کتاب‌شناسی بانوی دو عالم

حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی تمام عیار بانوان مسلمان خود کتابی مفصل از صفات بارزه است، در این گزارش به کتاب‌هایی که در این حوزه برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان منتشر شده است، نگاهی انداخته شده است.
کتاب‌شناسی بانوی دو عالم
1402/09/27 - 17:08
تاریخ و ساعت خبر:
177671
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فاطمه(س) مشهور به فاطمه زهرا ، دختر پیامبر اسلام(ص) و خدیجه کبری(س) و همسر امام علی(ع) است. او یکی از پنج‌تن آل‌عبا (اصحاب کساء) است که شیعیانِ دوازده امامی آنها را معصوم می‌دانند. امام دوم و سوم شیعیان، زینب(س) و ام‌کلثوم از فرزندان او هستند. زهرا، بَتول، سیدة نساء العالمین (برترین زن در دو عالم) از القاب وی و اُمّ اَبیها (مادر پدرش) کنیه مشهور او است. فاطمه، تنها زن همراه پیامبر(ص) در روز مباهله با مسیحیان نجران بوده است.
سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بَضعه در شأن و فضیلت فاطمه نازل و نقل شده‌اند. در روایات آمده است که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.
فاطمه پس از مدتی بیماری ناشی از صدمات جسمی که در حوادث پس از رحلت پیامبر متحمل شد، در سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید. درباره تاریخ شهادت اختلاف‌نظر وجود دارد و از چهل شب پس از رحلت پیامبر(ص) تا هشت ماه پس از آن ذکر شده است. مشهورترین قول نزد شیعه، سوم جمادی الثانی است؛ یعنی ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص). مستند این قول روایتی از امام صادق(ع) است. بر اساس دیدگاه‌های دیگر، ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر (۱۳ جمادی‌الاول)، هشتم ربیع الثانی، سیزدهم ربیع الثانی و سوم رمضان روز شهادت فاطمه(س) است.
در ادامه به ۱۰ کتاب که درباره فاطمه(س) نوشته و منتشر شده است، نگاهی انداخته شد.
کتاب به کوتاهی آه، به بلندای ماه
همان گونه که از عنوان کتاب هم مشخص است؛ این اثر تحقیقی زندگی نامه خاتون کبریا، حضرت زهرا سلام الله علیهاست.
از سویی دیگر علاوه بر متن اصلی، مباحثی تاریخی در آغاز کتاب و چند «پی نگاشت» با قلمی پژوهشی و ۹ داستان واره در توضیح کامل تر مطالب مورد نظر نیز در پایان کتاب گنجانده شده است. از جمله نکات قابل توجه درباره این اثر استفاده مولف از منابع و مآخذ تاریخی متعدد است.
سیدعلی موسوی گرمارودی به طریقی ویژه آن را نگاشته است، یعنی متن اصلی به روش کتاب دیگر او دیگر او «داستان پیامبران» است و علاوه بر متن اصلی، مباحثی تاریخی در آغاز کتاب و چند «پی نگاشت» با قلمی پژوهشی و نه داستان واره، در توضیح مطالب متن اصلی در پایان کتاب گنجانده است.
کتاب به کوتاهی آه، به بلندای ماه اثر علی موسوی گرمارودی در قطع رقعی در ۲۴۸ صفحه در سال ۱۴۰۰ به چاپ سوم رسید.










----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب شبیه مریم
رمان «شبیه مریم» روایتی داستانی از زندگی بانو فضه خادمه حضرت زهرا (ع) با تصویرگری محمد صادق درباره زندگی و زمانه حضرت فضه از زمان زندگی در نوبه (شهری در آفریقا) تا زیست وی در فضای مدینه النبی است.
فضّه خدمتگزار عالم و شهیر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و راوی حدیث از آن بانوی بزرگ است.
در کتب تاریخی، برای نخستین بار در دوران اولیه بعد از هجرت رسول اکرم(ص) به مدینه، از این بانوی پرهیزکار نام برده شده است. آن ایام آیه‌ای نازل شد که پس از آن پیامبر اسلام فضه را برای کمک و یاری بانوی عالمین به منزل حضرت زهرا (س) فرستادند.
حضرت فضه در مقام والایی از ایمان و تقوی قرار دارد. ایشان در نطق و خطابه قهرمان زبردستی بوده و علاوه بر افتخار خدمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، سراسر زندگی این بانوی نمونه، از خلوص و معنویت موج می‌زند.
آنطور که تاریخ گواهی می‌دهد، این زن والامقام در مدت بیست سال از زندگی خود حتی گفت‌وگو و مکالمات عرفی خود را هم با آیات قرآن کریم بیان می‌کرد.
کتاب شبیه مریم، روایتی داستانی از زندگی بانو فضه خادمه حضرت زهرا (ع) نوشته اکرم صادقی در قطع پالتویی و در ۲۵۲ صفحه در سال ۱۳۹۹ منتشر شد.










----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب همسایه را دعا کن
کتاب حاضر، جلد دوم از مجموعه «حدیث و شعر و قصه» است. این کتاب روایت هایی نورانی از حضرت زهرا (س) را همراه با شعر و قصه برای بچه ها بیان می کند.
در این مجموعه از میان هزاران حدیث و سخن زیبایی که از آنها به یادگار مانده است ۷۰ حدیث انتخاب شده است، از هر معصوم پنج حدیث که با دو بیت شعر و قصه کوتاه همراه شده است. حدیث های انتخاب شده درباره موضوعات گوناگون است موضوعاتی که از کودکی تا بزرگی همیشه با آنها سر و کار داریم.
نویسنده کتاب در سخنی با بزرگترها نوشته است: «بدون شک اگر فرزندان ما از کودکی با این گوهرهای ناب و کلیدهای زندگی‌ساز آشنا باشند، در بزرگی از آن‌ها بهره‌های فراونی خواهند برد.»
کتاب همسایه را دعا کن اثر محمد مهاجرانی برای کودکان هشت تا ۱۲ سال در قطع رحلی، در ۱۲ صفحه، در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.









----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب حضرت زهرا (س)
این مجموعه دربردارنده داستان‌های کوتاهی از زندگانی چهارده معصوم (علیهم‌السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به قلم زهرا عبدی به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در غالب داستان آشنا می سازد.
کتاب حضرت زهرا (س) اثر زهرا عبدی در قطع وزیری، در ۲۸ صفحه در سال ۱۴۰۱ به چاپ چهارم رسید.











----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا (س)
کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام» که شانزدهمین جلد از مجموعه «گزارش لحظه به لحظه از...» است، گزارشی مستند از وقایع زمان شهادت دختر نبی اکرم صلی الله علیه و آله بوده به شمار می آید، که در هشت بخش به مضامینی مانند پیشگویی، تهدید، هجوم، بیت الاحزان، وصیت، آخرین روز، شهادت و بقیع می پردازد.
درکتاب حاضر گزارشی به صورت لحظه به لحظه با جزئیات شهادت حضرت صدیقه کبری در قالب داستانی تقدیم می شود؛ تا بدانیم چه پیشگویی هایی در این باره آمده، و بعد از شهادت پیامبر چه وقایعی رخ داد که منجر به این ماجرا شد، و چه کسانی بر در خانه فاطمه هجوم آوردند، و چکونه در را آتش زدند و دختر پیامبر را مورد ضرب و جرح قرار دادند، و آن حضرت با چه حالی سه ماه و اندی درد سینه و بازو و پهلو را تحمل کرد، و چگونه از دنیا رفت و چرا نیمه شب مخفیانه دفن شد. آنچه پیش روی شماست جمع بندی و تدوین ماجرای شهادت فاطمه زهرا در ۸ مرحله است که با مراجعه به کلیۀ منابع مربوط به موضوع تنظیم گردیده و حتی یک کلمه به عنوان تخیل اورده نشده است.
کتاب گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا علیها السلام نوشته محمدرضا انصاری در قطع رقعی در ۱۱۲ صفحه در سال ۱۳۹۶ به چاپ دهم رسید.










----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب الگوی برتر
در هر دین و آیینی الگوهایی از جنس مرد و زن ارائه شده که معصوم اند تا مردم با اقتدای به آنها به حق و حقیقت رهنمون گردند اگر در آیین مسیحیت حضرت عیسی الگوی مردان و حضرت مریم الگوی زنان است، در آیین اسلام پیامبر اولین الگو برای مردان و حضرت زهرا اولین الگو برای زنان امت اسلامی است. یکی از اهل بیت علیهم السلام که معصوم بوده و سنت و حجت است حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد زیرا آیات و روایاتی که بر عصمت آن ها استفاده می شود شامل آن حضرت نیز میشود و لذا همان گونه که امامان اهل بیت علیهم السلام را به عنوان مرجع دینی و علمی معرفی می کنم و سنت شان برای عموم مسلمین حجت است جا دارد که سیره زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها را مورد بررسی قرار داده تا مردم خصوصا بانوان با الگو قرار دادن آن بانو و پیروی کردن از آن حضرت در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.
کتاب الگوی برتر نوشته علی‌اصغر رضوانی در قطع رقعی در ۲۱۴ صفحه در سال ۱۴۰۰ به چاپ ششم رسید.










----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب هلهله فرشته ها
مولفه ها و تکنیک های خوشبختی زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) با رویکرد دینی و روان شناختی
شیرین و فرهاد نیز جزو همان نام ‌هایی هستند که هم‌ رسم عنوان افسانه‌ ای خود زندگی نمی‌ کنند، بلکه دو واقعیت‌ اند که می‌ خواهند به رویا جلوۀ بیداری بدهند. کوه نمی‌ کنند، ولی از هم دل نیز نمی‌ کنند. تیشه به‌ دست نمی‌ گیرند، ولی از میدان عشق و عمل نیز پا پس نمی‌ کشند. زندگی می‌ کنند و زندگی به هم می‌ بخشند. بندگی می‌ کنند و بندگی به هم می‌ آموزند تا قرار بی ‌قراری یکدیگر باشند. گفتم قرار، به‌ یاد قرارمدار ادامۀ داستان خواستگاری افتادم!
در کتاب هلهله فرشته ها ابتدا به معرفی سبک زندگی حضرت علی (علیه ‌السلام) و حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) در بین داستان زندگی یک زوج امروزی به نام شیرین و فرهاد و الگوگیری آنها از آن زندگی نورانی پرداخته و در ادامه مؤلفه‌ ها و تکنیک‌ های خوشبختی زندگی حضرت علی (علیه ‌السلام) و حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) با رویکرد روان‌ شناختی و دینی بیان شده است.
کتاب هلهله فرشته ها تالیف توسط گروه نویسندگان و سعید شریف یزدی، در قطع رقعی در ۱۲۰ صفحه در سال ۱۳۹۹ منتشر شد.









----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب مقتل فاطمی نوجوان
در این کتاب سعی شده با زبانی ساده و روان ابتدا نوجوانان عزیز را با جایگاه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) آشنا کرده و سپس اتفاقات بعد از رحلت رسول خدا (ص) و شهادت حضرت زهرا (س) شرح داده شود.
زندگی کوتاه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) سرشار از درسهایی است که هر شیعه عاشق اهل بیت با مطالعه و سرمشق قرار دادن آنها می تواند زندگی هدفمندی برای خود ترسیم کند. در این بین ماجراهای بعد از شهادت رسول خدا (ص) و غصب خلافت امیرالمومنین (ع) و جانفشانی حضرت فاطمه زهرا (س) می تواند به ما درس ولایت پذیری و دفاع از حق را بیاموزد؛ حضرت صدیقه طاهره (س) برای دفاع از امام خود همه وجودش را داد و مانند شمعی در عشق مولایش ذوب شد.









مقتل فاطمی نوجوان اثر علی شعیبی در قطع رقعی در ۸۸ صفحه در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.
----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب پیراهن دوستی
در این کتاب هشت قصه از زندگی حضرت زهرا(س) برای کودکان با زبانی جذاب و روان روایت می‌شود. این داستان‌های با نام‌های پیراهن دوستی، اشکی برزخمی، باران مروارید، خالی اما پر از آفتاب، گرده های طلایی نان، یادگاری، گردن بند، اذان ناتمام گردآوری شده است.
کتاب پیراهن دوستی نوشته مسلم ناصری در قطع رقعی در ۶۴ صفحه در سال ۱۳۹۷ منتشر شد.











----------------------------------------------------------------------------------------
کتاب چگونه حضرت فاطمه (ع) را می توان شناخت؟
تاریخ اسلام همواره برهه‌های مهمی داشته است که شناخت آن کمک شایانی به درک ماهیت اسلام می‌کند و از این رهگذر می‌توانیم مسئولیت‌های خود را در شرایط امروز بشناسیم و به آن‌ها عمل کنیم.
ماه‌های بعد از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) دوران حساسی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود. این دوره چنان مهم است که حوادث بعدی مانند سکوت ۲۵ ساله امام علی (ع)، صلح امام حسن (ع) و واقعه عاشورا از پیامدهای آن است.
این دوره ۹۵ روزه با نام حضرت زهرا (س) گره خورده است و برای بررسی علل حوادث نام برده شده، نمی‌توان نامی از آن حضرت نبرد. از طرفی کمبود منابع تحلیلی مناسب تا حدی درک این دوره را سخت کرده است. با این حال آثاری در رابطه با سیره حضرت زهرا (س) به نگارش درآمده است که می‌تواند تا حدی ما را با شخصیت این بانوی بزرگ اسلام آشنا کند.
کتاب چگونه حضرت فاطمه (ع) را می توان شناخت؟ اثر محمدحسن زورق در قطع رقعی در ۱۳۸ صفحه در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.









ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام صادق، شیعه، شهادت حضرت زهرا، کتاب شناسی، مدینه، قرآن، امام علی، علی موسوی گرمارودی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو