کلهر: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج، متاهل می‌شوند

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج، متاهل می‌شوند.
کلهر: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج، متاهل می‌شوند
1403/03/21 - 18:07
تاریخ و ساعت خبر:
194370
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سینا کلهر روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج با بیان اینکه با روند ثابتی در موزه ازدواج مواجهه هستیم، اظهار داشت: یکی از مأموریت های اصلی ما رصد و ارزیابی وضعیت ازدواج در کشور است و به صورت فصلی گزارش هایی به نهادهای مختلف ارسال می شود.
وی با بیان اینکه سه شاخص در سنجش وضعیت ازدواج اثرگذار است، تأکید کرد: تعداد ازدواج یکی از آنهاست که در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، حدود ۴۰ هزار مورد کم شده است اما چون جمعیت جوان کشور در یک دهه اخیر نزدیک به ۷ میلیون کاهش داشته، نمی توان گفت این شاخص به تنهایی اثر گذار است.
معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: شاخص دوم تعداد ازدواج بر اساس هر هزار نفر است که باز هم دقیق نیست، چون ما هزار نفر کل را در نظر داریم نه افرادی که در آستانه ازدواج هستند.
کلهر بیان داشت: شاخص سوم تعداد ازدواج بر اساس هر هزار نفر خانم مجرد است که تا به حال ازدواج نکرده اند که این رقم برای سال ۱۴۰۲، ۴۴ نفر بوده است. در واقع ما یک زمانی می گوییم از هر هزار ایرانی که عدد می شود ۶ واقعه ازدواج، اما اگر هزار نفر زن مجرد هرگز ازدواج نکرده را بگوییم می شود ۴۴ نفر که درست ترین شاخص است.
وی اظهار کرد: سن ازدواج مقوله عرفی است، اگر برای دختران ۱۵ تا ۴۹ سال و پسران ۲۰ تا ۴۹ سال حساب کنیم، حدود ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند و ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در سن ازدواج هر ساله متاهل می شوند که نیازمند برنامه ریزی برای افزایش این آمار هستیم.
وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های معاونت جوانان وزارت ورزش برای ازدواج تصریح کرد: شاید مهمترین کاری که انجام شده، تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور است.
معاون جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه با تدوین این نقشه، استان‌ها و شهرستان‌های بحرانی و مطلوب مشخص شده است، اظهار داشت: این نقشه آمایش برای همه استانداران و ائمه جمعه ارسال شده تا تکالیف خود را انجام دهند.
کلهر با بیان اینکه فعالیت را بر استان ها و شهرستان های در معرض خطر متمرکز کرده‌ایم، گفت: فعالیت های آنی در پیش ، پس و حین ازدواج متمرکز شده است و در راستای تلاش برای افزایش سواد خانواده و مهارت های زندگی مشترک، سال گذشته، حدود ۹ هزار کارگاه پیش از ازدواج برگزار شد.
وی با اشاره به فرهنگ‌سازی برای ازدواج اظهار داشت: در فرهنگ‌سازی یادآوری این موضوع تاکید می شود که اگر زمان ازدواج بگذرد و مورد مناسبی برای ازدواج نباشد، داشتن مسکن و دیگر امکانات رفاهی تفاوتی ندارد.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، تولیدات رسانه ای با شعار آسان و آسمانی و به عنوان مثال با عنوان "دو نفری سفر بریم بهتره ، دو نفری خرید بریم ، بهتره" ، را از دیگر برنامه‌های ترویج ازدواج عنوان کرد.
کلهر، کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز مراکز واسطه گری، را از دیگر برنامه‌های این معاونت دانست و گفت: با کمک سازمان تبلیغات برای نخستین‌بار برای ۱۵۰ مرکز در سراسر کشور مجوز صادر شده است که تهران با ۲۰ و خراسان رضوی با ۱۷ بیشترین مرکز را دارند.
وی با اشاره به پیگیری وام ازدواج، به عنوان یکی از مسئولیت های معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: سال قبل، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد و ۹۰ درصد متقاضیان وام‌های خود را دریافت کردند.
به گفته معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، طی دو ماه گذشته ۴۵ هزار وام ازدواج اعطا شده و ۱۷۴ هزار نفر هم در نوبت دریافت وام هستند؛ برای رفع مشکلات احتمالی، تا کنون بیش از سه بار به نهادهای مرتبط نامه رسمی زدیم و به صورت حضوری و همچنین در هیأت دولت نیز موضوع پیگیری شده است.
کلهر ادامه‌ داد: شکایت هایی در دوماه گذشته در خصوص ثبت در سامانه و معرفی وجود داشته و بانک مرکزی اعلام کرده اشکالات برطرف شده و از خردادماه به روال طبیعی پرداخت‌ها باز می‌گردیم.
کلهر افزود: در زمان حاضر، وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ و دختران زیر ۲۳ سال نفری ۳۵۰ میلیون تومان است.
به گفته وی، در استان های تهران، اصفهان و ایلام، در سال ۱۴۰۲ بیشترین و در استان های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز کمترین میزان وام ازدواج پرداخت شده است.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وظیفه داریم در همه استان‌ها وضعیت پرداخت وام را پیگیری می‌کنیم، دلیل پرداخت بهتر در برخی استان‌ها را وضعیت منابع بانکی دانست و گفت: وضعیت منابع در کلان شهرها پرداخت وام ها بهتر است.
کلهر تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده، میانگین زمان انتظار دریافت وام برای کسانی که پرونده‌های کاملی دارند ، به یک ماه کاهش یافته است.
وی، ایجاد مراکز مشاوره خانواده را از جمله برنامه های این معاونت برای افراد حین ازدواج عنوان کرد و گفت: این مرکز تخصصی ازدواج و خانواده است و با مراکز سایر نهادها تفاوت دارد؛ این مراکز دوره دانش افزایی مشاوران تخصصی ازدواج ‌و خانواده دارند و حدود ۸۸۰ مرکز مشاوره تخصصی خانواده با رشد ۱۵۰ درصدی وجود دارد.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، ایجاد سامانه وصال شیرین را از دیگر برنامه‌های این معاونت دانست و گفت: این سامانه برای کاهش هزینه های جشن ازدواج راه اندازی شده است ، این هزینه بر اساس برآورد ما در استان‌ها به طور متوسط ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون است از این رو تلاش می‌کنیم سامانه وصال شیرین که ۱۴ خدمت ارایه می‌کند ، ۳۰ درصد هزینه جشن ازدواج را کاهش دهد.
به گفته کلهر، در این سامانه، بخشی با عنوان جهیزیه ایرانی وجود دارد که تلاش می شود تامین پنج قلم وسایل اصلی، هزینه های جهیزیه را کاهش دهد.
وی افزود: آخرین فعالیت برای پس از ازدواج و تشکیل خانواده نیز تمرکز بر تحکیم خانواده و تعمیق روابط زوجین است که در این راستا ، ۴۰ هزار مشاوره رایگان در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: اجرای طرح فرصت برای مددکاری اجتماعی و گروه های آسیب پذیر در این معاونت انجام شده که منجر به کاهش ۲۰۰ پرونده ارجاعی در این حوزه به مقام قضایی شده است.
کلهر درباره وضعیت کلی اشتغال جوانان نیز خاطر نشان کرد: امسال بعد از سال‌ها، میانگین بیکاری جوانان کاهش یافته و به ۱۶ درصد کاهش رسیده و در بسیاری از استان‌ها ۱۴ درصد است.
وی افزود: تعداد طلاق های‌ ثبت شده نسبت به طلاق های ۱۴۰۱ نیز حدود ۶ هزار طلاق کاهش یافته و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان های تهران و البرز بوده است.
معاون جوانان ‌وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه باید این اعداد طی سه تا ۵ سال بررسی شود ، تاکید کرد: نمی توان از این عدد به این رسید که روند طلاق کاهش یافته‌است، چرا که عدد باید در بلند مدت لحاظ شود و این عددها برای یکسال نمی‌تواند گویای کاهش روند طلاق باشد.
کلهر در ادامه ‌و در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق جوانان و وضعیت استان های مختلف در این نقشه، اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی ، کردستان و لرستان جزو استان های سبز هستند که نرخ ازدواج آنها به ازای هر یک هزار نفر جمعیت جوان ۱۸ تا ۲۵ سال بوده که نشان دهنده وضعیت مناسبی است.
وی با اشاره به اینکه استان های سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم نیز در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند، از رسانه ها خواست در مورد معرفی سامانه وصال شیرین به هم‌وطنان به این مجموعه کمک کنند.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سینا کلهر، هفته ازدواج، وزارت ورزش،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو