لزوم سرلوحه قرار دادن سبک زندگی و رفتاری امام باقر(ع)

مرضیه جباری با اشاره به سیره اخلاقی امام باقر(ع) عنوان کرد: هدف از بررسی سبک زندگی رفتاری ائمه (ع) این است که سبک رفتاری مردم در امور زندگی به ائمه (ع) نزدیک و مسیره ایشان معرفت بخش دل‌های ما برای نیل به مسیر سعادت و قرب الهی باشد.
لزوم سرلوحه قرار دادن سبک زندگی و رفتاری امام باقر(ع)
1402/10/23 - 18:32
تاریخ و ساعت خبر:
178893
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در همدان مرضیه جباری در گفتگو با خبرنگار ما در شهرستان کبودراهنگ با تبریک ایام ماه رجب و ولادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: امام محمدباقر می فرمایند لبخند زدن انسان به روی برادرش حسنه است و دور کردن خاشاک (آزار) از او حسنه است و محبوب‌ترین عبادت نزد خداوند شاد کردن دل مؤمن است.
وی با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) معروف به باقرالعلوم، در یکم ماه رجب سال ۵۷ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد، افزود: امام محمد باقر(ع) فرزند بزرگوار امام سجاد (ع) طبق منابع تاریخی در واقعه کربلا حضور داشتند ولی خردسال بودند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به پایه حدیثی از جابر بن عبدالله انصاری گفت: مشهورترین لقب امام پنجم «باقر» به معنای شکافنده است.
وی با اشاره به سیره اخلاقی امام باقر(ع) عنوان کرد: هدف از بررسی سبک زندگی رفتاری ائمه (ع) این است که سبک رفتاری مردم در امور زندگی به ائمه (ع) نزدیک و مسیره ایشان معرفت بخش دل‌های ما برای نیل به مسیر سعادت و قرب الهی باشد.
جباری با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز و فضائل اخلاقی امام باقر علیه السلام عبودیت و بندگی بود، ابراز کرد: برطبق روایات نقل شده امام صادق(ع) می‌فرمایند پدرم، امام محمد باقر(ع) همواره مشغول ذکر خدا بود، هنگام خوردن غذا ذکر خدا می‌گفت، وقتی با مردم صحبت می‌کرد از یاد خدا باز نمی‌ماند و کلمه «لا اله الاّ الله» همواره بر زبانش جاری بود، سحرگاهان ما را به عبادت و شب زنده داری تا برآمدن آفتاب فرا می‌خواند.
وی با بیان اینکه امام باقر(ع)به آن دسته از اعضای خانواده که قرائت قرآن می‌دانستند، خواندن قرآن را دستور می‌داد و بقیه را به گفتن ذکر خدا سفارش می نمود، افزود: از دیگر ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت می‌توان به بی رغبتی به دنیا اشاره کرد، آن حضرت هیچ رغبتی به امور دنیوی نداشته و تمام وجود خود را معطوف پروردگار خویش می‌ساخت و پیوسته شیعیان را نسبت به زهد و پارسایی آگاهی می‌داد.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه زندگی فردی امام باقر(ع) به دور از زیور و زینت دنیایی بود، مطرح کرد: اتاق امام بسیار ساده و کوچک بود، ولی هرگز به زنان خویش سخت نمی‌گرفت و هرگز خاطر خویش را از اندیشه در امور دنیایی نمی آشفت.
وی با بیان اینکه آن حضرت در یکی از سفارشات اخلاقی خود به جابر جعفی در حالی که اندوهگین بودند می‌فرماید: «ای جابر! اندوهگینم و دلم گرفته است،گفتم: اندوهتان به خاطر چیست؟ فرمود: ای جابر! کسی که لذّت شراب ناب الهی در دلش باشد، از غیر خدا روی برتافته و دلش گرفتار او می‌شود. ای جابر! مگر این تحفه دنیا چیست. مگر دنیا جز مرکبی که بر آن سوار می‌شوی یا لباسی که می پوشی و یا همسری که اختیار می‌کنی چیز دیگری هم هست؟
✍️سمیراسبزی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام باقر(ع)، ماه رجب، سبک زندگی، ائمه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو