نقش کاروانیان کربلا در عاشورا ذیل ولایت شکل می گیرد/ نقش زنان در جریان زنده نگه‌داشتن یک گفتمان پر اهمیت تر و موثرتر است

نقش زنان در جریان زنده نگه‌داشتن یک گفتمان پر اهمیت تر و موثرتر است ،همیشه تاریخ علم انتقال گفتمان اسلام بر دوش زنان نامدار بوده است از آسیه و مریم(س) تا حضرت زهرا و زینب( س) همگی تصاویری را در تاریخ آفریدند که تا پایان تاریخ ماندگار خواهد بود . همان‌گونه که حضرت مریم فعالیت هایی انجام دادند سطح بالاتری از فعالیت مردان در جریان گفتمان ساز منوط به زنان است زنان سطح شان بالاتر و قوی‌تر هست همان‌طوری که حضرت زهرا (س) این گونه بودند.
نقش کاروانیان کربلا در عاشورا ذیل ولایت شکل می گیرد/ نقش زنان در جریان زنده نگه‌داشتن یک گفتمان پر اهمیت تر و موثرتر است
1402/05/07 - 08:26
تاریخ و ساعت خبر:
151611
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران - دکتر مهری طالبی دارستانی : ما اگر بخواهیم به نقش اجتماعی زنان در واقعه عاشورا اشاره کنیم باید برگردیم به قیام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم که یک قیام خانوادگی بود هم دعوت، دعوتی بود که از خانواده آغاز شد هم الگوی قیام که با ایمان آوردن حضرت علی علیه السلام و حضرت خدیجه سلام الله شروع شد این سبک حرکتی شیوه ای است که خداوند تبارک و تعالی به عنوان مخلوق برای ابناء بشر پسندیده تا به سمت سعادت پیش رود.
در واقعه عاشورا زن و مرد هر کدام در جایگاه زنانه و مردانه مخصوص به خودشان ظاهر شدند و در همان جایگاه برای خودشان تعریف عملیات داشتند.
زنان در نقش‌های مختلف زنانه در جریان عاشورا عملیات می‌کردند به عنوان مثال حضرت رقیه سلام الله علیها در نقش دختر، حضرت رباب سلام الله علیها در نقش مادر و حضرت زینب سلام الله علیها در نقش عمه،خواهر و مادر و همینطور زنان دیگر عاشورایی مانند ام وهب که در قیام عاشورا هر کدام به نحوی نقش افرینی کردند و. پس از واقعه در جریان جهاد تبیین به بهترین و. موثرترین شکل ظهور پیدا کردند.
با این نگاه زن و مرد در نسبت با خانواده تعریف میرشوند و این حرکت ذیل ولایت ولی شکل میگیرد و انسان را به سعادت میرساند
با این الگو میتوان کل جامعه را به سمت صلاح برد.
در جنگ و مبارزه مداوم شیطان و انسان در زندگی دنیوی اگر با مدل عاشورایی برای زنان تعریف عملیات داشته باشیم و مرد در جای خودش و را زن در جای خودش ارج بنهیم میتوانیم مکتب عاشورا را برای همه تاریخ به عنوان تنها الگوی عزت و افتخار معرفی نمود و آنگاه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معنا میشود و حیات اخروی را به سعادت ابدی متصل میکنیم.
اگر با رویکرد تمدنی به جامعه بنگریم باید همه عناصر را در نظر بگیریم جامعه را در جایگاه خود تعریف کنیم
نقش زنان در جریان زنده نگه‌داشتن یک گفتمان پر اهمیت تر و موثرتر است ،همیشه تاریخ علم انتقال گفتمان اسلام بر دوش زنان نامدار بوده است از آسیه و مریم سلام الله علیها تا حضرت زهرا و زینب سلام الله علیها همگی تصاویری را در تاریخ آفریدند که تا پایان تاریخ ماندگار خواهد بود . همان‌گونه که حضرت مریم فعالیت هایی انجام دادند سطح بالاتری از فعالیت مردان در جریان گفتمان ساز منوط به زنان است
زنان سطح شان بالاتر و قوی‌تر هست همان‌طوری که حضرت زهرا سلام الله علیها این گونه بودند.
تمام کاری که حضرت خدیجه انجام داده‌اند حضرت زینب سلام‌الله علیها با همون مدل با همان الگو انجام دادند و همینطورحضرت معصومه سلام‌الله‌علیها این‌ها همه در جریان زنده نگاه داشتن مکتب شیعه و گفتمان شیعه قدرت سامان فعالیت کرده شاید از همین‌جا می‌توان این سوال را پاسخ داد که چرا حسین علیه‌السلام درقیام عاشورا خانواده وزنان همراه خودشون بردن شاید بشه از این برهان استفاده کرد برای نشان دادن اهمیت حضور زنان در عاشورا ک اگر نبودند این بانوان ایاامروزبعد از این همه سال آیا چیزی به نام عاشورا در اذهان بود؟
آیا دشمن با قدرت جنگ نرم نمی‌توانست این حادثه را در اذهان تضعیف یانابود کند قطعا می‌توانست حال اینکه ما چطور از این گفتمان بهره ببریم باید از حضرت زهرا سلام الله علیها مادر پیام اور عاشورا حضرت زینب سلام الله علیها الگوبرداری کنیم و از توانایی زنانه خود در جهت حفظ و یاری امام زمان (عج) استفاده کنیم.
از جمله اقدامات زنانه در مبارزات مکتب اسلام روحیه بخشی و تشویق و دلداری مردان است که اهمیتش اگر بیش از مبارزه و مجاهدت در میدان نبرد نباشد کم از آن نیست زیرا به پشتوانه روحی که مردان از زنان میگیرند قدرت بیشتری برای نبرد علیه طاغوتیان زمان پیدا میکنند و این رسالت زنان است که مردان مبارز را تربیت و حمایت کنند تا پا در عرصه نبرد حق علیه باطل بگذارند همانگونه که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به ما آموخت.
از دیگر وظایف مهمی که بانوان برعهده دارند و در مکتب عاشورا نمود بارز پیدا کرد مراقبت از کودکان و پرستاری از مجروحان است که هر یک به نوبه خود بار عظیمی از حرکت مبارزاتی اسلام که به شکل خانوادگی طراحی شده را شامل می شود و ما باید با الگوگیری از این شیوه در مبارزه همیشگی انسان علیه شیطان حرکت کنیم کنیم و آخر کلام اینکه زنان در حفظ جان امام و مهمتر از آن کلام و مرام امام نقش بی بدیلی را ایفا میکنند که این نقش در تقسیم وظیفه خانوادگی برای هر دو جنس جایگاه هویتی عمیقی به آنان بخشیده که باعث شده در فرآیند عملیاتی گفتمان سازی عقیدتی حرف اول را بزنند.
به قلم دکتر مهری طالبی دارستانی - دکترای مطالعات حقوق زن و خانواده
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان کربلایی، نقش زنان در عاشورا، جایگاه زن در قیام عاشورا،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو