چرا یزد حسینیه ایران می نامند؟

لقب حسینیه ایران نه‌تنها به دلیل قدمت طولانی و کثرت از مراسم‌های مذهبی و آیین‌های سنتی است، بلکه به‌خاطر جو معنوی و فرهنگی ویژه‌ای است که در این منطقه حاکم است.
چرا یزد حسینیه ایران می نامند؟
1403/04/25 - 10:01
تاریخ و ساعت خبر:
195635
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یزد به‌عنوان «حسینیه ایران» شناخته می‌شود. این لقب نه‌تنها به دلیل قدمت طولانی و کثرت از مراسم‌های مذهبی و آیین‌های سنتی است، بلکه به‌خاطر جو معنوی و فرهنگی ویژه‌ای است که در این منطقه حاکم است. نخستین دلیل برای این لقب، تاریخچه‌ بلند و پرشکوه مراسم‌های مذهبی در یزد است.از دیرباز، مردم یزد در ایام محرم و صفر به برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) توجه ویژه‌ای داشته‌اند. البته مراسم مذهبی نه‌تنها در ایام محرم و صفر بلکه در ۳۶۵ روز سال در سطح استان یزد مراسم مذهبی برپا است.نخل‌برداری، یکی از آیین‌هایی است که از منحصربه‌فرد یزد است که در روز عاشورا برگزار می‌شود. در این مراسم، نماد تابوت امام حسین (ع) به شکل یک نخل بزرگ ساخته‌شده و توسط مردم به حرکت درمی‌آید.وجود حسینیه‌ها، مواکب و تکایای متعدد در شهر یزد باعث شده تا یزد به‌عنوان «حسینیه ایران» شناخته شود. در حال حاضر ۳۶۰ حسینیه در شهر یزد و بالغ‌بر هزار حسینیه در استان یزد فعال است. این تعداد حسینیه جدای از مواکب، تکایا و خانه‌هایی است برای برپایی مراسم مذهبی، سخنرانی‌ها و مراسم‌های سوگواری وجود دارند.بسیاری از این حسینیه‌ها دارای قدمت چند صد ساله هستند و هر یک تاریخچه‌ای خاص و پر از خاطرات دارند.حتی برگزاری مراسم مذهبی، روضه و عزاداری اباعبدالله در خانه‌ها نیز قدمت بالایی داردتنها در شهر یزد بیش از ۲۶ خانه وجود دارد که با قدمتی بیش از ۴۰ سال تا حدود ۲۳۰ سال، مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌کنند.خانه ملک‌ثابت یکی از قدیمی‌ترین خانه‌هایی است که برپایی روضه در این خانه قدمتی حدود ۲۳۰ سال دارد.خانه‌های امام‌حسینی، وقفی، اصفهانیان از جمله خانه‌هایی هستند که بیش از ۱۳۰ سال قدمت روضه‌خوانی دارند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حسینیه ایران، یزد، آیین وسنت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
یزد
V
آرشیو