چرا ماه مبارک رمضان دارای منزلت فراوانی است؟

یک کارشناس گفت: امام محمد باقر (ع) فرموده‌اند: «هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و روزهایش را روزه بدارد مثل روز تولد از مادر از گناه پاکیزه می‌شود.»
چرا ماه مبارک رمضان دارای منزلت فراوانی است؟
1403/01/05 - 11:48
تاریخ و ساعت خبر:
191331
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت ماه رمضان از زبان امام باقر علیه السلام بیان کرد: بعضی از روایات منقول از حضرات معصومین علیهم‌السلام در عین اینکه انسان را به اوج امید و شادی درونی می‌رساند، اما در عین حال انسان را مات و مبهوت می‌نماید، من جمله روایتی که حضرت باقر آل محمد صل الله علیه وآله والسلم برای پیر مرد با معرفت و عارفی همچون جابر بن عبدالله انصاری نقل نمودند.
امام باقر علیه السلام درباره عظمت ماه مبارک رمضان به جابر فرمودند: « هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و روزهایش را روزه بدارد و پاسی از شب را به نیایش برخیزد و زبانش را نگهدارد و چشم خود از حرام بربندد و آزار به کسی نرساند، مثل روز تولد از مادر از گناه پاکیزه می‌شود.»
بعد جابر می‌گوید رو به حضرت گفتم: چه حدیث خوبی!
حضرت علیه السلام به من فرمودند: چه شرایط دشواری!
در شرح این حدیث باید به این مطلب اشاره نمود که جابر دارای جایگاه ویژه‌ای از نظر معرفتی بود و مطمئناً به امساک‌های وارده در روایت عمل می‌کرد، اما امام علیه السلام با این حدیث شریف می‌خواستند او را به مرتبه‌ای بالاتر و یا بُعدی عمیق‌تر از روزه رهنمون سازند. زیرا یک موقع انسان روزه دار آنقدر غرق در انجام ندادن مبطلات روزه می‌شود که حقیقت روزه را فراموش می‌کند یا اصلا راجع به حقیقت روزه فکر نمی‌کند.
روزه برای خداست
این کارشناس مذهبی گفت: از قول حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که پروردگار عالم می‌فرمایند: « الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ »«روزه ویژه من است، اختصاص، اتصال و به من ربط دارد، و پاداش آن بر عهده من است.»
این روایت امام صادق دو قسمت دارد:
۱- روزه ویژه و برای خداست.
۲-پاداش روزه نیز بر عهده خداست.
حقیقت و ذات این دو جمله چیست؟ چه مسأله‌‏اي در کلام پروردگار قرار دارد؟
مگر نماز، فرمان او نیست، چرا نفرموده «الصلوة لي»؟ «الحجّ لي»؟ و «الجهاد لي»؟ مگر همه این موارد فرمان خداوند نیستند؟ مگر جهاد با دشمن و شهید و مجروح شدن که از عوارض جهاد است، فرمان خود او نیست؟
چگونه روزه برای خداست؟
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: به نظر می‌‏رسد اگر در جمله «الصوم لي» تحقیق شده و با یک دید نوراني به آن نظر شود، سه حقیقت را می‌توان در این کلام خداوند مشاهده کرد.
ترک شهوات حلال‏
در هیچ عبادتي ترک شهوات حلال نیست. حتي برخي از شهوات حلال، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و ترک بخشي از لذائذ، در طول زمان عبادت، لحاظ نشده است. مانند «مجاهد في سبیل الله» که در حال جهاد، می‌تواند بخورد و بیاشامد و در روز جهاد از غریزه جنسي به طریق حلال بهرمند شود.
شاید بعضی بگویند: در مراسم حج نیز غریزه جنسی حرام می‌شود که در پاسخ باید گفت: هنگامي که انسان وارد مناسک حج می‌شود، زماني که محرم است، از غریزه جنسي محروم است، ولي در حال احرام، می‌‏تواند خنک‌‏ترین آب را بنوشد و خوشمزه‌‏ترین غذا را تناول کند یا لذت‏‌هاي دیگر حلال براي او بلا‏مانع هستند، اما خداوند روزه دار را دعوت می‌کنند که در مقابل شهوات، خواسته‏‌ها، و لذائذ حلال از اذان صبح تا اذان مغرب ایستادگي نماید.
او مطرح کرد: یک بُعد ارزشی روزه به خاطر ترک بسیاري از این امور حلال است؛ در روزه، بحث حرام در کار نیست، در این بخش بحث لذّت‏‌ها، شهوات و امیال حلال در کار است. انساني که بر انجام ندادن حلال خدا صبر می‌کند و در مقابل دعوت خدا خاکساري می‌نماید به دایره محبوبیت حق خواهد رسید. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»
همرنگ شدن با خدا
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: روزه همرنگ خداست، اما حج، جهاد و نماز همرنگ خدا نیستند. زیرا مردم در حج مناسک به‌جا مي‌‏آورند، در جهاد اسلحه به روي دشمن مي‌‏کِشند، در نماز، رکوع و سجود مي‌‏کنند. اما روزه یک امر غیبي و پنهاني است، یک امر سلبي است؛ یعني همرنگ با صفات سلبیّه پروردگار و غیبي است؛ زیرا خداوند متعال نمي‏‌خورند، روزه دار هم نمي‌‏خورد، خدا نمي‌‏آشامند، روزه دار هم نمي‏‌آشامد و ...، انسان هر جایي‌که نماز مي‏‌خواند، همه مي‌‏فهمند مشغول نماز خواندن است، در مکه انسان را مي‏‌بینند که مشغول مناسک حج است، شخص را در جبهه مي‏‌بینند که براي خدا اسلحه به دست مي‏‌گیرد، اما شما نمي‏‌توانید از روزه یکدیگر با خبر شوید. پس در میان جمع مي‏‌توان روزه را آشکار نکرد و روزه در غیب و پنهان بودن هم، همرنگ ذات حق است. پس اینکه مي‏‌فرماید: «الصوم لي»؛ یعني مانند من غیب و پنهان است، داراي صفت سلبي است.
روزه؛ اعلان محبت واقعي به خدا
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی در مورد این سوال که روزه اعلان محبّت واقعي به محبوب است، آیا نماز اعلان محبت نیست؟، گفت: خیر، نماز منافقین اعلان محبت نیست، ممکن است نماز کینه باشد، در پوشش نماز مي‏‌روند، اما هیچ منافقي در پوشش روزه نمي‏‌رود، در تمام ماه رمضان‏‌هاي مدینه، منافقین مخفیانه غذا مي‏‌خوردند و بعد پشت سر پیامبر ۶ مي‏‌آمدند و به عنوان روزه‌دار اقتدا مي‏‌کردند، چون روزه را قبول نداشتند، نماز مي‏‌خواندند، اما به خاطر نیرنگ به مسلمین نماز مي‏‌خواندند، و اینکه بتوانند اسرار مسلمان‏‌ها را کشف کنند یا زمینه ضربه زدن را فراهم کنند، هیچ منافقي روزه نمي‏‌گیرد. روزه مختص مؤمن محبّ است، به مؤمن مي‏‌گویند چرا غذا نمي‏‌خوري؟ مي‏‌گوید: محبوبم گفته نخور؛ یعني مي‌‏خواهد یک روز مرا گرسنه و تشنه ببیند، مي‏‌خواهد مرا به میهماني دعوت کند و از من با گرسنگي و ترک شهوات پذیرایي نماید.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: «الصوم لي»؛ یعني عشق و محبت من در این نقطه مي‏‌جوشد، آن کسي که عاشق صادق است، اهل روزه است، کسي که عاشق نیست، اهل روزه هم نیست، عاشق شکمش است، ولي کسي که از شکم و عوارض آن کناره‌‏گیري کند، به عشق امر محبوب از لذایذ کناره‏‌گیري کرده است.
اتصال به شش منبع معنوی
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی بیان کرد: چقدر خوب است در این ماه با عظمت، ما نیز در کنار امساک از مبطلات روزه، خود را به شش منبع معنوي هر انسان مؤمنی در دنیا و آخرت متصل گردانیم تا ان شاءلله خداوند کمی از حقیقت روزه را به همه ما بچشانند.
اتصال به این شش منبع معنوي انسان را در دنیا و آخرت به درجات معنوي مي‌‏رساند.
منبع اول، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
منبع دوم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»
منبع سوم: «استغفر الله العظیم»
منبع چهارم: «لاحول و لا قوّة الّا بالله العليّ العظیم»
منبع پنجم: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»
منبع ششم: «لا اله الا الله»
ثواب ذکر لااله الا الله
این کارشناس مذهبی افزود: در ماه مبارک رمضان به همه این شش منبع که ریشه روایتي و قرآني دارند متصل شوید بخصوص ذکر «لا اله الا الله» که همانند روزه پنهان است و در حال گفتن این ذکر لب‌ها تکان نمی‌خورد و کسی متوجه ذکر گفتن ما نمی‌شود.
پیامبر فرمودند: خداوند عزّ و جل به موسی بن عمران فرمودند:‌ ای موسی! اگر آسمان‌ها و تمام ساکنینش و مجموع زمین‌های هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا اله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ماه رمضان ، رمضان الکریم ، روزه داری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو