دانش و ادب بهاي جان مومن است

امام علی (ع): اي مؤمن! به تحقیق، دانش و ادب بهاي جان توست پس در آموختن آن دو بکوش.
دانش و ادب بهاي جان مومن است
1402/02/10 - 13:48
تاریخ و ساعت خبر:
147576
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امام علی (ع):
یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَْدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد في تَعَلُّمِهِما، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ في ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدي اِلي رَبِّکَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ، فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ کي تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ.
اي مؤمن! به تحقیق، این دانش و ادب بهاي جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مي‏شود؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مي‏یابي و با ادب به پروردگارت خوش خدمتي مي‏کني و با ادب در خدمت‏گزاري، بنده سزاوار دوستي و نزدیکي به او مي‏شود. پس این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهي.
جامع الأخبار، ص ۳۱۰، ح ۸۵۲
امام علی (ع):
ـلَمّا أرادَهُ النّاسُ عَلَي البَیعَةِ ـ: اِعلَموا أنّی إن أجَبتُکُم رَکِبتُ بِکُم ما أعلَمُ، ولَم اُصغِ إلي قَولِ القائِلِ وعَتبِ العاتِبِ.
ـهنگامي که مردم او را براي بیعت خواستند ـ: بدانید که اگر خواسته شما را اجابت کنم، شما را آن گونه که مي‌دانم، راه بَرَم و به سخنِ سخن‌سرایان و سرزنش سرزنش کنندگان، گوش فرا ندهم.
نهج البلاغة: الخطبة ٩٢
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اندیشه،دین،حدیث
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو