بررسی نقش و تأثیرگذاری زنان کاروان کربلا از میدان کارزار تا جنگ نرم / «جهادگران تبیین » در برابر حکومتی استوار بر نفاق و تزویر

فعال اجتماعی و پژوهشگر گفت :همه مصیبت ها، رنج ها، دردها و سختی هایی که بانوان کربلا تحمل کردند این نکته را به ما یاد آور می شود،همانطور که مردها به تبعیت از ولی زمان خودشان، امر امامشان را لبیک گفتند، زنها و بانوان هم در این مسئله با مردان همراه شدند؛نشان دادند که بانوانی هستند مطیع امر رهبر و امام زمان خویش را تنها نگذاشتند و در بحث ولایت پذیری و ولایتمندی این بانوان از خیلی اصحاب برتری یافتند.
بررسی نقش و تأثیرگذاری زنان کاروان کربلا  از میدان کارزار  تا جنگ نرم / «جهادگران تبیین » در برابر حکومتی  استوار بر نفاق و تزویر
1402/05/17 - 09:48
تاریخ و ساعت خبر:
152272
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از فارس : باید توجه داشته باشیم اگر روایت های بانوان بعد از قیام عاشورا نبود این حادثه به کلی فراموش شده و یا طبق خواسته یزیدیان روایت میشد.
یک فعال اجتماعی و پژوهشگر از شهرستان خنج در گفت و گو با خبرگزاری زنان نیوز گفت:وقتی به بانوان حاضر در عرصه عاشورا نگاه میکنیم با دو گروه مواجه هستیم؛اول همسران هستند که میبینیم در کنار شوهرانشان در لشکر و سپاه ابا عبدالله وجود دارند و دوم مادرانی که با فرزندانشان در این میان شرکت دارند؛
همسرانی که در واقعه کربلا تاثیر مثبتی داشتند:
بانو فقیهی گفت:ابتدا در موردکسانی که به عنوان همسر در کنار مردانشان در واقعه ی کربلا تاثیر داشتند بررسی انجام میدهیم؛ کسانی که حضورشان نشان میدهد که به هر حال از لحاظ فردی شخصیت های مومن و وفادار ومحب اهل بیت بودند؛ شخصی مثل درهم همسر زهیر ابن قین که صحبت ها و تحریکات احساسی این بانوی وفادار و فداکار و دوستدار امام حسین(ع) باعث شد زهیر به سمت امام رفته وبعد از شنیدن صحبتهای امام تصمیم به پذیرش دعوت امام بگیرد،وی برگشت و درخواست همسر را قبول کرد؛ وجود چنین همسرانی عاملی بود برای اینکه آنها در واقعه ی عاشورا و در حادثه کربلا در کنار امام حسین علیه السلام باشند.
این بانوی پژوهشگر در ادامه از دیگر همسران مشوق اینگونه سخن گفت: یکی دیگر از همسرانی که مشوق بودند، برای اینکه همسرشان به یاری امام بشتابند همسر وهب نصرانی یا به عبارتی وهبی بود که تازه مسلمان شده بود؛
از دیگر بانوان همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود؛ این دو بزرگوار در شب تاسوعا خودشان را به سپاه امام حسین رساندند.
وی ادامه داد: همسر مسلم بن عسجل باز هم از کسانی بودند که بودنشان در کنار همسرانشان یک عامل تشویقی بود که سبب شد با رضایت کامل در رکاب امام شان حرکت کنند.
تربیت فرزندان به گونه ای که سرسپرده امر ولی امرشان باشند:
فقیهی در ادامه گروه دوم را چنین توصیف کرد:دوم مادرانی بودند که فرزندان خودشان را آنچنان تربیت کرده بودند که سرسپرده امر ولی امرشان باشند؛ مادرانی که با صبر با ایمان و با اخلاص فرزندانی را تربیت کرده بودند که این فرزندان در راه خداوند ودر پاسخ به هل من ناصرالینصرنی ابا عبدالله لبیک بگویند و خودشان بعد از شهادت فرزندانشان رفتارهایی را انجام دادند که واقعا دشمن نتوانست از آنها سواستفاده کند.
این فعال اجتماعی ادامه داد:از جمله مادرانی که ما در حادثه ی کربلا میبینیم حضور دارند مادر دو فرزند ابا عبدالله حضرت علی اصغر وسکینه می باشد یعنی رباب؛ ایشان آنقدر همسری وفادار بودند که بعداز شهادت هم وقتی که سر ابا عبدالله در مجلس یزید مورد بی احترامی قرار گرفت این سر راخطاب قرار میدهندو به صورت احساسی صحبت می کنند. آنچنان حماسی از ابا عبدالله تعریف میکنند که افرادی که حاضر در جلسه هستند تحت تاثیر قرار میگیرند.این مادری که طفل شش ماهه خودش را در حادثه ی کربلا از دست میدهد اینگونه محکم پای اعتقاداتش می ایستد.

وی گفت: یکی دیگر از مادرانی که در حادثه ی کربلا وجود دارد مادر وهب می باشند؛ که حیرت را هنگانی به دیگران وارد کردند که سر وهب به سمت مادر فرستادند برای اینکه دل مادرش را بشکنند و در اعتقادات آن مادر تزلزل ایجاد بکنند؛
اما چون قراراست تاریخ آنچنان که هست باقی بماند و مورد سوء استفاده قرار نگیرد سر را پرت میکند سمت لشکریان و میگوید این هدیه ای را که در راه خدا داده ایم باز پس نمیگیریم.
فقیهی خاطر نشان کرد:این ها همه از نقش پرشور زنان در همه صحنه بوده و بسیار زیبا و غیرقابل توصیف است.
حضرت زینب شخصیتی استوار و با عظمت
این بانوی پژوهشگر در مورد حضرت زینب(س)گفت:در کنار همه مادرهایی که نام بردیم بزرگ بانویی به نام حضرت زینب حضور دارد؛ شخصیتی که در عین اینکه فرزندان و برادر و برادرزاده ها را از دست داده است اما آنچنان استوار و با عظمت و مقتدر واقعه ی کربلا را تبیین میکند و آنچنان در کاخ یزید و یزیدیان جلوی ظلم و نفاق برخورد های مناسبی را انجام میدهد که ما در بیان واقعه ی عاشورا زینب داغ دیده ی غمدیده مصیبت زده نمیبینیم؛ زینبی را میبینیم که ارزشهای والای حادثه ی کربلا را بیان میکند و به تبیین حقیقت های واقعه ی کربلا میپردازد؛ در عین حال مظلومیت حادثه ی کربلا را هم بیان میکند.
زنانی که چون کوه مقاوم در مقابل نفاق، فساد و حکومت یزید ایستادند
وی در اشاره به بعد اجتماعی گفت:ما علاوه بر بانوی عظیم حاضر در کربلا حضرت زینب کبری(س) حضرت رباب(س) خانوم فاطمه بنت الحسین(س) همسر مسلم را دیدیم،زنانی که بعد از واقعه ی کربلا علی رغم سختیها و همه مصیبت ها و درد ها و علی رغم اینکه به اسارت رفته بودند و در شام طعنه و سرزنش و تحقیر دیده بودند اما چون کوه مقاوم در مقابل نفاق در مقابل فساد در مقابل حکومت یزید ایستادند و به روایتگری صحیح پرداختند.
زنها و بانوان هم امر امامشان را لبیک گفتند
فقیهی به عنوان سخن آخر ادامه داد: همه این مصیبتها، رنجها، دردها و سختی هایی که این بانوان تحمل کردند این نکته را به ما یاد آور میشود،همانطور که مردها به تبعیت از ولی زمان خودشان، امر امامشان را لبیک گفتند، زنها و بانوان هم در این مسئله با مردان همراه شدند؛نشان دادند که بانوانی هستند مطیع امر رهبر و امام زمان خویش را تنها نگذاشتند و در بحث ولایت پذیری و ولایتمندی این بانوان از خیلی اصحاب برتری یافتند.
این فعال اجتماعی خاطر نشان کرد:اکنون ما هم باید از امام زمان مان حمایت کنیم؛ حالا که امام زمان ما غائب هستند باید به سراغ جانشین ایشان رفت و باید از ولی فقیه یعنی از رهبر جهان اسلام حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) تبعیت کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان عاشورا، تأییرگذاری زنان کربلا، عاشورا پژوهی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو