یک استاد حوزه علمیه:

تعریف امام خمینی(ره) از نقش زنان در انقلاب، تعریفی فاطمی محور بوده است

یک استاد حوزه علمیه گفت: تعریف امام خمینی(ره) از نقش زنان در انقلاب، تعریفی فاطمی محور بوده است که هم امامت عاطفه جامعه را برعهده دارد و هم پیشتاز دفاع از حریم امام و امت است.
تعریف امام خمینی(ره) از نقش زنان در انقلاب، تعریفی فاطمی محور بوده است
1402/03/15 - 09:01
تاریخ و ساعت خبر:
149131
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، فاطمه باقری طی یادداشتی در خصوص جایگاه زن در اندیشه های امام خمینی(ره) اظهار کرد: جایگاه امام راحل از حیث اثرگذاری در طول تاریخ بر جامعه شیعی،اسلامی و جهان تا به امروز جایگاهی بی بدیل است و از این بابت بررسی نوع نگاه ایشان نسبت به مقولات خاص بسیار حائز اهمیت است.
بررسی سیره فردی و اجتماعی ایشان در باب مسئله زن نشان دهنده این نکته است که از جایگاه یک حاکم حکیم الهی به شئونات مختلف زنان توجه داشته و اساسا زن را انسانی مکلف، با اراده و تاثیر گذار در ساحت های مختلف اجتماعی می بینند که با یک دست فرزندان را نوازش می کند و با دست دیگر جهت تغییرات اجتماعی به سمت آرمان های انبیاء را تعیین می کند.
مادری به عنوان یکی از وجوه تاثیرگذاری زنان در منظومه فکری بنیانگذار کبیر انقلاب علیه جایگاهی سیاسی دارد چرا که انسان های تمدن ساز از عصاره فکر و بینش او قوت می گیرند و در دامن پر مهر او الفبای انقلاب را مشق کرده و معنای مقاومت،استقلال و آزادی را در تعامل با چنین مادری درک می کنند.
امام خمینی(ره) برخلاف سایر رهبران اجتماعی،از زن به عنوان ویترینی برای مبارزات در جهت اصلاحات اجتماعی استفاده نمی کند بلکه در میدان برای زنان نقش محوری قائل است و ایفای این نقش را از آنان مطالبه می کند.روشنگری، ترغیب، حمایت و درصورت لزوم حضور فیزیکی در میدان، عرصه هایی هستند که در مبارزات انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، نمونه های بسیاری از آن را بر اساس همین نگاه امام شاهد بوده ایم.
ایشان آجر هویت زن مسلمان انقلابی را در این بنا به گونه ای نشانده است که بدون آن بنای انقلاب مبنا ندارد.
معمار کبیر انقلاب نه تنها در مراحل پیدایش انقلاب اسلامی، بستر و میدان تاثیر بانوان را فراهم نمود و برنقش آفرینی آنان تاکید کرد بلکه در شئون مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داد که زنان در عرصه های مختلف حضور جریان ساز خواهند داشت.
مرضیه حدید چی ها،مریم بهروزی ها و بانوان شاخص و تاثیرگذار بسیاری که تا به امروز درعرصه های مختلف علمی،فرهنگی اقتصادی،سیاسی و نظامی با موفقیت حضور داشته اند،از جمله مصادیقی هستند که بر صدق قول و فعل این حکیم الهی در ساحت حکومت و جامعه گواهی می دهند.
امام خمینی رحمه‌الله علیه آینده روشن انقلاب اسلامی را در آیینه رشد و بالندگی زنان ایران اسلامی می دید و کسب علم و فضیلت و حضور عفیفانه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی را برای بانوان یک فریضه می دانست و بارها تاکید می نمود که سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است و زن هم مربی جامعه است و هم مبدأ همه خیرات است.
به فرموده ایشان،زن مبدأ همه خیرات است؛ شما دیدید، ما دیدیم که زن در این نهضت چه کرد. تاریخ دیده است که چه زن‌هایی در دنیا بوده است و زن چیست. تاریخ دور است. ما خود دیدیم که چه زن‌هایی تربیت کرده است اسلام. چه زن‌هایی در این عصر اخیر قیام کردند و آنها که قیام کرده‌اند همین زن‌های محجوبه جنوب شهر و قم و سایر بلاد اسلامی بود. آنها که به تربیت آریامهری تربیت شدند ابداً در این امور دخالت نداشتند.آنها تربیت‌های فاسد شده بودند و از تربیتهای اسلامی آنها را دور نگه داشتند.
اینهایی که تربیت اسلامی داشتند خون دادند، کشته دادند، به خیابان‌ها ریختند، نهضت را پیروز کردند؛ ما نهضت خودمان را مرهون زنها می‌دانیم، مردها به‌تَبَع زن‌ها در خیابان‌ها می‌ریختند، تشویق می‌کردند زن‌ها مردان را؛ خودشان در صف‌های جلو بودند؛ زن یک همچو موجودی است که می‌تواند یک قدرت شیطانی را بشکند"
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ، انقلاب اسلامی، زنان در اندیشه امام خمینی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خوزستان
V
آرشیو