انسجام تشکیلات شیعی، بیت الغزل منظومه فکری و تربیت عملی امام هادی(ع)

امام هادی (ع) در اثر توطئه های حکام جور عباسی در ایام خلافت متوکل از مدینه به سامرا تبعید گردید و سپس به دستور معتز عباسی مسموم شد و در سوم رجب سال ۲۵۴ قمری به شهادت رسید.امام علیه السلام گرچه در دوران خفقان حکومت برشیعه زندگی می کردند. لیکن با منظومه فکری و تربیت عملی، تشکیلات شیعی را روز بروز محکم تر ومنسجم ترمی ساختند .
انسجام تشکیلات شیعی، بیت الغزل منظومه فکری و تربیت عملی امام هادی(ع)
1401/11/05 - 08:15
تاریخ و ساعت خبر:
144820
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یزد - محمدی: امام هادی علیه السلام امام دهم شیعیان در نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ قمری در صریا شهری در حومه مدینه دیده به جهان گشود.پدر ایشان امام جواد علیه السلام ومادر بزرگوارشان سمانه است.
امام هادی علیه السلام در سن ۸سالگی،پس از شهادت پدر بزرگوارشان عهده‌دار مقام امامت شدند .پس از ۳۳ سال امامت وچهل ودو سال عمر پر برکت در سامرا ودر زمان خلافت معتز به شهادت رسیدند .
امامت امام هادی علیه السلام همزمان با خلافت ۶ خلیفه عباسی بود در نبرد بین امام علیه السلام وخلفای شش گانه آن کس که پیروز بود ظاهراً وباطنا امام بودند امام علیه السلام گرچه در دوران خفقان حکومت برشیعه زندگی می کردند. لیکن با منظومه فکری و تربیت عملی، تشکیلات شیعی را روز بروز محکم تر ومنسجم ترمی ساختند .
در باب همین نقش تربیتی و تشکیلات سازی در حدیثی درباره امام هادی(ع) نقل شده است ،که وقتی معتصم امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد آورد،امام هادی (ع) شش ساله بودند که، به همراه خانواده در مدینه ماندند .معتصم وقتی از این مسئله آگاه شد دستور داد در مدینه شخصی را پیدا کنند که دشمن اهل بیت است واین کودک شش ساله را به او بسپارند تا اورا دشمن خاندان پیامبر ومتناسب با دستگاه خلافت بار بیاورد.
الجنیدی که در آن زمان از جمله جز مخالف ترین ودشمن ترین مردم با اهل بیت علیهم السلام بود به عنوان مربی امام هادی علیه السلام در نظر گرفته شدوبا توجه به جو خفقان حکومت وتبعید امام جواد علیه السلام کسی حق مخالفت با حکومت را نداشت.
پس از چندی از وابستگان خلافت کسی را نزد الجنیدی فرستادند تا از نتیجه کار باخبر شوند در حالی که الجنیدی می گفت این بچه است؟
این ها عالمند حافظ قرآن وعالم به تاویل و تفسیر قرآنند؛ من یک جمله از ادب برای او بیان می‌کنم او باب هایی از ادب را برای من باز می کند. وقتی می خواهد وارد حجره شود می گویم سوره ای بخوان وارد شو ایشان می پرسند چه سوره ای؟ وبرای اذیت کردنش سوره بزرگی مثل آل عمران را توصیه می کنم واو می خواند وآیه های مشکلش را برای من ترجمه می کند .
ارتباط امام هادی علیه السلام با الجنیدی به جایی رسید که به یکی از شیعیان مخلص اهل بیت تبدیل شد.
در ذکر نمونه ای دیگر از سیره تربیت عملی امام هادی علیه‌السلام آمده است؛ بریحه عباسی از متنفذین وپیش نماز دستگاه خلافت در مکه و مدینه،در حضور متوکل از شخصیت امام هادی علیه السلام وخطر ایشان در میان شیعیان به شدت انتقاد و درخواست تبعید ایشان را از مدینه به سامرا کردند. در حین انتقال بریحه رو به امام کردو گفت تو خوب می دانی که من باعث تبعید تو به سامرا هستم واگر شکایت مرا نزد دربار ببری تمام درختانت را در مدینه به آتش می کشم وچشمه هایت را کور خواهم ساخت وبردگان وخدمتکارانت را می کشم .
امام علیه السلام در مقام موعظه و نصیحت به بریحه فرمودند: نزدیک ترین راه برای شکایت تو این بود که شکایت تورا نزد خدا بردم ونزد بندگانش نخواهم برد او با این سخنان حکیمانه به دامان حضرت افتاد وتقاضای ببخش کرد و امام علیه السلام فرمودند تورا بخشیدم .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شهادت امام هادی(ع)، منظومه فکری و تربیتی، امام هادی در آیینه احادیث و روایات،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو