یادداشت/

ظلم ستیزی، تشکیل حکومت اسلامی و امر به معروف سه رکن اساسی قیام عاشورا

نقش داشته که عبارتند از: ۱- بیعت نکردن ۲ -گردآوری نیروها برای تشکیل حکومت ۳- امر به معروف و نهی از منکر ، سه عامل تکوینی نهضت امام حسین(ع). در این باره می توان گفت که سومین عامل انگیزه اصلی و مهم تر بوده و دو عامل نخست از شاخه های همان عامل سوم است.
ظلم ستیزی، تشکیل حکومت اسلامی و امر به معروف سه رکن اساسی قیام عاشورا
1401/05/24 - 10:08
تاریخ و ساعت خبر:
140710
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از لرستان- هانیه حاصلی القاص آباد : امام حسین( ع) در راه نهی از منکر و اتمام حجت برای تجمع نیروها در مسیر طاغوت زدایی تا سر حد شهادت پیش رفت ولی قیام ایشان کاملاً آگاهانه و بر اساس اصول روشن اسلام ناب محمدی بود.
حادثه عظیم عاشورا در سرزمین عراق و در نبردی نابرابر بین سپاه امام حسین علیه السلام و سپاه یزید حادث شد بهترین راه شناخت اهداف و انگیزه امام حسین علیه السلام که در وقوع این حادثه نقش اساسی داشت کلمات قصار آن حضرت میباشند که در وصیت نامه خود به برادرشان محمد حنفیه آمده است ،« من خارج نشدم مگر برای طلب اصلاح در امت جدم و برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر»، در این وصیت نامه کوتاه اما با مضامین عالی آمده است من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد ظلم و ستم به دیگران را هم ندارم و در پی پست و مقام و زر و سیم دنیا هم نیستم بلکه به منظور اصلاح امت جدم قیام کرده ام یزید فرمان داده بود تا از امام حسین علیه السلام بیعت بگیرند یعنی حسین رسما حکومت یزید را بپذیرد و تسلیم حکومت او شده و از او حمایت کند چون امام حسین علیه السلام یزید را مردی نالایق فاسق و ستمکار میدانست با او بیعت نکرد و همین امر موجب مخالفت دستگاه یزید با امام حسین علیه السلام شد و سرانجام قیام امام برضد آن دستگاه به وجودآمد ، بنابراین می توان گفت عامل وانگیزه اصلی قیام عظیم امام حسین علیه السلام بیعت نکردن با یزید بود تا پیروان حق در هر زمان حکومت طاغوت را نپذیرند ونه تنها تسلیم چنین حکومتی نشوند بلکه بر ضد آن قیام کنند.
عامل دیگری که محققان اسلامی آن را عامل اصلی و مهم انگیزه قیام امام حسین علیه السلام می دانند امر به معروف و نهی از منکر بود چنانچه در خطبه ها و گفتار امام امر به معروف و نهی از منکر نمود بیشتری دارد امام می دید یزید آشکارا میگساری و قمار بازی می کند و از انجام و ارتکاب گناهان بزرگ ابایی ندارد او مقدسات را زیر پا گذاشته و باعث نابودی ارزش های والای اسلام شده است. با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکربرهر آزاد ه ای واجب است که در این رابطه قفل سکوت را بشکند و فریاد بزند و اسلام عزیز را از خطر و انحرافات یزید و یزیدیان نگه دارد گرچه فریادشان کوتاه مدت و در ظاهر خفه شود و موجب شهادتشان شود اما در دراز مدت موجب نابودی ظلم و ستم و احیای حق و حقیقت خواهد گردید که ما در قیام امام حسین علیه السلام شاهد این امر هستیم .
در آخر از مطالب بالا چنین نتیجه می گیریم سه عامل در تکوین نهضت امام حسین علیه السلام نقش داشته که عبارتند از:
۱- بیعت نکردن ۲ -گردآوری نیروها برای تشکیل حکومت ۳- امر به معروف و نهی از منکر ،ولی سومین عامل انگیزه اصلی و مهم تر بوده و دو عامل نخست از شاخه های همان عامل سوم است. با توجه به اینکه امام حسین علیه السلام در راه نهی از منکر و اتمام حجت برای تجمع نیروها در مسیر طاغوت زدایی تا سر حد شهادت پیش رفت ولی قیام ایشان کاملاً آگاهانه و بر اساس اصول روشن اسلام ناب محمدی بود، حضرت با توجه کامل به همه جوانب به این نهضت اقدام کرد وبه خوبی می دانست که در مسیر نهضت به شهادت میرسد و قیامش به ظاهر و در کوتاه مدت ناکام می ماند ولی در عین حال به آن اقدام جدی و قاطع کرد و هیچ گونه شک و تردیدی به خود راه نداد چون به خوبی دریافته بود که چنین قیامی احیاگر آیین اسلام بود و موجب رسوایی بنی امیه و نابودی بدعت ها در دراز مدت خواهد شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بیعت نکردن با ظالم، تشکیل حکومت اسلامی و امر به معروف سه رکن اساسی قیام عاشورا
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو