روایتی از سختی ها، شیرینی های خاص همزمانی ادامه تحصیل و فرزندداری برای مادران محصل

بانوی محصل و مادر ۳ فرزند گفت: درموضوع مادرانی که همزمان با فرزندداری ادامه تحصیل هم می دهند نکته مهم این است که یک مادر در حالی که از فرزندانش نگهداری می کند از جامعه هم عقب نمی ماند، از تدریس، از شاغل بودن یا هر نوع فعالیت فرهنگی و اجتماعی دیگر و در کنار فرزندداری این تجربیات و معلومات را کسب و آن را هم به فرزندانش نیز منتقل می کند.
روایتی از سختی ها، شیرینی های خاص همزمانی ادامه تحصیل و فرزندداری برای مادران محصل
1402/09/19 - 11:42
تاریخ و ساعت خبر:
177464
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی؛ به بهانه ایام گرامیداشت روز دانشجو به سراغ بانویی رفته ایم که متولد ۱۳۶۷ متاهل و دارای ۳ فرزند ۹ و ۵ و یک ساله و ۴ ماهه است بانویی که تحصیلات کارشناسی مهندسی صنایع از پیام نور مشهد دارد و تحصیل در سطح دو حوزه علمیه را هم پشت سر گذاشته، بانویی فعال که همزمان هم مسئولیت مادری را برعهده دارد و هم در فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله: فعالیت در ستاد خادمین شهر بهشت، عضویت در خانه نشریات دانشگاهی با سردبیری یک نشریه به نام «فریاد» و هم عنوان مربی و مبلغ فرهنگی و اجتماعی را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر بر روی موضوع هویت زن مسلمان به طور تخصصی کارمی کند و برنامه ریزی دارد که به زودی در مدارس هم فعالیت های فرهنگی داشته باشد.
مریم معرفتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان نیوز از خراسان رضوی با اشاره به دوران تحصیل و دانشجویی بیان کرد: زمانی که در حوزه علمیه مشغول تحصیل بودم همزمان نیز ازدواج کردم و بعد از یکسال همزمان با داشتن فرزند سال دوم تحصیل خود در حوزه علمیه را هم ادامه دادم، امسال هم در نظر دارم که برای تحصیل در مقطع ارشد شرکت کنم.
وی با اشاره به اینکه حضوری و هم غیر حضوری درس می خوانده، تصریح کرد: با اساتید صحبت می کردم که اجازه دهند جلساتی را که برایم امکان حضور نبود به صورت غیر حضوری درس بخوانم و مثلا بعضی جلسات را که فرزندم مریض یا مشکلی داشت به صورت غیرحضوری درس می خواندم.
این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه اظهار کرد: قبل از تولد فرزندم فکر می کردم که درس خواندن با داشتن فرزند خیلی سخت و مشکل است اما خدا را شکر ادامه تحصیل با داشتن فرزند برای من تجربه بسیار موفقی بود.
وی در ادامه افزود: فرزند دومم نیز همزمان با سال چهارم تحصیل در حوزه علمیه به دنیا آمد و من با داشتن دو فرزند سال تحصیلی را پشت سر گذاشتم و موفق شدم که تحصیلاتم را با داشتن دو فرزند به پایان برسانم.
معرفتی با اشاره به شروع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود، اظهار کرد: می توان گفت که این فعالیت ها را از همان دوران دبستان داشتم اما به طور جدی از سال ۹۲ فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مختلفی با ارگان ها و نهادهای مختلف داشته ام، در حال حاضر هم با تشکل های مختلف دانشجویی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دارم و در ستاد خادمین شهر بهشت هم فعالیت هایی داشته ام.
وی با اشاره به سختی ها و مشکلاتی که در مسیر تحصیل یک مادر با داشتن چند فرزند وجود دارد، بیان کرد: بعضی اوقات به این فکر می کردم که شاید قادر به انجام این کار نباشم و نتوانم همزمان هم بچه داری کنم و هم به تحصیلم ادامه دهم اما خدا را شکر توانستم و موفق شدم.
مربی و مبلغ فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد: هرچند سخت هایی در این مسیر بود و قطعا سختی های خاص فرزند داری همزمان با تحصیل برای همه مادران محصل و دانشجو وجود دارد ولی اینکار نشدنی و غیر ممکن نیست، مثلا بعضی اوقات شب امتحان پیش می آمد فرزندم مریض می شد و نمی توانستم با خاطری راحت درس بخوانم البته که اولویت اول فرزندان و همسرم هستند اما خداوند در این گونه شرایط خیلی به انسان کمک می کند و به نظرم یک برکتی که فرزندداری برای مادر دارد که شاید در حالت عادی نتواند این شرایط را تجربه کند، من اینها را واقعا خودم تجربه کردم.
وی با اشاره به اینکه شرایط برای مادری که می خواهد هم فرزندداری کند هم درس بخواند تاحدودی شرایط سختی است، اظهار کرد: اگر جامعه ما می خواهد به سمت آن هویت واقعی خودش برسد و زن در جایگاه اصلی خود بتواند فعالیت کند و در کنار آن هم فعالیت اجتماعی داشته باشد قطعا باید یکسری از قوانین را برای مادر شاغل، برای مادران محصل تغییر دهند و قوانین آسان تر باشد.
معرفتی در ادامه افزود: برای مادر محصلی که فرزند کوچک دارد حداقل باید سنوات بیشتری در نظر بگیرند تا با خاطری آسوده تر بتواند به درس و تحصیل خود ادامه دهد، مخصوصا برای مادرانی که شرایط تحصیل آنها به گونه ای است که باید کلاس های درسی خود را حتما حضوری بگذراند.
وی در قسمتی دیگر از بیان مشکلات و سختی های ادامه تحصیل برای یک مادر دارای چند فرزند، تصریح کرد: بعضی اوقات هم سرزنش ها و شماتت بعضی از افراد جامعه در این زمینه وجود دارد که مثلاً می گویند چه اجباری هست که درس بخوانی یا بچه داری کنی، یا مثلا چه اجباری هست از وقت استراحت خود برای درس خواندن می گذاری و یا از وقت رسیدگی به بچه ها برای درس و تحصیل می گذاری و گاهی همین سرزنش ها و صحبت ها خیلی آزار دهنده و باعث اذیت مادر محصل است، باید در این زمینه فضای جامعه تغییر کند و فرهنگ سازی شود و در واقع این ارزش و بها به مادری که هم ادامه تحصیل می دهد و هم به فرزندانش رسیدگی می کند داده شود و آن مادران احساس خوب و لذت بخشی از تحصیل همزمان با فرزندداری داشته باشند.
مربی و مبلغ فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه با بیان اینکه با همه سختی هایی که تحصیل همزمان با فرزندداری دارد و گاه باید حتی از استراحت و خواب خود وقت برای این کار اختصاص دهیم اما بازهم شیرینی های خاص خودش را هم دارد، تصریح کرد: ادامه تحصیل مادر با داشتن فرزند حتی برای بچه ها هم جذاب و شیرین است و همکاری می کنند اما مادر هم باید حواسش باشد که مثلاً واحد‌های درسی کمتری بردارد تا بهتر بتواند هم به درس خود برسد و هم به امور منزل و بچه ها رسیدگی کند.
وی در ادامه گفت: البته من فرزندانم را اوقاتی که به مهد علاقه داشتند آنها را مهد می گذاشتم و بعضی اوقات هم کنار من در کلاس درس حاضر می شدند و برای آنها لذت بخش بود اما همیشه برای من اولویت اول نقش همسری و مادری من بود بعد درس و تحصیل و خدا را شکر در این بین معامله با خدا طوری اتفاق افتاد که در این اولویت نه تنها کوتاهی نکردم بلکه به نظرم به درس و تحصیل هم کمک کرد و مطمئنا برای همه مادران این موضوع یک امداد الهی هست.
معرفتی با اشاره به هدف خود از تحصیل همزمان با مادری و فرزندداری، بیان کرد: هیچ وقت دوست نداشتم متوقف باشم و موضوع افزایش معلومات و علم آموزی برایم مهم است، حضرت آقا هم به این موضوع تاکید دارند که یک زن باید در کنار مادری و فرزندداری فعالیت های اجتماعی خود را هم داشته باشد، اگر الگوی اصلی خود یعنی حضرت زهرا(س) را داشته باشیم می بینیم که آن حضرت نقش دختری، مادری، همسری و استادی خود را به نحو احسن داشتند ما هم باید تلاش کنیم تا حداقل به این الگوها نزدیک باشیم.
بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی و مادر ۳ فرزند، افزود: هدفم اینست که رشد کنم و در حالی که خودسازی می کنم جامعه و اطرافیان خودم را هم بسازم و اگر بخواهم هم نقش مادری خود را داشته باشم و هم نقش اجتماعی خود را باید هر دو را در کنار هم کامل کنم و همزمان هر دو را به نحو احسن انجام دهم‌.
وی با اشاره به دیگر اهداف خود از ادامه تحصیل همزمان با فرزند داری، تصریح کرد: یکی از اهدافم اینست که به آن چیزی که در جامعه مطلوب است برسم و برای این امر باید در تحصیل و درس پیشرفت داشته باشم و به نظرم هر زنی حتی اگر نخواهد شاغل باشد و یا فعالیت اجتماعی خاصی هم انجام دهد اما باید برای یک سری از اهدافش مثل تربیت فرزند، یا همسرداری و زندگی بهتر به سمت تحصیل علم و دانش اندوزی برود.

مربی و مبلغ فعال فرهنگی و اجتماعی
در ادامه افزود: اما متاسفانه بین بعضی از بانوان ما این موضوع کمرنگ است و برای آنها هنوز اهمیت این موضوع روشن نشده و فضای مجازی و ماهواره ها باعث شده که سبک بعضی از زندگی ها بهم ریخته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: مثلا به یک خانم اگر گفته شود چرا دوست ندارد فرزند دوم یا سوم داشته باشد در جواب می گوید چون جلوی پیشرفتم را می گیرد، در صورتی که مادری یک هویت برای زن است و از کودکی با آن انس گرفته است.
معرفتی با اشاره به موضوع حمایت و تشویق اطرافیان، بیان کرد: همسرم تا جایی که توانسته به من در امور منزل و نگهداری فرزندان کمک داشته است و همچنین همسرم در امر ادامه تحصیل از من خیلی حمایت دارند و مخالفتی در این زمینه نداشتند، بستگان و اطرافیانم نیز هر کدام در حد توان خودکمک و همراهی داشته اند.
این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی به جنبه های مثبت و انرژی بخش تحصیل و درس خواندن در کنار زندگی مشترک اشاره و تصریح کرد: این کار احساس خیلی خوبی به آدم می دهد و با انجام فعالیت های خوب فرهنگی و اجتماعی احساس موثر بودن انسان در جامعه را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: اگر فرهنگ جامعه ما تغییر کند و به تقویت حس مادری کمک کنند و از آن طرف حس فعالیت اجتماعی هم از بین نرود و این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد حرکت بسیار عالی است و همزمان هم باید حس مشارکت در نگهداری از فرزندان در خانواده ها هم بالا رود.
معرفتی، تصریح کرد: در زندگی مشترک و فرزند داری یک همراهی جمعی هم بین فرزندان به وجود می آید و آنها هم کمک می کنند، مثلا پسر بزرگم در نگهداری فرزندکوچکترم کمک من است که بتوانم در کلاس درس یا جلساتی که باید بروم و این همراهی شیرینی های خاص خود را دارد.
وی در ادامه گفت: در بحث مادرانی که همزمان با فرزندداری ادامه تحصیل هم می دهند موضوع مهم تر این هست که یک مادر در حالی که از فرزندانش نگهداری می کند از جامعه هم عقب نمی ماند، از تدریس، از شاغل بودن یا هر نوع فعالیت فرهنگی و اجتماعی دیگر و در کنار فرزندداری این تجربیات و معلومات را کسب و آن را هم به فرزندانش منتقل می کند.
این بانوی فعال حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: مادر تحصیل کرده در رشد و تعالی فرزندانش بهتر عمل می کند و همزمان که در تحصیل علم و دانش رشد می کند در تربیت و نگهداری فرزندانش هم تلاش دارد و فرزندانش را مانع پیشرفت نمی داند بلکه همگام و همراه در مسیر پیشرفت خود می داند.
خبرنگار - دوست حصار
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رو دانشجو، دانشجویان متأهل، مادران محصل،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو