ایمان و تقوا مهمترین اصل کرامت انسانی است

یک کارشناس مذهبی گفت: ایمان و تقوا مهمترین اصل کرامت انسانی است و برای رسیدن به این اصل، فرامین قرآن و دستورات الهی را مسیر راه خود قرار دهیم.
ایمان و تقوا مهمترین اصل کرامت انسانی است
1403/05/27 - 09:43
تاریخ و ساعت خبر:
196810
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عفت یزدی کارشناس قرآن آموزش و پرورش میان جلگه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان نیوز از خراسان رضوی با اشاره به اینکه کرامت انسانی مهم‌ترین اصول نظام بین المللی حقوق بشر است که بر اساس آن حق‌های بشری که در نظام بین المللی حقوق بشر شناسایی شده‌اند، توجیه پذیر می‌باشد، اظهارکرد: قرآن کریم در سوره مبارکه اسرا در خصوص کرامت انسانی می فرماید؛ انسان را گرامی داشته و برای او دریا و خشکی قرار دادیم تا او بتواند رزق پاک خود را دریافت کند و در بخش دیگری از این سوره می فرماید: انسان را بر دیگر مخلوقات برتری دادیم. از نگاه اصلی قرآن به این موضوع مبرهن است که انسان نسبت به سایر موجودات چه امتیاز بالایی دارد.
وی افزود: اگر به فرشتگان یا حیوانات بنگریم، فرشتگان دارای عقل محض و حیوانات دارای شهوت و غضب محض هستند اما انسان هم دارای عقل و احساس است و باید از هر دوی این موارد به درستی استفاده کند.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: خداوند در جای جای قرآن دستورالعمل قرار داده تا انسان بتواند اشرف مخلوقات باشد لذا در سخنان بزرگان مشاهده می کنیم که ملاک برتری انسان ها نسبت به یکدیگر تقواست.
یزدی با اشاره به آیه 13 سوره حجرات، بیان داشت: در انتهای این آیه خداوند می فرماید؛ «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم»؛ گرامی ترین شما نزد خدا کسی است که نسبت به بقیه پرهیزگارتر باشد، غیبت نکند، دیگران را به استهزاء نگیرد، برتر بین باشد، دیگران را تحقیر نکند.
مسئول قرآن آموزش و پرورش میان جلگه با اشاره به اینکه خداوند بر اصل مساوات بر آفرینش زن و مرد تاکید داشته است، تصریح کرد: اگر همه این موارد را کنار یکدیگر قرار دهیم، می بینیم که قرآن و کلام خداوند تمام تبعیض‌های نژادی، حزبی، قومی، قبیله‌ای، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را کنار می‌گذارد و می فرماید: «أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم».
یزدی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه کنونی که در آن زندگی می‌کنیم، شاهد هستیم که خیلی از انسان ها به این اصل برتری بر اساس تقوا کاملا بی توجه هستند، گفت: این مهم به گونه ای نادیده گرفته شده که امروز برخی با خون و خون ریزی کار خود را پیش می برند تا به خواسته های خود برسند.
این کارشناس مذهبی افزود: اگر به اتفاقات جهان و جنگ هایی که رخ می دهد، به ویژه مردم مظلوم غزه نگاه کنیم شاهدیم که تاکنون بیش از 38 هزار نفر از مرد و زن و کودک در فلسطین اشغالی و در غزه به شهادت رسیده اند، منشا این تجاوزها و جنایت ها در همین است که برخی از انسان ها فکر می کنند نسبت به بقیه افراد برتر و بالاتر هستند و به خود اجازه می دهند که به جان و مال و ناموس دیگران تعرض کنند و به عینه شاهدیم که چطور آیات قرآن و مفاهیم قرآنی زیر پا گذاشته می شود.
یزدی، خاطرنشان کرد: ملاک خداوند برای برتری انسان ها این است که نفس خود را از ظلم به دیگران، از گناه و معصیت باز بدارند، خویشتن دار باشند. به قول شاعر بنی آدم اعضای یکدیگرند لذا باید همه در کنار هم برای یک هدف متعالی که آن هم عبودیت و بندگی در راه خداست، قدم برداریم.
انتهای پیام/*/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرامت انسانی، دین اسلام، قرآن کریم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو