انتقال فرهنگ و سبک زندگی رضوی با تبیین درست جایگاه حضرت معصومه (س)

شايد روايات وسخنان زيادی در شأن فاطمه معصومه شنيده ايم ولي آنچه بيشتر ذهن انسان را به خود مشغول مي کند نقش حضرت در خانواده امام رضا (ع) است. موردی که اگر درست تبیین شود قطعا در تعمق سبک زندگی اسلامی خاصه سبک زندگی رضوی در جامعه بسیار مؤثر خواهد بود .
انتقال فرهنگ و سبک زندگی رضوی با تبیین درست جایگاه حضرت معصومه (س)
1402/08/17 - 09:17
تاریخ و ساعت خبر:
176132
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرق : شايد روايات وسخنان زيادی در شأن فاطمه معصومه شنيده ايم ولي آنچه بيشتر ذهن انسان را به خود مشغول مي کند نقش حضرت در خانواده امام رضا (ع) است. دونکته در اين جريان قابل توجه است.
او از همان اوان کودکی، تحت تعلیم و تربیت امام موسی کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام قرار گرفت و از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، به آنجا رسید که شیخ عباس قمی درباره اش می گوید: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران موسی بن جعفر علیه السلام، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی علیه السلام، معروف به حضرت معصومه علیها السلام، است.(کليات مفاتيح نوين؛ ص576)
ايشان با توجه به شرايط خاص و اوضاع سياسي آن زمان که تحت تربيت دو امام معصوم قرار مي گيرد. واين زمينه تربیتی عامل رشد وبالندگی را برای آن حضرت فراهم می آورد.در شرایط خاص وموقعیتهای مناسب ایفای نقش می کند.اززمانی که در کنار پدر بزرگوارش امام موسی کاظم (ع) بودند به کرات ابعاد شخصیتی ایشان مورد توجه بود.زمانی که شیعیان برای پاسخ سوالات خود به خانه امام مراجعه می کنند ودر نبود امام حضرت معصومه پاسخ سوالات آنها را به نحو بسیار عالی می دهند
وحضرت امام موسی کاظم علیه السلام وقتی مطلع می شوند درباره حضرت معصومه علیها السلام فرمود:(8) «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش». که نشان از مقام علمی حضرت معصومه علیها السلام دارد.کسی که به مکتب نرفته ومثل ائمه علم لدنی هم ندارد وفقط در سایه تعلیمات دو امام بزرگوار به این حد از بالندگی رسیده است. وقتی حضرت برای رسیدن به برادرش از مدینه حرکت می کند ازبعد عاطفی نباید به این قضیه بنگریم بلکه ایشون یک سفر تبلیغی معرفت امام واهل بیت را برای همسفران وکسانی که در مسیر مسافرت آنها بودند قرار داده بود.
با توجه به اختناق موجود در آن زمان، نقل حدیث از معصوم علیه السلام بسیار سخت و دشوار بود. با این وجود، از حضرت معصومه علیها السلام احادیثی نقل شده است که همه آنها حول محور امامت وولایت می چرخند وبه نظر می رسد آن حضرت با بیان این احادیث، سعی در سوق دادن افکار جامعه به سمت امامت و ولایتی که در غربت مانده بود، نموده است.
احادیثی که آن حضرت نقل کرده و با سلسله سند خود، به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می رسند، عبارت اند:حدیث غدیر و حدیث منزلت
عن فاطمه موسی بن جعفر علیه السلام… عن فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قالت: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: ألا من مات علی حُبّ آل محمّد ماتَ شهیداً.(کليات مفاتيح نوين، ص 28)
هر کس بر حبّ محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، بر سنّت و جماعت مرده است.( بحارالانوار؛ ج 48؛ ص 317)
آگاه باشید هر کس که بر بغض آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، روز قیامت می آید، در حالی که بین دو چشم او نوشته شده است: «مأیوس از رحمت خدا» و به حال کفر می میرد وهرگز بوی بهشت را استشمام نمی کند».
حضرت فاطمه معصومه در شرایطی این سخنان را برای مردم بیان می کرد که براثر خفقان سیاسی حتی مردها نمی توانستند در مقابل حکومت جور حرفی بزنند ولی حضرت با اینکه یک زن است از شجاعت بی نظیری برخوار بوده که این روایات را در جهت تبیین ولایت و بالا بردن معارف تشیع
سخنانی را در قالب احادیث بیان کند.
اگر چه مقام عصمت از گناه و مصون بودن از لغزش«در عین قدرت برخطا» مقامی است که مختص به انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام می باشد، اما با اطاعت خالصانه از خدا و مبارزه با هوای نفسانی می توان به درجه ای ازعصمت که مصونیت از گناه است، رسید. حضرت معصومه علیها السلام نیز که پرورش یافته مکتب ائمه اطهار علیهم السلام است، نمونه عالی از طهارت وپاکی است؛چنان که قبل از ولادتش از جایگاه معنوی حضرت معصومه خبر داده ونقش ایشان چه در زمان حیاتش وچه در زمان بعد وفاتش محل تمرکز عالم تشیع هست.
امام صادق عليه السلام فرمود:«انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکَّةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدينَةُ، وَانَّ لِاميرِالْمُؤْمِنينَ حَرَماً وَهُوَ الْکُوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فيها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادي تُسَمّي فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.قالَ الرَّاوي : وَکانَ هذا الْکَلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ يُولَدَ الْکاظِمُ عليه السلام ؛ خداوند حرمي دارد که مکّه است، و براي پيامبر صلي الله عليه و آله هم حرمي است وآن مدينه است. و حرم (همراه زائران قم و جمکران ؛ ص57)اميرالمؤمنين عليه السلام کوفه است. و حرم ما اهل البيت شهر قم است. و بزودي در قم، زني از فرزندان من به نام فاطمه دفن مي شود که هر کس مرقد او را زيارت کند بهشت بر وي واجب مي گردد. راوي گويد: امام صادق عليه السلام اين سخن را قبل از تولّد امام کاظم عليه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه عليها السلام بيان کرد»( بحارالانوار؛ ج 60؛ ص 216؛ ح 41، ج 48، ص 317)
ودر جای دیگر امام رضا(ع) نه اینکه خواهرش هست من باب عواطف برادری بیان کرده باشد بلکه از باب عارفا بحقها وزیارت قبر ایشان را در ردیف زیارت معصوم قرار می دهد.
چنانکه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند:
مَنْ زارَ المعصومهَ بقم کمن زارنی (کليات مفاتيح نوين ؛ ص28 (؛ هر کس حضرت معصومه علیها السلام را در قم زیارت کند، همانند آن است که مرا زیارت کرده است.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت معصومه (س)، سبک زندگی رضوی ، جایگاه حضرت معصومه در نزد امام کاظم (ع)،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو