا بهتر تشخیص دهد.

معلم، مربی و مدرس نقش هدایتگری دارد و روشن نمودن راه؛ تا دانش آموز، متربی و دانشجو بتواند مسیر صحیح را خود انتخاب نماید.
اسلام به عنوان کاملترین دین اهداف تربیتی خود را چنین بیان می کند: شناخت خود و پیرامون خود، یاد دهی علم و حکمت، تربیت دینی
بخش عمده ای از #خلأ_بی_ابزاری و بی روشی موجود در #کار_فرهنگی کشور در واقع ناشی از « شناخت نداشتن » از سیستم تربیتی اسلام است، آنجایی سیستم فرهیخته آموزش و پرورش دچار ضعف شد که گاهاً بجای مدیران متفکر و آگاه به اندیشه متعالی اسلام و دارای برنامه تحولی مطابق با اسناد بالادستی این حوزه ؛ مدیران سیاسی با نیمچه رزومه اداری برخی منصب های حساس را پُر کردند.
حال چرا شهادت شهید مطهری روز معلم نامگذاری شد؟ مجموعه فعالیت ایشان به عنوان یک معلم اندیشمند و یک مُبلغ دینی را می توان در دو بخش فعالیت های سیاسی، فعالیت های علمی و فرهنگی تقسیم کرد.
ایشان در راه معلمی که شغل انبیاء الهی است خود را فقط در کلاس محدود نکرد، بلکه وی ایراد سخنرانی های بسیاری در دانشگاه‌ها، انجمن‌های اسلامی، نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و حسینیه ارشاد داشته اند و در دانشگاه تهران اولین بار بود که دانشجویان فردی را یافتند که پاسخگوی تمام سوالات آنان خصوصاً در علوم انسانی و مبنای فکری می باشد.
مبارزه با التقاط ، مبارزه با سکولاریسم ، مبارزه با خرافات در دین ، مباحث انسان در اسلام ، برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان، تشریح موضوع نفاق، بررسی سیره پیامبر (ص)و امامان معصوم(ع) ، تأکید به داشتن دافعه در کنار جذابه در جای خود با الگوی امیرالمومنین(ع)، بررسی نظام فقهی زن در اسلام، بیان نکات تربیتی در غالب داستان، تربیت اسلامی، بررسی جایگاه جنگ و جهاد، فلسفه و عرفان، بررسی نظام اقتصادی و مسأله ربا، حکومت و حکمرانی اسلامی و ... از حوزه های تدریس، سخنرانی و قلم فرسایی ایشان بوده است.
در واقع شهید مطهری ، هرآنچه که یک انسان برای مبنای فکری ، فرهنگی ، عقیدتی و سیاسی درست و صحیح بخواهد ، بیان نموده است.
نکته آخر و مهم اینکه اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند، اندیشه ها بزرگ شود، مشکلات کم گردد، باید سیستم تعلیم و تربیت را همانند یک اداره دولتی صرف نبینیم، نوک پیکان این سیستم معلم است که اگر شأن، احترام و جایگاه او حفظ شد، می تواند آینده سازانی والا تربیت کند و جامه عمل بپوشاند بر هدف کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همان تربیت دانش آموزی طراز انقلاب اسلامیست ، و این را در جنگ شناختی ادارکی شروع شده از مهر سال گذشته عقلاء و متخصصین به صراحت دیدند و لمس کردند که با روش فرهنگی_تربیتی افکار دهه چهل و پنجاه، نمی توان برای نسلهای " زد (زومر) " و " آلفا " برنامه ریزی کرد و اگر شود نتیجه آن جز شکاف نسلی فاحش مابین آنان چیزی حاصل نمی گردد.
چه زیبا ترسیم کرد در وصف معلم که «معلمي شغل نيست، معلمي عشق است اگر به عنوان شغل انتخابش کرده‌اي، رهايش کن و اگر عشق توست مبارکت باد.»
روز و هفته مقام شامخ معلم را بر همه زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت، هدایت و روشنگری، مبارک باد.
خبرنگار: سمیرا رجبی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز معلم، شأن ملعم در اسلام، جایگاه آموزش و پرورش در جامعه، شغل انبیاء، مجتبی لشکربلوکی «استاد دانشگاه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو