کارشناس حقوقی پاسخ داد؛

آیا کسب و کار خانگی نیاز به ثبت شرکت دارد

یک کارشناس حقوقی، در پاسخ به این سوال که آیا کسب و کارهای خانگی نیاز به ثبت شرکت دارند، توضیحاتی داد.
آیا کسب و کار خانگی نیاز به ثبت شرکت دارد
1402/08/19 - 17:16
تاریخ و ساعت خبر:
176188
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سمانه کافتری، کارشناس حقوق، در مورد سوءاستفاده از نام کسب و کارهای خانگی گفت: این موضوع بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، می‌تواند برای هویت‌هایی که به سوددهی تجاری رسیده‌اند باعث ایجاد مسئولیت‌های حقوقی و کیفری و از دست رفتن سرمایه و برند شود.
وی اظهار داشت: نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود این است که خانم‌های صاحب کسب و کار بر این باورند که باید شرکت ثبت کنند تا بتوانند برند خود را داشته باشد. ما این الزام را نداریم. ثبت شرکت روند مخصوص به خود را دارد که شامل معرفی سهامداران، تهیه اساسنامه و مواردی از این دست است. این روند همچنین هزینه‌های بالایی را در پی داشته و سخت است.
وی افزود: زمانی که بانوان صاحب کسب و کار می‌بینند که کسب و کارشان به مرحله خوبی رسیده به طوری که محصول تولیدی‌شان خواهان دارد و این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد، مساله محافظت از ادامه بازار مطرح می‌شود. هدف این است که از هویت کسب و کار سو استفاده نشود، چرا که برندی که اعتماد مشتریان را جلب کرده است، در خطر سواستفاده قرار دارد.
کافتری در مورد راه در امان ماندن از این نوع سو استفاده‌ها اظهار داشت: در مرحله اول لازم است که اخذ مجوز از سازمان مربوطه صورت بگیرد. برای مثال کسی که در زمینه تولید پوشاک فعالیت می‌کند، باید مجوز خود را از کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد اخذ کند. خوشبختانه ۹۰ درصد سازمان‌ها به درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار پرداخته‌اند. در این مرحله با ارائه یک سری مدارک و بررسی صلاحیت، در نهایت مجوز به نام صاحب کسب و کار صادر می‌شود. تمامی این مراحل به صورت آنلاین انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.
وی افزود: اداره ثبت شرکت‌ها که مرکز ثبت برای تمام فعالیت‌های تجاری است، زیر مجموعه‌ای تحت سازمان مالکیت معنوی دارد که اداره ثبت علائم تجاری در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد. از طرفی از آنجایی که ایران به کنوانسیون بین‌المللی نیز پیوسته است، برند ما تحت حمایت تمام کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند، قرار می‌گیرد.
کافتری اظهار کرد: در ثبت برند پروتکل‌های مشخصی وجود دارد. برای مثال نام شهرها، افراد مشهور یا نام‌هایی که از پیش ثبت شده‌اند، نمی‌توانند انتخاب شوند. بعد از مرحله ثبت برند، مرحله بعدی انتشار نام در روزنامه آگهی کثیرالانتشار، با این هدف است که نام برند ما معارضی نداشته باشد. این استعلام صورت گرفته و اگر معارضی نداشت، برای ثبت نهایی باید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه شود.
وی افزود: بعد از انجام مرحله ثبت نهایی، گواهی ۱۰ ساله در اختیار ما قرار می‌گیرد. یعنی این امکان وجود دارد که تا ۱۰ سال از این برند استفاده کرده و بعد از آن نیز قابل تمدید است.
کافتری در آخر گفت: نکته قابل توجه این است که در صورت موفق بودن کسب و کار، به واسطه عضویت ایران در کنوانسیون مادرید، امکان توسعه و حتی صدور محصولات به خارج کشور از این طریق وجود دارد.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کسب و کار، مشاغل خانگی، مشاوره حقوقی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو