وابستگی کودک به مادر، دلایل و راهکارهای رفع آن

وابستگی بیش از اندازه کودک به والدین، که از اضطراب جدایی نشات می گیرد، معمولا از سنین پایین آغاز می شود و در سنین مهد کودک و مدرسه تشخیص داده می شود. البته اضطراب جدایی در 3-4 دقیقه اولیه پس از جدا شدن از والدین امری کاملا طبیعی است که نشانه سلامت روان کودک و دلبستگی سالم او به والدینش است اما اگر این اضطراب از این زمان طولانی تر شود و به شکل مزمن در آید، باعث ایجاد مشکل خواهد شد
وابستگی کودک به مادر، دلایل و راهکارهای رفع آن
1402/04/05 - 09:42
تاریخ و ساعت خبر:
150094
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی : روانشناسان معتقدند که وابستگی بیش از حد کودک به مادرش، دو دلیل عمده می تواند داشته باشد. دلیل اول وجود اضطراب جدایی در کودک و دلیل دوم داشتن اضطراب اجتماعی است. در هر دو صورت کودک باید درمان روانشناختی مناسب را در اسرع وقت دریافت کند تا وابستگی او به مادرش کاهش یابد. در این بخش وابستگی ای که به دلیل اضطراب جدایی در کودک ایجاد می شود را بررسی می کنیم.
برای بررسی بیشتر این مسئله و راهکارهای رفع آن با محمود رستم زاده، مسئول فنی مرکز مشاوره خانواده مهر شهرستان میانه گفت وگویی انجام داده ایم.
1) به نظر جنابعالی وابستگی شدید مادر باعث چه آسیب های اجتماعی می شود که کودک حاضر نیست به اجتماع برود مادر چه کار باید بکند؟ دلایل و راه حل های اساسی در این خصوص را بیان بفرمایید؟
هر دو والد (پدر و مادر) نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارند بطوری که مادران بیشتر نیازهای تغذیه ای و رشدی فرزندان را تامین می کنند و پدران بیشتر تمایل دارند با کودکان بازی کنند. یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی، اضطراب است که در سنین کودکی اغلب به شکل بی اشتهایی، بهانه گیری، بد خلقی، تحریک پذیری، تکرر ادرار و حتی شب ادراری تظاهر می کند و گاهی هم به علت عدم تمرکز حواس و بی دقتی باعث عقب ماندگی تحصیلی کودک می شود. والدین باید کودکان را با جامعه آشنا کنند یعنی می توانند در گفتگوها و کلام شان به همه شغل ها و افراد احترام بگذارند در واقع آموزش را به دنیای واقعی کودک ببرند.
راه حل ها:
الف) گوش دادن به کودکان: در حین گوش دادن به حرف های فرزندان، والدین جملاتی به زبان بیاورند که نهایت توجه شان را به صحبت های او نشان دهند مانند: "وای چه جالب". "من اصلا نمی دانستم". "لطفا بیشتر در این مورد توضیح بده."
ب) ایجاد صمیمیت با کودکان: والدین باید در طول روز تماس فیزیکی مثل: "بوسیدن، بغل کردن،" با توافق کودک داشته باشند. هر روز یک گفتگوی دوستانه همراه با تماس چشمی برقرار کنند.
ج) زندگی کودکان را با دوستانشان پر کنیم: چون کودکان در کنار بچه های دیگر می توانند از اضطراب و نگرانی دور باشند و از آموزش خیلی بیشتر و بهتری برخوردار می شوند به همین جهت بهتر است کودکان سه الی چها ساعت در محیط غیر خانه در کنار همسالان خود باشند.
د) کودکان باید در فضای آزاد بازی کنند: کودکان به وسیله بازی احساسات، ناکامی ها، اضطراب ها و ترس های خود را بیان می کنند.
ه) جدا کردن اتاق خواب کودکان از والدین: یعنی آنهایی که با والدین خود می خوابند ترس شان بیشتر و اعتماد به نفس شان کمتر از افرادی است که جدا از والدین می خوابند.
ح) پرورش خودکارآمدی یا به عبارتی اعتماد به نفس کودکان: چیزی که هر کودکی باید آن را باور کند این است که من می توانم این کار را انجام دهم. تمام تلاشی که والدین در این زمینه انجام می دهند این است که به کودک فرصت دهند و از او حمایت کنند تا بتواند مهارت های تازه را به خوبی یاد بگیرد.
2) اهمیت گفتگو بین زن و شوهر چه مزایایی دارد؟ لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید؟
مهم ترین عاملی که احساس شادکامی و موفقیت بین زوجین را تضمین می کند گفتگو است. داشتن رابطه کلامی مناسب پایه و اساس یک رابطه موفق است. از مزایای گفتگوی زوجین این است که در گفتگو با یک دیگر همدلی می کنند به این معنی که توانایی درک و فهم احساسات هم را دارند بطوری که می توانند خود را جای دیگری گذاشته و از دید او به موضوع نگاه کنند و احساسات هم را درک می کنند.
گفتگو سبب می شود زوجین در زندگی مشترک مسئولیت ها را تقسیم کنند خیلی مهم است که از همان ابتدای زندگی مشترک مشخص کنند که هر کدام از زوجین چه وظایفی دارند چطور باید به یک دیگر کمک کنند درآمدهای خانم و آقا چطور در زندگی صرف یا پس انداز شود مسئولیت رسیدگی به امور خانه چطور باید تقسیم شود.
گفتگو باعث می شود زوجین از هم انتظارات واقع بینانه و محترمانه از روابط زناشویی و خانوادگی داشته باشند همدیگر را محترمانه صدا کنند و به همدیگر استقلال، احساس خودکارآمدی یا اعتماد به نفس می بخشند و این امر یکی از پایه های زندگی زناشویی است.
زوجینی موفق هستند که در گفتگو با هم صدای خود را بلند نمی کنند تماس چشمی با همدیگر برقرار می کنند و به خوبی به صحبت های طرف مقابل شان گوش می کنند و اگر نکته ای را متوجه نشدند در مورد آن محترمانه سوال می کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کودکان، وابستگی کودک به مادر، راهکارهای رفع وابستگی کودک به مادر،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان شرقی
V
آرشیو