مدیر کل امور بانوان و خانواده استان کرمان:

زینب (س) با حجب ، حیا و عفت پیام کربلا را به عالم رساند

حضرت زینب سلام الله علیها اسوه صبر و استقامت یک خانم با حجب و حیا و عفت پیام کربلا را به عالم رساند حضرت زینب سلام الله علیها در یک روز با دیدن مصیبت‌های سنگین و لحظه‌های بسیار غم انگیز اما با داشتن ایمان قوی مچون کوه ایستادگی می‌کند
زینب (س) با حجب ، حیا و عفت پیام کربلا را به عالم رساند
1403/05/02 - 08:46
تاریخ و ساعت خبر:
195883
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مریم السادات طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ما در کرمان گفت:حضرت زینب سلام الله علیها اسوه صبر و استقامت یک خانم با حجب و حیا و عفت پیام کربلا را به عالم رساند ک بانو در یک روز با دیدن مصیبت‌های سنگین و لحظه‌های بسیار غم انگیز اما با داشتن ایمان قوی مچون کوه ایستادگی می‌کند و سه وظیفه خطیر خود را ه خوبی انجام می‌دهد مراقبت و مدیریت کردن زنان و کودکان بی‌سرپرست حفظ جان امام زمان امام سجاد علیه السلام و رساندن پیام عاشورا به مردم کوفه و شام و دیگر وقتی حضرت زینب ارد دربار یزید ملعون می‌شود نمی‌گوید چقدر گرسنگی و تشنگی تحمل کرده است اولین خطاب حضرت زینب به یزید ملعون چنین است] ای پسر آزادشدگان (کسانی که جدمان پیامبر(ص) در فتح مکه اسیرشان کرد و سپس آنان را آزاد نمود) آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی؟ و دختران رسول خدا (ص) را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟ پوشش آنان را دریدی و روی آنان را گشودی تا دشمنان، آنان را از شهری به شهر دیگر ببرند و بومی و غریب چشم به آن ها بدوزند و نزدیک و دور، شریف و غیرشریف چهره آنان را بنگرند
.یکی از تقاضاهای امام عصر برای جامعه‌ی بانوان عالم، رعایت شرم و پاکدامنی است. حیا و عفت. حیا، منحصر فقط به خانم‌ها نیست. مردم هم باید باحیا باشد. مردم هم نباید بی‌شرم باشد. دشمن برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین یکی از ارکان مهم را نشانه گرفته است و آن حیا است ز حیا عفت و پاکدامنی نشئت می‌گیرد از حیا صداقت و راستیش نشئت می‌گیرد حیا شرم از خداست
وی ادامه داد:حدیثی را از رسول خدا تقدیم کنم اگر کسی باحیا شد، به کجا می‌رسد؟ آثار حیا چیست؟ زنِ باحیا، مردِ باحیا، چه امتیازاتی بدست می‌آورد که کسانی که رعایت شرم و حیا ندارند، از این‌ها محرومند؟ یعنی اگر کسی باحیا بود، این‌ها هم خروجیِ حیای اوست.
طباطبایی عنوان کرد:اول حضرت می‌فرماید «اللِّينُ» آدم‌های باحیا، آدم‌های نرمی‌اند؛ خشن و زمخت نیستند. یک‌کلام نیستند. یک جاهایی هم می‌بینید برای خدا، گذشت می‌کنید. البته این نرمش، نه به معنای نرمشِ در برابر گناه! نرمشِ در برابر شیطان! خیر، نرمشِ در برابر بندگان خدا منظور است. دیده‌اید بعضی‌ها می‌گویند: حرفِ من یکی است و دوّمی ندارد! همین که گفتم!
آدمِ باحیا، آدمِ سختی نیست. پیغمبر می‌فرماید انسان نرمی است. این یک.
وی اظهار کرد:دوم، «وَالرّأفَةُ». انسان‌های باحیا، رأفت دارند، مهربانی دارند، هم نرم‌اند و هم رئوف و مهربانند. مهربانی و محبت، باید هم در کلام ما هویدا بشود هم در رفتارِ ما.
مدیر کل امور بانوان و خانواده گفت:سوم، «وَالمُراقَبَةُ للّهِ فِي السِّرِّ والعَلانيَةِ». آدم‌هایی که باحیا هستند، رعایتِ خدا را در خلوت و جلوت انجام می‌دهند. نه این‌که حیا دارد، در محیط دربسته، در جمعِ مردم، در سفر خارج از کشور، در بازار و خیابان، مراقبِ خداست؛ «فِي السِّرِّ والعَلانيَةِ». این آثارِ حیاست. او حیا دارد، او از خدا حیا می‌کند. چون از خدا حیا می‌کند همه‌جا رعایتِ خدا را می‌کند. خلاف نمی‌کند. خطا مرتکب نمی‌شود. تخلفی از او سر زده نمی‌شود. این‌که اگر کسی نبود و وسوسه‌مان کردند، این‌ها مالِ بی‌حیایی است.
طباطبایی تشریح کرد:چهارم، پیغمبر فرمود: «والسَّلامَةُ». از آثار ارزشمند باحیایی، سلامتِ نفس است. آدم‌های باحیا، نفسِ سالمی دارند. آدم‌های حریص نیستند، بخیل نیستند، متکبّر نیستند. نفس، بیمار نیست. نفس، سالم است.
وی اظهار کرد:نجم، «وَاجْتِنابُ الشَّرِّ». از عوامل و آثار ارزشمندِ حیا، دوریِ از هر شرّ و پلیدی است. این‌ها از شرّ فاصله می‌گیرند. کسی که حیا دارد، دنبالِ شرّ نیست. دنبال شرارت نیست. «واجْتِنابُ الشَّرِّ»
ششم، «وَ البَشاشَةُ». چهره‌ی باز و شاد داشتن و خوش‌رو بودن. آدمی که باحیاست، خوش‌رو است. عبوس نیست. گرفته نیست. آن کسی که خدا را در نظر می‌گیرد، می‌داند خدا، محبتِ به خلقش را دوست می‌دارد. با یک چهره‌ی باز روبه‌رو می‌شوند مردم. «وَ البَشاشَةُ».
نکته‌ی دیگر (هفتم)، «وَ السَّماحَةُ». آدم‌های باحیا دستِ بخشنده دارند. بخیل نیستند. به دیگران در انفاق و اکرام، کوتاهی نمی‌کنند.
هشتم، «والظَّفَرُ». از آثار ارزشمند حیا، موفقیت است. کسی که حیا دارد، در کارهایش هم موفق خواهد بود.
نهم، «وَ حُسْنُ الثَّناءِ عَلَي المَرءِ فِي النّاسِ». انسان‌های باحیا، بین مردم، به نیکویی از این‌ها یاد می‌شود. شما افراد باحیا را ببینید، مردم تعریفشان می‌کنند حتی همان‌هایی که در مسیر دین نیستند، این فردِ باحیا را تمجید می‌کنند. «وَ حُسْنُ الثَّناءِ عَلَي المَرءِ فِي النّاسِ».
بوی خاطر نشان کرد: پیغمبر فرمود: «فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ». این ویژگی‌ها، نتیجه­ی حیایی است که انسان عاقل، به آن‌ها خواهد رسید. او نگاه می‌کند که ببیند این کار که می‌خواهد انجام دهد، مرضیِّ خدا هست یا نیست. اگر خدا نمی‌پسندد، از قبیح، خودش را بازمی‌دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عاشورا، حضرت زینب(س)، حجاب و عفاف، جهاد تبیین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمان
V
آرشیو