روایت یک بانوی سمنانی از دلدادگی خانوادگی به امام حسین (ع)

حاجیه خانم سلطنت با بیان اینکه در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده است، گفت: تا آنجا که من یادم هست از سال 1323 همه ساله در خانه ما مراسم روضه‌خوانی برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برپا بوده است.
روایت یک بانوی سمنانی از دلدادگی خانوادگی به امام حسین (ع)
1402/05/08 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
151709
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از سمنان، بسط و گسترش و اشاعه فرهنگ عاشورایی و حسینی از همان عصر پس از عاشورایی که یزید و یزدیان در کربلا بر پا کردند به واسطه وجود زنانی همچون حضرت زینب (س) آغاز شد.
آری باید گفت بانوان در نهضت ترویج فرهنگ عاشورا از سال 61 هجری تا به عصر حاضر نقشی بی‌بدیل و منحصر به فرد داشته و دارند و تعدادشان نیز امروزه کم نیست همچون یک بانوی روستایی اهل روستای لاسجرد از توابع شهرستان سرخه واقع در استان سمنان.
نام این بانو سلطنت پیوندی است؛ او در روستای محل زندگی‌اش معروف است به حاجیه خانم سلطنت. بانویی سالخورده متولد سال 1308.
حاجیه خانم سلطنت با بیان اینکه در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده است، گفت: تا آنجا که من یادم هست از سال 1323 همه ساله در خانه ما مراسم روضه‌خوانی برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برپا بوده است.
وی ادامه داد: باید بگویم در آن زمان که در روستای لاسجرد نه تکیه‌ای وجود داشت و نه حسینیه‌ای بود عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در خانه ما به ویژه در دهه اول محرم برپا بوده است.
این بانو می‌گوید: با آغاز ماه محرم منزلمان را برای عزای امام حسین (ع) با سیاه‌پوش کردن و خرید وسایل مورد نیاز برای عزاداری آماده و مهیای حضور عاشقان حسینی می‌کنیم.
حاجیه خانم سلطنت می‌گوید چندین سال است که همسرم –یحیی معینیان- فوت کرده است و باید بگویم من این عشق و ارادتی که با آستان امام حسین و خاندان پاک و مطهرش را دارم همه را مدیون همسرم هستم-خدایش بیامرزد- و خوشحالم از اینکه در همه این ساله فرزندانم و خانواده‌ام مرا در این راه کمک کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این مراسم هر سال با شور و حال و هوایی خاص‌تر از سال قبل در خانه ما برپا می‌شود، گفت: اگر انسان در راهی قدم بگذارد که نیتش خدایی و برای رضای خدا باشد، خداوند هم لطف و مرحمتش را شامل حالش می‌کند و خدا را شکر می‌کنم که این لطف شامل حالم شده است و مفتخرم به خدمت به اهل بیت (ع).
از این بانوی لاسجردی از نقش زنان در ترویج فرهنگ عاشورایی پرسیدیم و او پاسخ داد من معتقدم: برپایی این چنین مراسم‌هایی که خوشبختانه امروزه در بسیاری از خانه‌ها برپا شده است علاوه بر برکات معنوی که به همراه دارد و موجب عاقبت به خیری اهل آن خانه می‌شود و قطعاً در تداوم راه امام حسین (ع) بسیار مهم و اثرگذار است و حرکت در این مسیر هم زن و مرد و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و هر فردی می‌تواند حتی با یک قدم کوچک پا در این مسیر بگذارد تا این فرهنگ سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود.
سلطنت خانم در ادامه گفت: در زمان قبل از انقلاب برپایی روضه خانگی و عزاداری برای امام حسین اینگونه نبود و من یادم هست قبل از انقلاب فشارهای بسیاری از طرف حکومت شاه برای برپایی چنین مراسم‌هایی بود و یکی از دلایلی که ممانعت و جلوگیری می‌کردند از برپایی این مراسم‌ها این بود که می‌گفتند چرا وقتی روضه تمام می‌شود برای شاه دعا نمی‌کنید و چندین بار هم جلوی برگزاری این مراسم را گرفتند.
آری حاجیه خانم سلطنت پیوندی حرفی درست می‌زند و آن اینکه دلدادگی به امام حسین در این مرز و بوم مرد و زن و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و به کوری چشم دشمنان و تلاششان برای کمرنگ شدن این دلدادگی‌ها هر سال پرشورتر و باشکوه‌تر از سال گذشته مراسم عزای اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در هر کوی و برزن برپا می‌شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام حسین، سلطنت پیوندی، روستای لاسجرد، روضه خانگی، ترویج فرهنگ حسینی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سمنان
V
آرشیو