شاعره ای که ۵بار طعم شیرین دیدار با رهبر را چشیده است

حجاب، هیچ منافاتی با حضور اجتماعی زن ندارد /دشمن؛ با تبلیغ بی حجابی سعی در سست کردن بنیان های خانواده دارد

برگزیده شعر جشنواره فجر گفت: دلیل دشمنی غرب با حجاب این است که آنها نقطه قوت جامعه اسلامی را پیدا کرده اند، «حجاب» و « خانواده محوری » آن نقطه قوتی است که باعث ارتقا زنان شده است و آنها سعی کرده اند با هجمه علیه حجاب سعی در، سست کردن بنیان خانواده دارند.
حجاب، هیچ منافاتی با حضور اجتماعی زن ندارد /دشمن؛ با تبلیغ بی حجابی  سعی در سست کردن بنیان های خانواده دارد
1401/04/26 - 08:56
تاریخ و ساعت خبر:
140073
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از یزد: مناسبت گرامیداشت هفته عفاف حجاب مصاحبه ای با شاعره یزدی از آن دست شاعران محجبه ای که ۵بار طعم شیرین دیدار با رهبر را چشیده است، داشته ایم .عالیه مهرابی؛ مدرس دانشگاه،شاعر، ترانه‌سرا و نویسنده توانمند و پرتلاش استان یزد دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه یزد است.وی نخستین شعرش را در سال اول راهنمایی سرود و پس از آن پله‌های رشد و ترقی را با حضور در دوره‌های آموزشی طی کرد. او که برگزیده جشنواره بین المللی شعر فجر و دارنده نشان بانوی مروج فرهنگ رضوی در جهان اسلام است تاکنون در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی به عنوان شاعر و داور حضور یافته و استعداد و توانایی بانوان در عرصه شعر و ادبیات را نشان داده است. هرچند شعرهای او بیشتر در زمینه آئینی و اجتماعی است اما در فضاهای دیگر هم می‌سراید، قالب شعری محبوب او غزل است و آثار قابل تحسینی در کارنامه ادبی او به چشم می‌خورد.
مهرابی کتاب‌های «به رنگ آتش»، «مسافران کوپه صبح»، «گریه‌های شمع، خنده‌های باد»، «خوشه‌های مینیاتوری»، «قلمدان‌های فیروزه»، «به امضای گل سرخ» و همچنین گردآوری چندین مجموعه شعر را در کارنامه دارد و دو اثرش نیز نامزد دریافت جایزه کتاب سال قلم زرین شده است.

این مدرس دانشگاه همچنین هفت مجموعه شعر با عنوان‌های انارستان زخم، لبخند بادگیرها، به افق عشق، از هنر تا حرم، قدقامت زخم،مجموعه سه جلدی واژه را به اوج میبرم و ... را گردآوری کرده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سفرهای زیادی که دارم همین حجاب و چادر من بوده که برایم امنیت به ارمغان اورده است، گفت: پشت تریبون ها با همین پوشش حضور پیدا کرده ام و هیچ گونه منافاتی با حضور من در اجتماع ,حضور من در تریبون ها و اجتماعات بین الملل نداشته است من حتی با همین پوشش در کشور ترکیه درشهر بونیه. شعر خوانی داشتم و به نظر من هیچ منافاتی با حضور اجتماعی زن ندارد.
آنچه می خوانید ماحصل گفت وگوی ما این بانوی نخبه ادبی استان یزد است:
لطفا یک بیوگرافی از خودتون رابیان کنید:
عالیه محرابی هستم متولد ۱٣۵٩ حدود ٢۰سال است که با شعر زندگی میکنم و دستاورد این زندگی شاعرانه ٧مجموعه شعر تالیفی و ۱۵مجموعه شعر گردآوری است .
دکترای ادبیات فارسی هستم و بعد از ازدواج توانستم تحصیلات خودم را ادامه بدهم در حال حاضر دارای دو فرزند هستم یک فرزند دختر و یک فرزند پسر
برگزیده کتاب جمهوری اسلامی هستم
برگزیده شعر جشنواره فجر و توفیق شعر خوانی در محضر مقام معظم رهبری (مده الظله) را ۵مرتبه داشته ام. در حال حاضر مسئول کانون های ادبی اداره کتابخانه های عمومی استان یزد هستم .
مسئول انجمن بسیج شعر هنرمندان استان یزد و مسئول کانون شعر وادب کانون رضوی استان یزد و مدیر عامل موسسه اوج سیمای هنر و همچنین مسئول کانون شاعران آیینی استان یزد را هم برعهده دارم
در حال حاضر شما به عنوان یک بانوی موفق محجبه چه موفقیت هایی داشتید و چه کارهایی انجام داده اید و چگونه به این موفقیت ها دست یافته اید ؟
در حوزه ادبیات چه در حوزه شعر و نویسندگی و پژوهشگر و ننقد ادبی سعی کردم که کاملا اطلاعات و مطالعه ام را به روزنگه دارم
در حال حاضر مسئول انجمن شعر اوج هنری یزد را بر عهده دارم که هرهفته یک شنبه ها برگزار میکنم و سعی دارم که شعر آینده یزد را ارتقا بدهم تا ان شاءالله شعر فاخر و متعالی و علم شعر یزد را به دست شاعران متعهد موفق بسپاریم
در دانشگاه سعی کرده ام که دانشجویانی که در رشته های ادبیات تحصیل می کنند را با تمام وجود دوست داشته باشند و سعی کردم. که. محیط کلاس درس را به گونه ای فراهم بیاورم که دانشجو از خواندن اشعار و مطالعه ای بخشی ازادبیات گذشته لذت ببرد .
در نوحه سرایی حدود ٢۰سال هست که برای هیئت های مختلف یزد کار می کنم هرساله اشعار حدود ٢۰هیئت را می نویسم و همچنین توفیق قلم زدن اشعار گروه های سرود و ترانه های خوانندگان. را دارم.
ایا در واقع این پوشش و حجابی که شما انتخاب کرده اید برایتان محدودیت به بار نیاورده است ؟
خوب این پوشش و حجابی که من انتخاب کرده ام نه ازسر اجبار بوده بلکه از روی اختیار و با اختیار و انتخاب اگاهانه این پوشش را انتخاب کرده ام .
در سفرهای زیادی که دارم همین حجاب و چادر من بوده که برایم امنیت به ارمغان اورده است. پشت تریبون ها با همین پوشش حضور پیدا کرده ام و هیچ گونه منافاتی با حضور من در اجتماع ,حضور من در تریبون ها و اجتماعات بین الملل نداشته است من حتی با همین پوشش در کشور ترکیه درشهر بونیه. شعر خوانی داشتم و به نظر من هیچ منافاتی با حضور اجتماعی زن ندارد.
قطعا شما به عنوان یک شاعر و استاد دانشگاه و عنصری ازجامعه دیده میشود که ممکن است دیگران شما را به عنوان الگوی خود انتخاب نمایند آیا تا الان این اتفاق افتاده است یا حس کرده اید که الگو شده اید ؟
وقتی یک فرد با موفقیت هایی به جایگاهی می رسد قطعا توسط خیلی ازجوان ها و نوجوان های اطرافش و افرادی که آن فرد را می‌شناسند به عنوان یک الگو مطرح میشود و این مسئولیت انسان را خیلی خطیرتر و سخت تر میکند اینکه فرد در جایگاهی قرار میگیرد که سبک زندگی , روش و حرف زدنش ,روش برخوردش ,روش زندگی هنری اش دارد توسط عده ای رصد میشود دارد به عنوان یک الگو مورد تقلید قرار میگیرد و این نشان میدهد که باید خیلی در رفتارهایش دقت نظر داشته باشد
بله این اتقاق افتاده برای خودم.خصوصا در حوزه سبک زندگی هنری من که خوشبختانه هم در حوزه خود بحث شعر هم در حوزه حضور من در اجتماع شاگردهای انجمن و یا بچه هایی که در کشور باهاشون در ارتباط بودم سعی کردم که یک الگوی موفق را ارائه بدهم .
مختصری ازازدواج خود و اینکه الان فرزندی دارید و اگر دارید فرزندان شما هم محجبه و چادری هستند را بفرمایید ؟
من در سن 18 سالگی ازدواج کردم و صاحب دو فرزند هستم یک فرزند دختر و یک فرزند پسر و خوشحالم که ازدواج فرصتی برای من فراهم کرد یک بستر آرام و با آرامش ذهنی و روحی و روانی که بتوانم به دغدغه ها و علایق هنری و ادبی خودم بپردازم و همیشه مدیون همسرو فرزندانم بودم که مرا همراهی کردند که بتوانم به آن اهدافی که در زندگی هنری ام دارم برسم و پدر و مادر من هم همیشه مرا همراهی کردند و سعی کردند که هم نفس و همراه من باشند در لحظه لحظه های سخت زندگی و همیشه مدیون و وامدار آنها خواهم بود
به عنوان یک فرد فرهنگی به نظر شما دلیل این مخالفت ها و کارشکنی ها با حجاب از سوی دشمنان نظام چه خارجی و داخلی چیست ؟
این بحث حجاب که مورد هجمه بسیاری قرار گر فته در حقیقت به خاطر این است که آنها نقطه قوت ها را پیدا کرده اند یعنی جامعه اسلامی رو رصد کردند و ان نقطه قوتی که باعث ارتقا زنان شده است و یا سبک زندگی موفقی که در حقیقت خانواده محوری را رواج می دهد؛ پیدا کردند. و با برداشتن حجاب سعی درسست کردن بنیان های خانواده دارند خانواده به عنوان اولین و مهم ترین پایگاه اجتماعی که فرد در ان حضور دارد. در حقیقت یک حصار و حصن حصینی است که باید مراقب باشیم که روزنه ای برای ورود ویروس ها و عواملی که باعث شکستن این حریم می شود ایجاد نکنیم و یکی از اینها داشتن عفاف و حجاب هست من باز هم تاکید می کنم عفاف و حجاب در کنار هم یعنی هم مرد باید متعهد باشد و هم زن. این که حجاب را مخصوص زن بدانیم عفت را برای مردان هم باید در نظر بگیریم .
به نظرشما کارکردن زن ها در بیرون و منتصب شدن اونها به پست های مدیریتی ضرری به وظایف دیگر مثل مادر بودن و همسر بودن اسیب و لطمه نمی رساند ؟
این که زن بتواند در بستر خانواده و پایگاه اجتماعی خانواده نقش را به زیبایی به انجام برساند هم در پایگاه اجتماعی که مورد علاقه اش هست و به ضرورت حضورش در اجتماع باید در آن حضور یابد موفق باشد به نظر من هیچ گونه منافاتی با هم ندارد ما در زندگی حضرت زهرا(س) هم وقتی بررسی میکنیم با اینکه سن بسیار کمی داشتند همراه با حضرت علی بودند و خطبه خوانی ایشان در بسیاری ازموارد روشنگر مسیر بود یا حضرت سکینه که ازشاعران بسیار موفق عرب بودند و یک زن اسوه در اسلام است ما نگاه می کنیم نشان می دهد که یک.زن می تواند هم در بستر خانواده و هم در پست ها و موقعیت های مدیریتی به نحو احسن ایفای نقش کند .
متن غزال این شاعر که برخی ابیات آن با تحسین رهبر انقلاب همراه بود به این شرح است:

متن غزال این شاعر که برخی ابیات آن با تحسین رهبر انقلاب همراه بود به این شرح است:

روی اجاق، قوری شبنم گذاشتم

دمنوش خاطرات تو را دم گذاشتم

شد آخرین لباس تنت، دستمال اشک

این روضه را برای محرم گذاشتم

گفتی که صبر پیشه کن ای باغ مریمم

هر روز ختم سوره‌‌ی مریم گذاشتم

هر بار روی خون تو قیمت گذاشتند

غمهای تازه‌ای به روی غم گذاشتم

هرگز تکان شانه‌ی من را کسی ندید

من داغ لرزه را به دل بم گذاشتم

تو در رکاب حضرت زینب قدم زدی

من بر رکاب صبر تو، خاتم گذاشتم

حالا من و یتیمی گلهای باغ تو

قابی که روی چادر بختم گذاشتم

این خانه بعد رفتن تو سنگر من است

اینگونه پا به خط مقدم گذاشتم



انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب، هیچ منافاتی با حضور اجتماعی زن ندارد /
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو