انتظاری که از ورزش بانوان در رقابت‌های بین المللی می رود

ایران در حوزه ورزش بانوان دارای تجربیان ارزنده ای نیز هست. در رشته های ورزشی مانند تکواندو و وشو صاحب مدال های ویژه ای است و در کبدی نیز که در رقابت های هانگژو به مقام سوم رسید، دارای مدال طلا بوده است و در این راستا می توان گفت که ورزشکاران زن ایرانی توانسته اند در رقابت های بین المللی خود را به خوبی ثابت کنند.
انتظاری که از ورزش بانوان در رقابت‌های بین المللی می رود
1402/07/18 - 11:51
تاریخ و ساعت خبر:
174836
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد : بانوان ایرانی در رقابت های آسیایی هانگژو توانستند نتایج قابل توجهی کسب کنند. کاروان ایران در این رقابت‌ها در رده هفتم آسیا جای گرفت و در این حوزه حضور زنان ورزشکار ایرانی بسیار مهم بود و نشان داد که چقدر زنان در ایران خصوصا در رشته‌های ورزشی مختلف پیشرفت کرده اند.
در همین راستا بانوان ایرانی توانستند هفت مدال نقره و 11مدال برنز کسب کنند. مدال آوری در بازی‌های آسیایی هانگژو با مدال دختران قایقرانی برای کاروان ایران شروع و با مدال «سارا بهمنیار» در رشته کارته به اتمام رسید.
در این بازی‌ها حتی زنان ایرانی رکوردهای جهانی را نیز جا به جا کردند. «رومینا سالک»، بازیکن اسکیت فری‌استایل کشورمان در دور مقدماتی با ثبت رکورد ۴.۲۵۴ صدم ثانیه توانست رکورد انفرادی جهان را بشکند، اما در نهایت با شکست برابر رقیب خود در رتبه چهارم قرار گرفت.
«مهین فرهادی‌زاد»، نایب رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص مقایسه کم و کیف حضور بانوان در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی گفت: در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۱۳ مرد و ۷۶ زن و در مجموع ۲۸۹ ورزشکار داشتیم. در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۳۷۸ ورزشکار شامل ۲۸۰ ورزشکار مرد و ۹۸ ورزشکار زن اعزام شدند. با این ترتیب شاهد هستیم که با توجه به کیفی شدن کاروان ایران، هم تعداد ورزشکاران مرد و هم تعداد ورزشکاران زن اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو کاهش یافته است، اما در مقایسه با مردان، در تعداد بانوان اعزامی به هانگژو ۲.۵ درصد رشد داشته‌ایم.
در نوزدهمین بازی‌های آسیایی در هانگژو برای نخستین مرتبه، سه دختر ایرانی در رشته وزنه‌برداری به مسابقات اعزام شدند که «الهه رزاقی» با قرار گرفتن در جایگاه نهم دسته ۷۶ کیلوگرم بهترین عملکرد را داشت و «ریحانه کریمی» اوت کرد، همچنین «سیده‌الهام حسینی» نیز به خاطر مصدومیت انصراف داد. در رشته کوراش اولین مدال تاریخ کوراشِ بانوان، توسط «دنیا آقایی» در بازی‌های آسیایی هانگژو به دست آمد.
همه این موارد به خوبی نشان می دهد که ظرفیت‎های بهینه و خوبی در ورزش زنان ایرانی در میادین بین المللی وجود دارد که باید با سرمایه گذاری بیشتر این موارد را پویا وشکوفا کرد. به نظر می رسد این موضوع در دستور کار وزارت ورزش و جوانان نیز قرار دارد.
در همین راستا، «کیومرث هاشمی» وزیر ورزش و جوانان در مورد اولین مدال طلایی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی و عملکرد خوب بانوان در این مسابقات اظهار داشت: «در حوزه بانوان اتفاقات خوب و مبارکی رخ داده است. برای اولین‌بار در برخی رشته‌ها بانوان مدال کسب کردند که نشان‌دهنده توسعه ورزش بانوان ما است و اینکه ما استعدادهای خوبی در بحث ورزش جوانان داریم که باید توجه بیشتری در جامعه ورزش به آنها شود.»
با این حال باید زیرساخت‌های بیشتری برای ورزش بانوان ایجاد شود و همچنین ایران در رشته های مختلف برای حضور بانوان ایرانی سرمایه گذاری لازم را انجام دهد. هر کدام از رشته های ورزشی که در المپیک و بازی‌های آسیایی وجود دارد برای خود فضای هیجان آور و پرنشاطی دارند که باعث می شوند که زنان ایرانی با قرار گرفتن در این فضا زندگی مطلوبتری را تجربه کنند.
ایران در حوزه ورزش بانوان دارای تجربیان ارزنده ای نیز هست. در رشته های ورزشی مانند تکواندو و وشو صاحب مدال های ویژه ای است و در کبدی نیز که در رقابت های هانگژو به مقام سوم رسید، دارای مدال طلا بوده است و در این راستا می توان گفت که ورزشکاران زن ایرانی توانسته اند در رقابت های بین المللی خود را به خوبی ثابت کنند.
با این حال آنچه بیشتر از گذشته باید بدان توجه کرد انتظاراتی است که با توجه به حضور موفقیت آمیز بانوان ورزشکار ایرانی در رقابت های بین المللی بوجود آمده است و در آینده با ارایه امکانات و تجهیزات لازم باید در این راستا به این انتظارات معقول پاسخ لازم داده شود. چه اینکه کشورهای دیگری مانند چین که عملکرد فوق العاده ای در رقابت آسیایی هانگژو داشت در این زمینه سرمایه گذاری ویژه ای کرده و توانسته به موفقیت دست یابد. ایران نیز با توجه به استعدادهای ویژه ای که دارد می تواند با سرمایه گذاری در رشته های مختلف و ورزشی در مجامع بین المللی ورزش حرفه ای به موفقیت های بی شماری دست یابد و در این حوزه نگاه ویژه به ورزش بانوان از جمله لازمه های این امر است.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ورزش زنان، ورزش همگانی زنان، ورزش قهرمانی زنان، زنان قهرمان ورزشی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کودک و نوجوان
V
آرشیو