قاسم قوّام / سردار سلیمانی تکیه گاه تمام زنان جبهه مقاومت است

فاطمه (س) جامعه‌سازی و انسان‌سازی می‌کند، و حاج قاسم جانش را برای امنیت جامعه فدا می‌کند. یکی در مسجد مدینه خطبه فدک می‌خواند و دیگری با صبرش، میدانی می‌سازد که زنان جبهه مقاومت، فریادشان را به گوش تمام تاریخ برسانند.
قاسم قوّام / سردار سلیمانی تکیه گاه تمام زنان جبهه مقاومت است
1402/10/13 - 10:54
تاریخ و ساعت خبر:
178425
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران: زهرا فتحی پژوهشگر و کارشناس ارشد مطالعات زنان به مناسبت تقارن چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در یادداشتی نوشت:
اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَي اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَليٰ بَعْضٍ وَ بِمٰا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوٰالِهِمْ فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ حٰافِظٰاتٌ لِلْغَيْبِ بِمٰا حَفِظَ اَللّٰهُ (نساء/۳۴)
این آیه را عده‌ای مردسالارانه ترجمه و تفسیر کرده‌بودند تا از آن بساط ظلم تاریخی بر زن را علم کنند.
اما مردانی در تاریخ آمده‌اند و رفته‌اند و نشان داده‌اند که نه اتفاقا، آیه را باید اوج احترام و تکریم زنان در جهانِ قران‌ساخته دید.
آیه می‌گوید مردها قوّام زن‌ها هستند، علامه طباطبایی این قوامیت را منحصر در خانه نمی‌داند و می‌گوید این قوامیت را باید از جانب تمام مردان و نسبت به تمام زنان جامعه ایمانی تعریف کرد.
قوام در زبان عربی، به چوبی گفته می‌شود به‌عنوان تکیه‌گاه برای درخت انگور به‌کار برده‌می‌شود، قوام را به کار می‌برند چون بار درخت انگور فراوان است و تنه ظریف آن ممکن است زیر این بار سنگین، کمر خم کند.
قوام نمی‌تواند بار درخت انگور را به دوش بکشد، و آن بار سنگین تنها بر دوش همان ظرافت و لطافت درخت است، اما قوام می‌تواند تکیه‌گاه این ظرافت و لطافت باشد.
و این رابطه وابستگی و عدم استقلال نیست، بلکه تعاون و هم‌افزایی‌ست، هم‌کاری کردن در انجام وظایف بر زمین مانده جامعه است. این را باید زوجیت نامید، نه حتی تفاوت جنسیتی.
این کمال جامعه‌است، آن‌جا که جامعه ایمانی صحنه نمایش نقش‌های اول خود است. این‌جا حتی کسی نقش مکمل ندارد. زن و مرد نقش اول را اجرا می‌کنند.
یکی جامعه‌سازی و انسان‌سازی می‌کند، و دیگری جانش را فدا می‌کند برای آن‌که جامعه امن باشد.
یکی در مسجد مدینه خطبه فدک می‌خواند و دیگری با صبرش، میدانی می‌سازد که آن زن، فریادش را به گوش تمام تاریخ برساند.
و امروز میلاد زنی‌است که قوامش رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم بود.
و نیز تکیه‌گاهش امیرالمومنین بود.
فاطمه (س) حتی آن‌گاه که از ولایت امامش دفاع می‌کرد، بر قوامیت شوهرش تکیه داشت. علی که قوام زمین و زمان بوده و تمام آسمان‌ها و زمین به او تکیه دارند، تکیه‌گاه همسر خویش نیز هست.
و امروز شهادت مردی‌ست که قوام تمام زن‌های جبهه مقاومت بود.
آن زن شیعه محاصره شده در نبل و الزهرا، تا آن زنِ ایزدی اسیر در آمرلی عراق، تا همین زن‌های مقاوم و شجاع غزه.
مکتب حاج‌قاسم، مکتب مردهایی‌ست که می‌خواهند زنان روی پای خودشان بایستند و به پشت‌گرمی آن مردان، مادری کنند و همسری کنند و مقاومت کنند و جامعه‌سازی کنند و طاغوت‌های زمان‌شان را زنانه به ستوه بیاورند.
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تقارن چهارمین سالگرد سردار سلیمانی با ولادت حضرت زهرا، قاسم قوام، تکیه گاه زنان جبهه مقاومت، مردان قوام زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو