یادداشت/ دکتر فرشته ندری ابیانه؛عضو سابق هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا

مؤلفه ها و راهکارهای جهاد تبیین حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا

در این یادداشت هفت مرحله از سفر حضرت زینب (س) در تمثیلی به هفت شهر عشق توصیف شده است و محور اصلی آن تشریح جهاد تبیین حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا است.
مؤلفه ها و راهکارهای جهاد تبیین حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا
1401/05/21 - 09:40
تاریخ و ساعت خبر:
140581
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از همدان : دکتر فرشته ندری ابیانه ، محقق و عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی با موضوع مؤلفه ها و راهکارهای جهاد تبیین حضرت زینب(س) آورده است: اوصاف زينب (س) به خوبی در ضمن متون تاریخی آمده است . زني عاقل ، خردمند و در منطق بسيار گویا و دارای قوت قلب و عقل در توصيف زينب کبري همان بس که ايشان عقيلة بني هاشم است و سرآمد خرمندان عصر و در هم آميزنده خرد انسان با عاطفه و محبت يک زن . آن چيز که به زينب عظمت بخشيده است همين جامع الجهات بودن است که در وصف او آمده است. «حضرت زينب در حلم و کرم و بصيرت در امور سياست مشهور خاندان بني هاشم و عرب گشت و بين جمال و جلال سيرت و صورت و اخلاق و فضيلت جمع کرد و شبها در عبادت بود وروزها در روزه و معروف باهل التقي بود»

حضرت زینب (سلام الله علیها ، الگوی حسنه است . برخی از شاخصه های وجودی ایشان عبارت است از : کرامت و شجاعت و قوت قلب، علم و درايت و تذکار، افشاء چهره هاي نفاق، شناخت نسبت به مقام امامت، به ویژه مقام و منزلت امام حسين (ع)، شناخت نسبت به معارف دینی و اعتقاد راسخ به فاني بودن زندگي دنيا و زخرف و زبرج آن و بقاي قيامت، شناخت مباني تاريخي واقعه کربلا و در نهایت اعتقاد راسخ حضرت به عدم تغيير در سنن الهي، و در نتیجه توجه به مسئولیت انسان بودن و ایمان داشتن و زندگی بر اساس باورهای ایمانی.
از نيازهاي فطري بشر توجه به الگوهاي علمي رفتار است. يکي از مهمترين راهها ي تربيت و تعليم عملي، تبعيت و الگو پديري است. توجه به انسان و رفتارهاي او اين واقعيت را نشان مي‌دهد که آدمي، بيش از آموزش هاي مستقيم تحت تاثير عملکردها واکنش هاي رفتاري افراد جامعه قرار مي‌گيرد.
خداوند متعال، انبياء الهي را براي تعليم و تربيت تزکيه و تعالي ارسال داشته ايشان را الگوهاي عملي انسان قرار داده است. ( آيه 21 سوره احزاب آيه 110 سوره آل عمران ) ابراهيم (ع) و همراهان او براي ديگران در امر استقامت بر توحيد الگو و نمونه هستند.(آيه 4 سوره ممتحنه)و پیامبر گرامی اسلام اسوه حسنه، همسر فرعون و مريم مادر عيسي (ع) به عنوان الگوي تمام مومنين،( آيه 11 و 12 سوره تحريم) و زينب (س) الگوی انسان و زن مسلمان.
داستان زندگي عقيله بني هاشم در ضمن کتب مستقل و نيز در بيان شرح زندگي رسول خدا (ص) و حضرت علي (ع) فاطمه زهرا (س) امام حسن مجتبي (ع) و امام حسين سيدالشهدا،امام سجاد (ع)، وارد شده است. اما بيشترين اوراق اختصاص يافته به نقش اين بانوي بزرگوار در بازتاب وتاثير واقعه عاشورا و در سرنوشت نهايي تاريخ،ت اثيري بي نظير داشت.
کربلا در کربلا مي ماند اگر زينب نبود
اوصاف زينب (س) به خوبی در ضمن متون تاریخی آمده است . زني عاقل ، خردمند و در منطق بسيار گویا و دارای قوت قلب و عقل در توصيف زينب کبري همان بس که ايشان عقيلة بني هاشم است و سرآمد خرمندان عصر و در هم آميزنده خرد انسان با عاطفه و محبت يک زن . آن چيز که به زينب عظمت بخشيده است همين جامع الجهات بودن است که در وصف او آمده است. «حضرت زينب در حلم و کرم و بصيرت در امور سياست مشهور خاندان بني هاشم و عرب گشت و بين جمال و جلال سيرت و صورت و اخلاق و فضيلت جمع کرد و شبها در عبادت بود وروزها در روزه و معروف باهل التقي بود» شاعر در وصف ايشان چنين به ستايش نشيند که :
و لو کان النساء بمثل هاذي لفضلت النساء علي الرجال
فما التأنيث عيب للشموس و لا التذکير فخر للهلال
يعني اگر همه زنان چون او باشند هر آينده زنان بر مردان فضيلت خواهند داشت چه مونث بودن عيبي براي خورشيد و مذکر بودن فخري براي ماه نيست.
در منظر رسول خدا (ص ) وي به خديجه کبري(ع)مانند است.» « زينب عقيله دختر علي ان ابيطالب که مادرش فاطمه دختر رسول خداست همان کسي است که ابن عباس خطبه فاطمه در فدک را از او روايت مي‌کند و گويند حديث کرد مرا عقيلة ما زينب دختر علي عليه السلام » «زينب دخترعلي ابن ابيطالب اززنان فاضله روزگار وعقيله جليله بني هاشم است که با بردارش حسين بن علي در واقعه کربلا شريک بود...» «در ايامي که امير المومنين (ع) در کوفه تشريف داشت زينب کبري در منزل خود مجلسي داشت و در آن براي زنها تفسير قران بيان مي‌فرمود» و در نهایت « اگرحرکت حضرت از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام نبود دين و عبادت الهي مندرس و محو مي‌شد. »
برخي از احاديثي که از حضرت زينب (س) رسيده است عبارتند از :
حديث ام ايمن :در بیان مصائب وارده بر اهل بیت که جبرئیل بر پیامبر(ص) خوانده است و حضرت زينب اين حديث را در قتلگاه بيان فرمود.
خطبه فدکيه : حضرت زينب (س) این خطبه را از مادرش صديقه کبري (ع) روايت مي‌کند و شيعه و سني در صحت صدور اين خطبه متفقند و شرح اين خطبه در کتب معتبر وارد شده است.
حضرت زینب، برای تبیین دین متحمل سفرهای بسیار شد
هجرت از مدينه به سمت کوفه، چون حضرت علي (ع) مقر حکومت خويش را کوفه نهاد. سفر دوم هجرت به جانب مدينه، چون امام حسن (ع) ناچار به صلح با معاويه گرديد. سفر سوم از مدينه به مکه، در اين سفر حضرت زينب (ع) به همراه امام حسين (ع) و ساير فرزندان امير المومنين(ع) بود. ـ سفر چهارم : سفر به جانب کوفه، روز هشتم ذي الحجه (روز ترويه) کاروان امام حسين(ع ) به پرچم داري قمر بني‌هاشم به سمت سرزمين عراق در حرکت بود تا عصر روز عاشورا و شهادت امام حسين (ع) و ياران فداکار آن حضرت، که از اين پس سفر اسارت حضرت زينب آغاز مي‌گردد. سفر پنجم از کربلا به کوفه و از کوفه به شام، اين حرکت به سفر اسارت معروف گشته قلم از نگاشتن آن شرم دارد.
بانوان نبوت را به صورت اسيران وارد کوفه کردند در حاليکه به علامت پيروزي طبل و شيپوري مي‌نواختند. چون کاروان اسيران به کوفه رسيد .امام زين العابدين براي مردم کوفه خطبه خواند و خود و خاندانش را به آنها معرفي مي‌نمايد. کوفيان شنيدند و گريستند. ...آنگاه زينب (ع) به ايراد خطبه پرداخت.
سفر ششم، سفر از کوفه تا شام، مصائب و سختي هايي که از کوفه تا شام بر کاروان اسيران و خاندان پيامبر وارد شد از حد بي شمار بود: شدت گرما و تشنگي ، زحمت مسافرت ، بيداد و دشنام دشمنان، اهل بيت تمام اين مصائب را تحمل نموده براي رضاي خدا واوصياء دين اسلام، اين راه پر نشيب را طي نمودندتا آنکه به دربار شام رسيدند. خدا مي‌داند که در آنوقت بر زينب (س) چه گذشت.
سرهاي بالاي نيزه از پيش محمل ها، بيماري حضرت زين العابدين (ع) و غل و زنجيري که بر دست و پاي حضرت بود ، زاري کودکان، پرده دري از خاندان عصمت و طهارت ،سازندگان و نوازندگاني که سرور و شادي سر داده و به يکديگر تبريک مي‌گفتند و شماتت دشمنان.عجب از حلم و صبر زينب !
سفر هفتم از شام به مدينه به سبب ترس از قيام مردم، يزيد اين بار فرمان داد تا کاروان را با کمال عزت و حرمت به جانب مدينه مراجعت دهند. زينب (س) دستور داد تا محملها را سياهپوش.اهل بيت وارد هر شهر که شدند مراسم عزاداري به پا کردند تا صداي حقيقت به گوش مردمان برسد.
اینچنین زینب (س) هفت شهر عشق را طی کرد تا تبیین گر جهاد درراه خدا باشد و نهضت عظیم کربلا را پاس دارد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مؤلفه ها و راهکارهای جهاد تبیین حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو