متخصص قارچ‌شناسی پزشکی؛

خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد

یک دکترای تخصصی قارچ‌شناسی پزشکی گفت: حرارت و پختن قارچ های سمی نمی‌تواند سموم موجود در آنها را از بین ببرد.
خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد
1403/03/21 - 15:32
تاریخ و ساعت خبر:
194367
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انسیه لطفعلی، با تاکید بر اینکه حرارت و پخت نمی‌تواند سموم موجود در قارچ‌های سمی را از بین ببرد، افزود: هرگز با جوشاندن، سرخ کردن و یا حرارت دادن، از سمیت قارچ کم نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از این قارچ‌های سمی عوارض پوستی هم به دنبال دارند، گفت: حتی دست زدن به قارچ‌های سمی هم می‌تواند موجب مسمومیت افراد شده و عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افراد به طور جد از کندن قارچ در طبیعت و حتی دست زدن به آن خودداری کرده و به هیچ وجه قارچ فله‌ای و یا بسته بندی شده بدون آرم سلامت را خریداری نکنند.
لطفعلی درباره قارچ‌های که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند نیز توضیح داد: این قارچ‌ها در شرایط خاصی تولید، استریل و شست‌و شو می‌شوند ضمن اینکه در روند تولید تکنیک‌های برای از بین بردن سموم شیمیایی قارچ استفاده می‌شود و با شست و شوی معمولی قارچ‌ها قابل استفاده‌اند.
وی تاکید کرد: به زمانی که از آخرین سم‌پاشی تا برداشت محصول در مزرعه باید سپری شود دوره کارنس گفته می‌شود؛ در این بازه زمانی سموم شیمایی تجزیه شده و به حد قابل قبولی می‌رسد که کمترین آسیب را برای سلامت فرد دارد بنابراین سپری شدن این دوره مهم است.
لطفعلی با بیان اینکه حد مجاز و استانداردی برای سم‌زدایی قارچ‌های کارخانه‌ای وجود دارد، ادامه داد: اگر سموم از حد مجاز استاندارد پایین‌تر و یا در سطح استاندارد باشند و مکانیسم‌های استریل به درستی انجام شود، قارچ‌های کارخانه‌ای با شست و شوی معمولی قابل استفاده خواهد بود.
این متخصص قارچ‌شناسی پزشکی افزود: افراد در صورت نیاز می‌توانند قارچ‌های صنعتی تولید کارخانه که دارای نشان و برچسب سلامت هستند را خریداری کنند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قارچ، پرورش قارچ، مسمومیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو