یادداشت وارد / فاطمه محرمی

حاج قاسم سلیمانی در محضریت حضرت زهرا (س)

در مکتب سردار سلیمانی، دفاع از حریم اهل بیت ع یک الگوی عملی است. وی سرداری با منش و با سلوک فاطمی بود که خالصانه خود را سرباز ولایت می دانست و تمام عمرش را وقف خدا و خدمت به خلق او کرد.
حاج قاسم سلیمانی در محضریت حضرت زهرا (س)
1402/10/13 - 12:33
تاریخ و ساعت خبر:
178489
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از تهران بزرگ - فاطمه محرمی مدیر مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی دره الصدف در یادداشتی به مناسبت تقارن میلاد حضلرت زهرا (س ) به بررسی ویژگی های متأثر مکتب سلیمانی از سبک زندگی فاطمی پرداخت. سبک زندگی اصل نیست بلکه تابع هدف است، به بیان دیگر اگر برای جامعه هدفی مشخص ترسیم شود، به تبع آن، سبک رفتاری به خودی خود ایجاد می شود. بطور مثال: زمانی که مردم قبل از انقلاب در مسیر عادی زندگی خود بودند؛ امام خمینی (ره) هدف انقلاب را ترسیم و تدوین فرمودند و آحاد جامعه، سبک زندگی خود را با آن هدف، منطبق نمودند. رهبر کبیر انقلاب سبکی ارائه ندادند بلکه فقط هدف جامعه را مشخص کردند؛ همچنین با آغاز جنگ تحمیلی اعلام نمودند: به جبهه بروید ولی اشاره نداشتند در جبهه چه سبکی داشته باشید بر‌ای زندگی چه رفتاری، چه آدابی را رعایت کنید و چه تقیداتی داشته باشید؟ امام ره فقط فرمودند به جبهه بروید؛ چشم ها را به سمت جبهه باز کردند، برخی نیز راهی جبهه شده و برخی در پشت جبهه پشتیبانی کردند. به تبع سبکی که مناسب آن فضا بود ایجاد شد.
مهدویت، هدف پیش روی حضرت صدیقه زهرا س و همه معصومین علیهم السلام است که می بایست به جامعه معرفی شود تا سبک زندگی فاطمی با توکل به خدا محقق گردد. با هدف گذاری صحیح، سبک حجاب، سبک فرهنگ، سبک رفتار و سبک اخلاق ایجاد می شود. مسیری که انسان مؤمن باید در زندگی طی کند، مسیر آمادگی برای ظهور امام زمان عجّل‌ الله تعالی فرجه الشریف است. در این راستا مؤمنین با عنایت به زمانه‌ای که در آن زندگی می‌‌کنند، می بایست اهداف موضعی داشته باشند. در این زمانه شایسته است، هدف موضعی مسلمانان، جنگ با اسرائیل باشد. سرعت رشد نیروهای نظامی ایران نسبت به نیروهای نظامی دنیا، رشد قابل توجهی است. بخشی از جنگ با اسرائیل، به طوفان فکری و فرهنگی در جهان نیاز دارد. باید همدلی جهانی علیه اسرائیل ایجاد شود.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «وَ لَوْ کَانَ‌ الْحُسْنُ شَخْصاً لَکانَ فاطمِةَ»، اگر قرار باشد که خوبی‌ها شکلی بگیرند و تجسمی داشته باشند، تجسم اش حضرت زهرا سلام الله علیها است. در حریم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باید مانند قاصدک بسیار سبک‌بال بود که با کوچک‌ترین نسیم جدا شده و حرکت نماید؛ یعنی از جنس دنیا نباشد، قاصدک لطیف است و در درون نور، جلوه دارد. مؤمن نیز در درون نور فاطمه سلام الله علیها عیارش آشکار می‌شود. انسان از تعلقات رها شده و مانند قاصدک سر تا پا نور شده و به راحتی کنده شده؛ ارتفاع گرفته و پرواز می نماید.

مؤمن همواره سعی می کند سبُک و از دنیا آزاد و با کوچک‌ترین بهانه ای‌؛ ارتفاع گرفته و در نور فاطمی سلام الله علیها غوطه ور شده و معنا یابد. تا زمانی که به درستی طالب آخرت نباشیم، اسوه بودن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای اهل دنیا معنا ندارد؛ زیرا خداوند می فرماید: « لَقَدْ کانَ لَکُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَ، ادامه‌ آیه: لِمَنْ کانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ، یعنی اگر واقعاً طالب آخرت هستید اسوه بودن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای شما معنا دارد ایشان برای چنین افرادی اسوه هستند. در بحث حجاب نیز اگر کسی طالب قرب رسول الله (ص) است، حجاب برای او معنا می یابد.
مفهوم تزکیه در قرآن یعنی: ای انسان مانند قاصدک رها از سنگینی‌ها و غیر خدا باش. مطابق آیه تطهیر: تزکیه مقدم بر طهارت است. إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ، در این بخش از آیه، تزکیه به معنای پاکی و رهایی از انواع آلودگی است. در بخش دوم آیه« وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً » مفهوم برتری مطرح شده است.
سردار شهید قاسم سلیمانی، مؤمن و سرباز جان بر کف در مسیر تسهیل ظهور امام زمان عج حرکت کرد و عمر شریف خود را صرف از بین بردن بزرگترین دشمن مسلمانان و رهایی قدس شریف کرد. ایشان نقطه عطف طلایی جبهه مقاومت بود. در مکتب سردار سلیمانی، دفاع از حریم اهل بیت ع یک الگوی عملی است. وی سرداری با منش و با سلوک فاطمی بود که خالصانه خود را سرباز ولایت می دانست و تمام عمرش را وقف خدا و خدمت به خلق او کرد.
شهید سردار سلیمانی محضریت حضرت زهرا (س) را این گونه روایت کرد:
هرموقع در جنگ، فشارها بر ما حادث می‌شد و هیچ کاری از دست‌مان برنمی‌آمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا (س) نداشتیم، در عملیات «والفجر 8» وقتی چشم‌مان به آب‌های پرطوفان، خشمگین و ترسناک «اروند» افتاد، آن‌جا هیچ نامی آشناتر از نام حضرت زهرا (س) نداشتیم؛ در کنار «اروند» ایشان را در تلألؤ اشک‌های غریبانه و مظلومانه بسیجی‌ها صدا زدیم و اروند را با «یازهرا (س)» کنترل و از آن عبور کردیم.
در عملیات کربلای 4 وقتی دشمن، آتش مسلسل‌ها، خمپاره‌ها و توپ‌های خود را مستانه بر ساحل باز کرد و جوی‌هایی از خون به «اروند» روانه شد، آن‌وقت، همه تدابیر از کار افتاده بود و نامی جز نام حضرت زهرا (س) بر زبان‌ها جاری نمی‌شد.

وی خطاب به مادران شهدا گفت: من قدرت و محبت مادری حضرت زهرا (س) را در هور، غرب کانال ماهی، وسط میدان مین دیدم . وقتی شما مادرها نبودید و فرزندان‌تان در خون دست‌وپا می‌زدند، من حضرت زهرا (س) را دیدم.
سردار سلیمانی فرزند مکتب حضرت زهرا (س)، اسطوره مقاومت در برابر ظلم ، سرمشق تلاش، ساده‌زیستی، شجاعت، مجاهدت، اسوه اخلاص و خادم مردم به ویژه فرزندان شهدا بود. در سال‌های آخر عمر پر برکت خود، جسم شان در دنیا ولی رها از دنیا بود. وی از جنس شهادت و آماده شهادت بود و سرانجام دعای حضورش در محضر اهل بیت ع، مستجاب شد و در زمره شهدای والامقام قرارگرفت.
ما جاماندگان نیز تلاش کنیم همانند شهید قاسم سلیمانی، در محضر حضرت زهرا (س) قرار گیریم و وجود خود را در مسیر احقاق مهدویت، هزینه (نثار) کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مکتب سلیمانی، سبک زندگی فاطمی، یادداشت، فاطمه محرمی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو