مدرس دانشگاه در گفتگو با «زنان نیوز»:

زنان در واقعه عاشورا نقش بی بدیلی دارند/ حضرت زینب (س) بزرگترین پیام‌آور عاشورا

انسیه تنوره گفت: زنان در واقعه عاشورا نقش بی بدیلی دارند و اگر پیام آوری حضرت زینب (س) نبود، واقعه کربلا در کربلا باقی می‌ماند.
زنان در واقعه عاشورا نقش بی بدیلی دارند/ حضرت زینب (س) بزرگترین پیام‌آور عاشورا
1402/05/07 - 08:38
تاریخ و ساعت خبر:
151621
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از البرز؛ انسیه تنوره، مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار «زنان نیوز» گفت: تبیین اینکه زنان چه نقشی در واقعه عاشورا داشتند، مسئله بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: قیام عاشورا از زمان حضرت فاطمه (س) وقتی که از ولایت دفاع کردند و در مسیر ولایت شهید شدند، پیشینه داشته است، زمانی که اکثر مردم در جبهه باطل ایستاده و یک بانو، یک تنه پای ولایت ایستاده و در راه خدا جان خود را نثار می‌کند، بنابراین این مسئله بسیار مهم است.
حضرت فاطمه (س) از قیام عاشورا دفاع کردند
نوره افزود: حضرت فاطمه (س) بعد از موضوع ثقیفه و اینکه حضرت علی (ع) خانه نشین شده و ایشان به دلیل حادثه ای که اتفاق افتاد، در بستر بیماری می افتند به نوعی ابراز ناراحتی خود را به کسانی که حق را زیر پا گذاشتند، نشان دادند، حتی قبل از این واقعه زمانی که فدک را قصب کردند در زمینه فدک هم حضرت فاطمه (س) وارد مسجد شده و از کیان و سرمایه مالی اسلام دفاع می کند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: زنان در بحث پاگیری و جاودانگی اسلام نقش کلیدی دارند. اما وقتی به بحث عاشورا نگاه می کنیم در این مسیر امام حسین(ع) با خانواده همراه شدند و دلیلی برای جنگیدن نیست، قرار است که امام همراه خانواده به سرزمین کوفه رفته و در آنجا حکومت اسلامی و علوی را برپا کنند. در این مسیر چه اتفاقی برای مردم می افتد؟ تأثیر شایعه هایی که در آن زمان وجود داشت، مال حرام و لقمه های حرام، تحریک افراد به واسطه پول، مقام و جاه باعث شد که روی حق پا بگذارند.
وی گفت: از همان ابتدای امر که امام حسین(ع) مسیر را برای رسیدن به کوفه مشخص کرد، حضرت زینت (س) از همسرش برای همراهی با ولایت اجازه می گیرد و با ولی زمان خود همراه می‌شود. این مهم است که زنان در هر برهه ای از زمان که هستند، بدانند که میدان دار صحنه چه کسی است و رهبر و امام کیست؟ تا بتوانند پشت ولایت الهی بایستند.
در صحنه عاشورا، جلوه‌ای بی نظیر از حضرت زینب (س) دیدیم
تنوره ادامه داد: با اینکه حضرت زینب (س) صاحب فرزندانی هستند و می توانند آن ها را راهی ولایت با امام حسین (ع) کنند، ترجیح می دهد که خود با امام حسین (ع) همراه شود، در تمام مسیری که طی می‌کنند، حضرت زینب (س)، همسران و دختران امام حسین (ع) با او حرکت کرده و پابه پای او در سختی های راه می آیند اما در صحنه عاشورا جلوه ای که از حضرت زینب (س) دیدیم بسیار بارز است.
حضرت رقیه، مظلومیت و حقانیت عاشورا را به گوش جهان رساند
وی گفت: حضرت رقیه (س) بانوی سه ساله است، او یک طفل نیست، صدای بلندی است که مظلومیت و حقانیت عاشورا را به گوش جهان می رساند، طفلی که سختی های راه، شماتت ها و کتک خوردن ها را تحمل می کند تا جایی که با دیدن سر پدر، جان به جان آفرین تسلیم می کند و ایشان هم شهید می شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در کاروان امام حسین (ع) طفل شیرخوار، سه ساله، زن، جوان و میانسال حضور دارند و همه هدفی را دنبال می کنند و آن حول وحدت ولایت است یعنی تا پای جان خود، برای دفاع از ارزش های اسلام می ایستند، تا پایمال نشود.
حضرت زینب (س)، پشت امام زمان خود ایستاد
وی بیان کرد: در بحث عاشورا جلوه عظیمی از حضرت زینب (س) می بینیم، این است که با تمام فجایع و اتفاقات دردناکی که در حال رخ دادن است و حضرت آن ها را با چشم خود رویت می کند، هیچ استرس و اضطرابی بابت از دست دادن فرزندان خود ندارد و تمام حواس ایشان معطوف به امامش است که امام زنده است، زیرا مهم این است که امام و حق پابرجا باشد، خواسته و هوای خود، فرزند و دنیای خود را در نظر نمی گیرد.
مادران، تربیت کننده نسل ظهور هستند
تنوره افزود: زنان و مادران تربیت کننده نسل آینده برای ظهور هستند، بنابراین مادر باید فرزند را برای ظهور تربیت کند که استقامت و پایداری داشته باشد و خود را برای اینکه بتواند در راه اسلام خدمت کند، آماده کند. امثال مادر وهب ها هستند که سر بریده پسرش را به سمتش پرت می کنند و می گوید چیزی را که در راه اسلام داده ام پس نمی گیرم، مادری که مسیحی است و مسلمان می شود.
حضرت زینب (س) مهمترین پیام‌آور عاشوراست
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: زهیر وقتی که امام حسین (ع) از او دعوت می کند به او لبیک نمی گوید و این همسر اوست که او را مجاب می کند، تو حرف پسر و نوه پیغمبر را رد می کنی و او باعث به بهشت رسیدن زهیر می شود، چنین زنانی هستند که مادرانی برای افرادی می شوند که بتوانند در راه خدا قدم بگذارند، اگر چنین همسران و مادرانی نباشند، چطور می شود که مردان با جرد و صلابت بتوانند در صحنه حاضر شوند، اگر استقامت حضرت زینب (س) نبود، شاید حادثه عاشورا آن طور که باید به گوش ما نمی‌رسید؛ این استقامت زنان عاشورایی است که فریاد و پیغام عاشورا را برای ایستادگی در راه خدا به ما می رساند.
وی گفت: حضرت رباب را می بینیم که از طفل شیرخوار خود می گذرد اما کم نمی آورد. حضرت زینب (س) وقتی وقایع عاشورا را می بیند که با آن حالتی که اسرا را می‎برند، مدیریت بحران می‌کند یعنی تمام فرزندان و بچه های یتیم و همسران شهدا را زیر بال و پر خود می گیرد، این ایام را مدیریت می‌کند، در حالی که نیاز دارد کسی به او در این ایام کمک دهد که این همه بلا و مصیبت دیده است، بسیار سخت است که بخواهد پا برجا بوده و تحمل کند.
تنوره گفت: حضرت زینب (س)، بعد از امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) را که در بستر بیماری هستند، را ضبط و ربط می کند و در مسیر با شماتت های اهل شام استوار و محکم می ایستند. این بانوی بزرگوار وقتی وارد مسجد می شوند، آنچنان کوبنده صحبت می کنند که کاخ را بر سر یزید می لرزاند و یزیدیان را به اشک وا می دارد و او را متوجه می کند که در برابر چه کسی ایستاده است، وقتی حضرت زینب (س) می گوید من چیزی جز زیبایی ندیدم، یعنی من صحنه را خدا می بینم ما در راه خدا جان را نثار کردیم و این شما هستید که بی ارزش شدید و خودتان را برای این دنیا فروختید ،اگر فریادهای کوبنده حضرت زینب (س) و سخنرانی های ایشان نبود چه بسا عاشورا در عاشورا می ماند و پیام ها به ما نمی رسید.
رسالت بعدی عاشورا بر گردن زنان است
وی با بیان اینکه رسالت بعدی عاشورا بر گردن زنان است، گفت: زنانی که با استواری خود باز گشته و پیام امام را به گوش جهان می‌رسانند. زمانی که امام برای حق دعوت می کند، این زنان هستند که دعوت را لبیک می گویند پس میدان نبرد میدانی نیست که فقط عرصه ای برای مردان باشد عرصه ای برای ظهور و بروز شکوفایی عقل زنان است که ما نمونه آن را در عقیله عرب حضرت زینب (س) می بینیم.
تنوره ادامه داد: صفات حضرت علی (ع) را وقتی که خطبه ها را در مسجد ایراد می کند، می‌توان در حضرت زینب (ع) دید. این بسیار مهم است که ما بدانیم مدیریت بحرانی که حضرت زینب (س) انجام داد، چطور بود؟ گاهی اوقات مشکلات و سختی‌هایی پیش می آید که شاید از هم پاشیدگی ذهنی و روحی برای فرد اتفاق می افتد، در صورتی که می تواند با اتصال به خدا و قوت قلبی که نسبت به خدای متعال دارد، مسیر سختی را طی کند.
این مدرس دانشگاه افزود: مادران شهدا به واسطه اقتدار به حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) داشتند، توانستند دوام بیاورند در غیر این صورت بسیار سخت است که کسی از جگر گوشه خود بگذرد، جان بچه اش را در راه خدا بدهد و حالت استواری را داشته باشد. حضرت زینب (س) با مدیریت بحران توانستند پیام عاشورا را به آیندگان منتقل کنند
وی تاکید کرد: قسمت عمده تبیین قیام عاشورا بر زنان عاشورایی است، بانوانی چون ام وهب ها، رباب، ام کلثوم، حضرت رقیه و سرآمد تمامی زنان حضرت زینب (س) که با صبوری و شکیبایی بدون اینکه بخواهد حتی شیونی در نزد دشمن کند و کاری نمی کند که آن ها را شاد کند و ارزش های دین را معرفی می کند، پدر و جد خود را معرفی می کند، پیشینه ای که در راه اسلام دارند را معرفی می کند، از بی نسب و اصل بودن یزید صحبت می کند که از نسب آزاد شده به دست حضرت رسول (ص) است وقتی تمامی این ها را عنوان می کند مردم تازه متوجه می شوند که چه اشتباهی کرده اند، درگیر شایعاتی شدند که خارج شده از دین هستند و یا اینکه لقمه های حرام در این ها اثر کرد، رسیدن به شهوت و مال دنیا این ها را کور کرد که حتی احترام به نوه پیغمبر را به جا نیاوردند و اینجاست که شرمندگی به حال آن ها سودی ندارد.
تنوره در خاتمه خاطرنشان کرد: مسیر عاشقی از زمانی که حضرت زینب (س) با امام حسین (ع) همراه می شود تا زمانی که به مقصد برسد با او همراه است و اوج زیبایی و لقاء امام حسین (ع) را به خداوند می بیند و به خاطرهمین می گوید که من چیزی جز زیبایی و اتصال عاشق به معشوق را نمی بینم. این مسئله بسیار مهمی است که زنان امروز ما بتوانند در همه عرصه ها همچون عرصه مدیریتی و مدیریت بحران ها از علم و عقلی که دارند برای خدمت به اسلام در تمامی عرصه ها استفاده کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، عاشورا، کربلا، پیام آوری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو