یادداشت

لزوم تعمیق فرهنگ ازدواج دانشجویی در کشور

حتی روانشناسان و عالمان دینی نیز موافق تحقق بیشتر این امر هستند و‌معتقدند ازدواج دانشجویی یک فرهنگ است که باید برای ترویج آن دست به کارهای سازنده ای زد.
لزوم تعمیق فرهنگ ازدواج دانشجویی در کشور
1402/09/21 - 09:43
تاریخ و ساعت خبر:
177507
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ ازدواج تعهدی است که خدیجه را به محمد(ص) وفاطمه را به علی پیوند داده است. سر آغاز وجود بشر نیز با این امر مقدس گره خورده است. ارزش این امر آنجایی فزونی میابد که خداوند آیاتی از قرآنش را به آن اختصاص میدهد:
[مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ]
( از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد. این نشانه هایی است برای گروهی که تفکّر می کنند! سوره (روم، آیه 21))
ازدواج در تمامی آیین ها و ادیان، امری بسیار مهم تلقی میشود زیرا سنگ بنای هر اجتماعی،تعدد نفرات است و با نبود آن، مردمان آن سرزمین به فراموشی سپرده خواهند شد. ازدواج پیمانی است که زن و مرد در آن متعهد میشوند که تمامی حقوق اخلاقی،معنوی و مادی را در قبال هم رعایت کنند.
ازدواج اگر در سنین جوانی رقم به خورد، برکات و فواید بسیاری را در پی خواهد داشت. ازدواج در دوران دانشجویی یکی از رویکرد های نهاد های فرهنگی است که برای تسهیل در این امر پاک ابداع شده است.
در این نوع ازدواج، زوجین در دوران دانشجویی و با کمترین هزینه ها و به دور از تجملات وارد زندگی می شوند. ازدواج در محیط دانشگاه، به دلیل اینکه دو طرف زمان زیادی را در کنار هم بوده اند و به شناخت نسبی از هم دست یافته اند، می تواند یک ازدواج سازنده تلقی شود.
دو انسانی که در یک محیط آموزشی حضور دارند، تقریبا در یک گروه سنی قرار دارند، اهداف مشترکی دارند و نگاه شان به آینده و مسیر آتی زندگی تا حدود زیادی به هم شبیه است.
یکی از مواردی که در این ازدواج قابل ذکر است ساده زیستی و تاکید بر معنویات و دوری از اشرافی گیری و پرهیز از ریخت و پاش های سایر ازدواج های مرسوم می باشد.
حتی روانشناسان و عالمان دینی نیز موافق تحقق بیشتر این امر هستند و‌معتقدند ازدواج دانشجویی یک فرهنگ است که باید برای ترویج آن دست به کارهای سازنده ای زد.
اما در آخر کلام متذکر میشویم؛ با اینکه ازدواج دانشجویی فواید زیادی را به همراه دارد نباید از مضرات آن که ناشی از سهل انگاری بعضی افراد دست اندرکار در این حوزه است ،غافل شد و زندگی جوانان را با مخاطره همراه کرد و آنها را بازیچه خود قرار داد.
نویسنده: مرضیه قراخانلو

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج دانشجویی، فرهنگ، ترویج،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو