یادداشت

راهکارهای برقراری ارتباط موثر با نوجوانان/اهمیت دوران نوجوانی در شکل گیری شخصیت افراد

وظایف مهم واساسی والدین در قبال دختران نوجوان خود عبارتند از؛ درک اختلاف دو نسل از طرف والدین، برقراری رابطه با نوجوان تقسیم می شود.
راهکارهای برقراری ارتباط موثر با نوجوانان/اهمیت دوران نوجوانی در شکل گیری شخصیت افراد
1402/08/13 - 09:01
تاریخ و ساعت خبر:
175834
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ بسیاری از خانواده ها به علت ناآشنایی با شیوه های برقراری ارتباط با نوجوان، نمی توانند با آن ها ایجاد رابطه کرده ، وارد دوران آنها شوند و به راحتی آن ها را از دست می دهند.
اگر خانواده ها نتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند، فرزندان از حوزه ی جاذبه ی خانواده خارج و در معرض جذب عوامل محیطی قرار می گیرند‌.
وظایف مهم واساسی والدین در قبال دختران نوجوان خود عبارتند از: درک اختلاف دو نسل از طرف والدین، برقراری رابطه با نوجوان شامل روابط به دو بخشِ " رسمی، خشک، بی روح و توام با احترام" و"صمیمی براساس محبت، تفاهم و اعتماد متقابل " تقسیم می شود.
همچنین وجود روابط صمیمانه بین فرزندان و والدین که این باعث می شود رازهایشان را قبل از هرکسی به والدینشان بگویند. و نیز مشورت کردن با نوجوان؛ مشورت از عوامل شخصیت دادن به فرزندان است و دارای فوایدی مانند پیدایش صمیمیت و همدلی در خانواده، رشد حس همکاری در خانواده، راه و روش فکر کردن و تصمیم گیری را به فرزندان می آموزد. در ادامه توجه به تفاوت های فردی و پرورش حس اعتماد به نفس از وظایف مهم واساسی والدین به حساب می آید.
اما عوامل از بین برنده اعتماد به نفس شامل شیوه صدا کردن و استفاده ار کلمات منفی، عدم پذیرش و طرد فرزندان، منفی بافی، مقایسه، سرزنش و تحقیر و تهدید است.
اهمیت دوران نوجوانی در شکل گیری شخصیت افراد
نکته مهم دیگری که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند اهمیت دوران نوجوانی در شکل گیری شخصیت افراد است. دوران نوجوانی با دوره های قبل و بعد تفاوت های اساسی دارد. شخصیت آنها به تناسب رشد کرده است و سبب پیدایش صفات،حالات ورفتار هایی می شود.
اینان افرادی مغرور وخود خواه، برتری طلبند وپرتوقع، درمواردی جبارند و متکبر. در اثبات شخصیت خود اصرار می ورزند سعی دارند نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنند. تشخص طلبی و برتری جویی از صفات ویژگی های آنهاست.
دراین سن مساله رقابت با دیگران مطرح است. رقابت اگر موفقیت آمیز باشد شخصیت عاطفی شان را ارضا کرده و برایشان غرور و سربلندی می آورد‌ و اگر توفیقی پیدا نکنند کارشان به دشمنی و کینه توزی منجر خواهد شد.
رازداری در بین دختران بیشتر رایج است، انحصار طلبی آنها در راز داری عجیب است. نوجوان متناسب سن و مقتضای حیات عاطفی و هیجانی خود، دلی سرشار از شوق به محرومان و ضعیفان دارد.

نویسنده: منیره کاظمی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
راهکار، ارتباط موثر با نوجوانان،اهمیت دوران نوجوانی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: