ولنتاین بساط فخرفروشی های عاشقانه و سودجویی مصرف گرایانه

ایجاد تب ولنتاین با دمیدن هیجانات پرشور و غوغاسالارانه است. در این راستا آنچه مهم است فضاسازی کاذب و احساسی است. اینجاست که قلاب سود اقتصادی انداخته می شود.
ولنتاین بساط فخرفروشی های عاشقانه و سودجویی مصرف گرایانه
1402/11/28 - 14:06
تاریخ و ساعت خبر:
190254
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ولنتاین یکی از روزهایی است که غربی ها آن را عنوان روز عشاق نامگذاری کرده اند. روزی که اگر به پشتوانه و تاریخچه آن نگاهی بیندازیم نتیجه درستی از علت و مبنای آن نمی یابیم. آنقدر این روایت ها مختلف و حتی بی ربط به ماجرای روز عشاق است که عطای شناخت اساس تاریخی ان را به لقایش می بخشیم.
این روایت ها از روز جفت شدن پرندگان گرفته تا برگزاری مراسم نمادین عروسی برای سربازان مسیحی که اجازه ازدواج نداشتن و ... مختلف و متنوع است. روایت های تراژیکی که اصل آن به یک ماجرای رومانتیک عاشقانه که آنقدر درباره آن با آب و تاب از این روز حرف می زنند، وصل نمی شود‌ با این حال وقتی از ولنتاین حرف می زنند بسیاری آن را یک مراسم مذهبی تجاری توصیف می کنند.
وجه تجارت این روز که کاملا مشخص است. این وجه برای بسیاری آنقدر سوداور است که خود یکی از علت های اهمیت دادن کاذب به این موضوع است.
نکته دیگر رقابت کاذبی است که بین افراد و بعضا خانم ها برای خودنمایی عاشقانه وجود دارد. اغلب مردان اعتقادی به چنین روزهایی ندارند و جوانان ناپخته از این فرصت برای جلب توجه بهره می برند. اما رقابت ها با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و همچنین سود تجاری وارد فاز دیگری می شود.
درواقع تبلیغات تجاری و پر رنگ و لعاب خاصی در این شبکه ها بوجود می آید تا سود سرشاری را وارد جیب سرمایه گذاران این حوزه کند.
آنچه در این راستا مهم است ایجاد تب ولنتاین با دمیدن هیجانات پرشور و غوغاسالارانه است. در این راستا آنچه مهم است فضاسازی کاذب و احساسی است. اینجاست که قلاب سود اقتصادی انداخته می شود.
مهمتر از این مرحله جوسازی عاشقانه و رمانتیک است. نمایش های پر زرق و برق از هدایای لاکچری و بزرگ جعلی در رستوران ها و کافه های مجلل که چشم نواز و اغوا کننده است.
این روش باعث یک انتظار بی پایان در مخاطب می شود که به هیچ وجه اندازه و مبنایی ندارد. ولنتاین با هر چه منافات داشته باشد با منافع سرمایه داران و مصرف زدگی جامعه همخوان است.
با این حال مجموعه عوامل در کنار حس رقابت عاشقانه و هر چه زیباتر نشان دادن زندگی به دیگران و گاها فخر فروشی زنانه سبب می شود که مناسبت های غربی پای خود را در زندگی ایرانیان باز کند. موضوعی که آسیب هایی را برای جامعه و خانواده ها در بر دارد و بعضا حس و حال مصنوعی را بوجود می آورد چراکه در ریشه فرهنگی و ساختار زندگی جامعه ایران جایگاهی ندارد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ولنتاین، فخر فروشی ، مصرف گرای ، فرهنگ غربی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو