ژستی به نام خبر موفقیت زنان/ چرا باید اخبار موفقیت جامعه را جنسیتی کرد؟

به نظر می رسد ورای ژست حمایت آمیز از زنان جاذبه های جنسی نیز برای این نوع خبرپراکنی وجود دارد که رسانه‌ها برای بازتاب هر چه بیشتر اخبار خود از این تکنیک استفاده می کنند. اما باید به یک نکته خاص در این نوع خبرسازی‌ها اشاره کرد. اگرچه این نوع اخبار با عنوان و برچسب حمایت از موفقیت زنان منتشر می شود اما در واقع بیشتر دست کم گرفتن زنان نیز هست.
ژستی به نام خبر موفقیت زنان/ چرا باید اخبار موفقیت جامعه را جنسیتی کرد؟
1401/12/21 - 10:51
تاریخ و ساعت خبر:
145960
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: یکی از پزها و ژست های امروز رسانه‌های مختلف انتشار اخباری است که در آن زنان موفق جلوه می کنند. درواقع این نوع سندروم خبر موفقیت آمیز زنانه از رسانه‌های غربی در رسانه‌های داخلی سرایت یافته است و متاسفانه به یک ژانر خبری نیز تبدیل شده است. اکثرا رسانه‌ها برای اینکه خود را حامی زنان نشان دهند از این نوع خبرپراکنی استفاده می کنند. موفقیت زنان موضوع بسیار خوبی است اما متاسفانه دستخوش برخی انحرافات شده است. اولین ها در حوزه موفقیت زنان در این عرصه بسیار قابل توجه است. مثلا اولین زن جراح، اولین خلبان، اولین زن راننده کامیون و ... از جمله خبرهایی است که در این ژانر مورد توجه قرار می گیرد و گویی این اولین‌ها تمامی ندارد و گاها شده که چندین بار خبر اولین‌ زن در حوزه‌ای مشخص با اشخاص مختلف منتشر است که در این زمینه حتی باعث جدال شده و کاربران شبکه های اجتماعی عنوان کرده اند که فلان فرد اولین نبوده و فرد دیگری اولین زن موفق در این عرصه بوده و ... .
به نظر می رسد ورای ژست حمایت آمیز از زنان جاذبه های جنسی نیز برای این نوع خبرپراکنی وجود دارد که رسانه‌ها برای بازتاب هر چه بیشتر اخبار خود از این تکنیک استفاده می کنند. اما باید به یک نکته خاص در این نوع خبرسازی‌ها اشاره کرد. اگرچه این نوع اخبار با عنوان و برچسب حمایت از موفقیت زنان منتشر می شود اما در واقع بیشتر دست کم گرفتن زنان نیز هست. وقتی گفته می شود یک زن مثلا در حوزه رانندگی کامیون یا اتوبوس‌های بین شهری موفق است و به طور یک کار محیرالعقول نشان داده می شود؛ به نوعی اگرچه به دنبال این موضوع است که نشان دهد زنان قدرت اجرایی بالایی دارند اما از سوی دیگر نشان دهنده ضعف اجرایی آنان است که یک زن را در این حوزه سرآمد می کند. درحالی که اگر به خوبی در نظر بگیریم اینکه زنان در حوزه رانندگی ماشین های سنگین ورود نمی کنند به سبب نوع کاری است که با روحیه آنان همخوانی ندارد و از جمله کارهای سخت و سنگین حساب می شود که هر مردی نیز به سراغ آن نمی رود!
در این حوزه یک نوع ضعیف نشان دادن زنان در حوزه موفقیت هایی که کسب می کنند نیز وجود دارد. به نظر می رسد هر چقدر در اخبار به سوی موارد جنسیتی پیش می رویم بیشتر ارزش وجودی کارها را از بین می بریم . وگرنه قطعا سرآمدی زنان در مواردی همچون علوم آزمایشگاهی، تدریس های نوین و علوم دیگر کتمان ناپذیر است.
از سوی دیگر باید گفت که به نوعی با جنسیت زده کردن اخبار و سطح پایین آوردن موفقیت های حوزه زنان تا حوزه موفق نشان دادن یک زن در حوزه رانندگی کامیون و یا موارد مشابه دیگر و حتی خلبانی یک زن، به نوعی موفقیت های مردان نیز نادیده گرفته می شود. درواقع دستیابی به موفقیت‌های بسیار بالاتری در حوزه مردان نیز در اینجا نادیده گرفته می شود. وقتی گفته می شود زنان در کنکور از مردان پیشی گرفته اند، گویی این رقابتی است که مردان نباید در آن برتر باشند!
با این نوع رقابت کاذبی که بوجود می آید نخبگان واقعی چه در حوزه زنان و چه مردان نادیده گرفته می شوند و کار به یک شو و نمایش خبری تنزل پیدا می کند. درواقع جامعه نمی تواند توسعه و موفقیت واقعی را دریابد و به موارد کوچک و ضعیف در این حوزه بسنده کرده و توسعه کاذب را در ذهن خود توسعه واقعی می پندارد. در این راستا باید به رفتارشناسی جامعه در قبال موفقیت زنان و مردان بسیار توجه کرد و آنرا تصحیح کرد.
به عنوان مثال در سال‌های گذشته بود که دو دختر که حتی در رده شاگردی یک مکانیکی هم کار نمی کردند و چند روزی بود که در یک مکانیکی مشغول به کار شده بودند آنقدر مورد توجه قرار گرفتند که گویی کار بسیار مهمی انجام داده اند. درحالی که حتی اولیات حوزه تعمیرات خودرو را نیز نمی دانستند و صاحب مغازه درباره حضورآنان بیان می کرد که به درخواست خودشان برای یادگیری این حرفه مراجعه کرده اند. دست آخر هم معلوم نشد بر سر این کار ماندند یا خیر و خبر دیگری از آنان درباره کار تعمیرات خودرو منتشر نشد.
درهمین راستا متاسفانه باید گفت که اخباری مانند اولین زن‌ها در جامعه به روشی مضحک در حال ادامه یافته است و حتی برخی برای خودنمایی و مطرح کردن خود از این نوع حربه استفاده می کنند؛ درحالی که نخبگان واقعی در جامعه در حال تلاش هستند و اصلا سودای شناخته شدن ندارند. جامعه باید هم موفقیت زنان و هم موفقیت مردان را مورد توجه قرار دهد و در این راستا نباید به موارد کاذب به عنوان موفقیت جلوه و جلا دهد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
موفقیت زنان،خبر موفقیت زنان، ژست حمایت از نان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: