کارشناس مسائل مذهبی در گفت وگو با زنان نیوز :

جهاد زینب (س)، جلوگیری از تحریف واقعه عاشورا و هدایت جامعه است

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه خطب های حضرت زینب(س) زیباترین جهاد تبیین بود، گفت : مردم آن زمان وهمچنین آیندگان رابا واقعیت آشنا کرد. مفاهیم بلند حق طلبی ،عدالت خواهی وهدایت جامعه به سوی خدا، به درستی برای مردم بیان شد ،که اینها همه در لابه لای سخنان امام حسین علیه السلام و وصیت نامه آن حضرت آمده است.
جهاد زینب (س)، جلوگیری از تحریف واقعه عاشورا و هدایت جامعه است
1402/05/08 - 07:17
تاریخ و ساعت خبر:
151613
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران : در خدمت خانم فاطمه سادات سیدمهدی، حوزوی، و کارشناس مسائل مذهبی هستیم تا پیرامون نقش حضرت زینب در تبیین و انتقال پیام عاشورا با او گفتگو کنیم.
خانم سید مهدی عزیز نقش حضرت زینب (سلام الله علیها)در تبیین وانتقال پیام عاشورا را برایمان تشریح کنید.
نقش حضرت زینب (سلام الله علیها )در این واقعه بسیار مهم بود، زیرا به ظاهر دشمن پیروز معرکه بود وامکان داشت واقعه ی کربلا ،یا به طور کلی فراموش شود ویا بوسیله حکومت ظالمان ویزیدیان تحریف وبه صورت غیر واقعی به مردم منتقل شود . حضرت زینب(سلام الله علیها )با سخنرانیهای هدفمند وبسیار دقیق ماجرای کربلا رابه صورت واقعی به مردم منتقل کرد،بطوریکه در همان زمان کسانیکه واقعه را از زبان گویای آن حضرت می شنیدند از قاتلان امام حسین علیه السلام، اعلام برائت می کردند ودشمن نیز به اهدافش نرسید واز عملکرد خود اعلام پشیمانی کرد. ضمنا پیام خون شهیدان مظلوم کربلا به صورت واقعی وتاثیر گذار به جامعه منتقل شد.همین سخنرانی ها که زیباترین جهاد تبیین بود،مردم آن زمان وهمچنین آیندگان رابا واقعیت آشنا کرد. مفاهیم بلند حق طلبی ،عدالت خواهی وهدایت جامعه به سوی خدا، به درستی برای مردم بیان شد ،که اینها همه در لابه لای سخنان امام حسین علیه السلام و وصیت نامه آن حضرت آمده است.
آیا زنان جامه ایرانی در روایت دفاع مقدس توانستند موفق باشند و حضرت زینب الگو بگیرند؟
بله ،اتفاقا آنگونه که در تاریخ دفاع مقدس ونقل وقایع ان در طول سالهای پس از جنگ آمده است،می بینیم که مادران شهدا وهمچنین همسران آنان از اهداف شهیدانشان بسیار سخن گفته اندوهمچنین زنان رزمنده وآزاده ای که خود شاهد جنگ تحمیلی وحماسه ی دفاع مقدس بوده اند ،به خوبی وظیفه ی خود را در بیان حقائق جنگ انجام دادند.
از نظر شما زنان جامعه امروز باید چه مواردی رو تبین بکنند و چه نقشی را در جهاد تببین می توانند ایفا بکنند؟
ساده ترین کاری که بانوان باید انجام دهند،نقل داستان های زندگی شهیدان ودفاع مظلومانه وجانانه ی ملت عزیز ایران برای فرزندان خود می باشد. بانوان می توانند فرهنگ دفاع مقدس رابه فرزندان این مرز وبوم منتقل کنند.برای نمونه:می بینیم که در جامعه،هر جا بانویی در کمال امانت داری این کار را انجام داد،کسانی که تحت تربیت او بودند مانند :شهیدان مدافع حرم،امثال شهید حججی و..و شهیدان مدافع سلامت و شهیدان مدافع امنیت وشهدای غیرت ،همان مسیر مقدس را ادامه دادند، وجوانانی که با این فرهنگ تربیت شدند ،توانستند کشور را از لحاظ علمی وفن آوری وتوانمندی های تخصصی در بهترین شرایط قرار دهند.این چیزی بود که دشمنان نمی خواستند اتفاق بیافتد ولی در اثر نقش آفرینی مادران یک جامعه، فرزندان مسیر درست وصحیح را ادامه دادند. اهمیت نقش آفرینی زنان در سازندگی کشور ونیروی انسانی به صورت مکرر در بیانات امام خمینی(رحمت الله علیه ) وامام خامنه ای (حفظه الله ) آمده است. امام خمینی (ره) بر این موضوع تاکید داشت که اگر زنان جامعه در حفط حقوق و صیانت از حریم حجاب وعفاف خود بکوشند،از درون این جامعه مردانی پاک پدید می آیند.بها دادن امام به رشد وکمال زن به این دلیل بود کهزنان را وسیله ی رشد وتعالی جوامع و ملتها می دانست ویقین داشت که اگر نقش مهم وخطیر انسان سازی زنان،در جامعه ای به ابتذال وانحطاط سوق داده شود،آن جامعه وافرادش به نابودی وگمراهی کشیده می شوند. بنابر این ،زنان در هر جامعه ای تعیین کننده ی مسیر حرکت آن جامعه اند. امام خمینی همچنین می فرمایند:صلاح وفساد جامعه از زنان است. امام خامنه ای رهبر عزیزمان هم در مورد ارزش زنان می فرمایند: ارزش زن به این است که بتوانند محیط زندگی را برای خود وهمسر وفرزندان یک بهشت،یک مدرسه،یک محیط امن،یک جایگاه عروج به معارف معنوی ومقامات معنوی تبدیل کند وآن وقتی که وظیفه ی او ایجاب می کند بتواند در سرنوشت جامعه نقش ایفا کند.
ممنون از توضیحات راهگشای شما، موید و منصور باشید

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت زینب(س)، روایت کربلا، جهاد تبیین، زینب (س) نخستین تبیین گر عاشورا،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو