خزعلی: امام خمینی(ره) محدودیتی برای فعالیت زنان قائل نشدند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: امام (ره) نیز هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان قائل نشدند جز اینکه حدود و حریم شرعی و خانواده حفظ شود.
خزعلی: امام خمینی(ره) محدودیتی برای فعالیت زنان قائل نشدند
1402/03/11 - 08:39
تاریخ و ساعت خبر:
148973
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انسیه خزعلی در حاشیه مراسم تجدید میثاق بانوان ایران اسلامی با آرمان‌های امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهدا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تجدید عهد و میثاقی که با امام (ره) داشتیم امروز اینجا آمدیم؛ امامی که رها کننده و نجات بخش زنان بود و راه شکوفایی و تعالی زنان را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه اینجا آمدیم و امیدواریم بر این عهد پایدار بمانیم و در خط و مشی که امام ترسیم کردند حرکت کنیم، درباره نقش زنان در دیدگاه امام خمینی (ره) ادامه داد: فکر می‌کنم امام خمینی(ره) همان تعبیر رهبری یعنی الگو سوم زن را به زبان دیگر بیان کردند و شاید نمود زیبای آن را در وصیت نامه امام می‌بینیم که در فرازهای مفصلی حرکت زنان در امور اجتماعی و پشتیبانی از رزمندگان، شهید پروری و نقش آنها در خانواده متذکر شدند.
خزعلی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه زنان بتوانند جوانب مختلف زندگی را همانطور که امام ترسیم کردند مد نظر داشته باشند، تصریح کرد: امام حدی برای فعالیت زنان قائل نشدند. اگر فرازی از وصیت نامه ایشان که مربوط به زنان است را ملاحظه کنید، ایشان آنجا ذکر می‌کنند که زنان ما در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی گاهی برتر از مردان در صحنه‌ها حاضر شدند. همانطور که رهبری تاکید دارند، امام نیز هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان قائل نشدند جز اینکه حدود و حریم شرعی و خانواده حفظ شود.
خزعلی همچنین در این مراسم اظهار کرد: برای احیای تمدن دینی باید تعلیم و تعلم در راس امور باشد. شناخت صحیح و شناساندن صحیح‌تر در این جنگ شناختی، لازمه رسیدن به کمال و پیشرفت و زنده داشتن امر امامت است.
وی با بیان اینکه اساس امر امامت عدل و داد است، افزود: از نمونه‌ این عدالت رسیدگی به امور خلایق و رفع مشکلات مردم و کم کردن و زدودن از رنج‌های مردم است اما شرط آن این است که محاسن سخنان امامان به خوبی و نه با ذائقه طلبی، افراط، تفریط، نگاه حزبی و گروهی و با دیدگاه تعارض منافع به مردم منتقل شود.
خزعلی با بیان اینکه کلام اهل بیت برگرفته از کلام وحی است، تصریح کرد: این جامعیت را در کلام امام و در وصیت زیبای ایشان می‌بینیم. فراز مفصلی از وصیت امام که به زنان اختصاص داده‌ شده است با فکر و اندیشه و با احساس و شعور قابل درک است البته اگر دل به آن بسپاریم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فرازی از وصیت نامه امام خمینی (ره) در خصوص زنان، توضیح داد: این فراز بسیار زیبا است. امام (ره) جهاد را در زمان جنگ سخت و نظامی به عنوان یک وظیفه برای زنان مطرح می‌کنند و می‌گویند آنها که توان دارند در آموزش نظامی فعالیت می‌کنند و آنها که توان ندارند پشت جبهه شرکت کنند. می‌گویند، مکرر دیدیده‌ام زنان زینب گونه فریاد می‌زنند که فرزند از دست داده‌اند و در راه خدا از همه چیز گذشته‌اند و ما به این مفتخریم.
وی خاطر نشان کرد: امام از یک سو به نقش مهم اجتماعی زنان اشاره می‌کنند که در تمام عرصه‌ها مورد تقدیر امام است و از زنانی که خود را از خرافات رها کرده‌اند تقدیر می‌کنند. همچنین عامل آن خرافات را دشمنانی می‌دانند که این دشمنان برای منافع خود تلاش می‌کنند محرومیت‌هایی را برای زنان وضع کنند. امام شجاعت زنانی که در برابر این تحجر می ایستند را می‌ستایند. می‌گویند ایستادگی پشت جبهه، دل دشمنان و جاهلان را می‌لرزاند.
خزعلی با بیان اینکه این منظومه فکری و جامعیت نگاه امام (ره) سرمایه اجتماعی عظیمی از مردم ایران و بلکه جهان اسلام را به دنبال خود حرکت داد، عنوان کرد: خلف صالح امام (ره) یعنی رهبر عظیم الشان آیت الله خامنه‌ای، همین سنگرهای متعدد را برای ما ترسیم کردند. ایشان الگوی سومی را مطرح می‌کنند که از یک سو حضور زنان را بی بدیل می‌دانند و از سوی دیگر به نقش بی بدیل او در خانه بر فرزندآوری و فرزندپروری تاکید می‌کنند. هرکس می‌خواهد در این مسیر حرکت کند باید همه منظومه فکری امام (ره) را با هم ببیند. اگر بخشی را برجسته و بخشی را در حاشیه ببینیم، دور شدن از خط مشی امام راحل است.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
معاون امور زنان،انسیه خزعلی،خانواده
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو