یادداشت / بررسی نقش زنان عاشورایی در زنده نگه داشتن نهضت عاشورا

عظمت زینب(س) برگفته از حرکت انسانی و اسلامی او در مسیر تکلیف الهی بود

ارزش و عظمت زینب کبری ، به خاطر موضع و حرکت انسانی و اسلامی او براساس تکلیف الهی است . کار او ، تصمیم او ، نوع حرکت او ، به او اینطور عظمت بخشید . هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امام علی(ع) هم نباشد، بخش عمده این عظمت از این جاست که اولا موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین(ع)به کربلا ، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا ، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را ؛ و ثانیا طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد .
عظمت زینب(س) برگفته از حرکت انسانی و اسلامی او در مسیر تکلیف الهی بود
1401/06/15 - 11:23
تاریخ و ساعت خبر:
141223
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ازلرستان - حکیمه عزیزی : زینب کبری یک زن بزرگ است . عظمتی که این زن در چشم ملت های اسلامی دارد از چیست ؟ نمی شود گفت به خاطر این است که دختر علی ابن ابی طالب ( علیه السلام ) یا خواهر حسین بن علی علیه السلام است . نسبت ها هرگز نمی توانند چنین عظمتی را خلق کنند . همه ائمه ما ، دختران و مادران و خواهرانی داشتند ؛ اما کو یک نفر مثل زینب کبری ؟
ارزش و عظمت زینب کبری ، به خاطر موضع و حرکت انسانی و اسلامی او براساس تکلیف الهی است . کار او ، تصمیم او ، نوع حرکت او ، به او اینطور عظمت بخشید . هر کس چنین کاری بکند ، ولو دختر امیرالمومنین علیه السلام هم نباشد ، بخش عمده این عظمت از این جاست که اولا موقعیت را شناخت ؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین علیه السلام به کربلا ، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا ، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را ؛ و ثانیا طبق هر موقعیت ، یک انتخاب کرد . این انتخاب ها زینب را ساخت . قبل از حرکت به کربلا ، بزرگانی مثل ابن عباس و ابن جعفر و چهره های نامدار صدر اسلام ، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال این ها داشتند ، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند ؛ ولی زینب گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد ؛ و رفت . نه اینکه نمی فهمید راه سختی است ؛ او بهتر از دیگران حس میکرد . او یک زن بود ؛ زنی که برای ماموریت ، از شوهر و خانواده اش جدا می شود ؛ و به همین دلیل هم بود که بچه های خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد ؛ حس میکرد که حادثه چگونه است . در آن ساعتهای بحرانی که قوی ترین انسان ها نمی توانند بفهمند چه باید بکنند ، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود . بعد از شهادت حسین بن علی هم که دنیا ظلمانی شد و دل ها و جان ها و آفاق عالم تاریک گردید ، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید . زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت ، یعنی پیامبران می توانند به آن جا برسند .
سیدالشهدا و اصحاب و اهل بیت او آموختند تکلیف را ، فداکاری در میدان ، تبلیغ در خارج میدان . همان مقداری که فداکاری حضرت ، ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین علیه السلام کمک کرده است .، خطبه های حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تاثیر داشته است . آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر ، در مقابل حکومت جور نباید زنها بترسند و نباید مرد ها بترسند . در مقابل یزید ، حضرت زینب سلام الله علیها ایستاد و آن را همچون تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچون تحقیری نشنیده بودند . و صحبت هایی که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبری که حضرت سجاد علیه السلام رفت و واضح کرد به اینکه قضیه ، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست . یعنی ما را بد معرفی کرده اند ، سیدالشهدا را می خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت ، خلیفه رسول الله ایستاده است . حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها این مطلب را در حضور جمع فاش کردند . تکلیف ماها را سیدالشهدا معلوم کرده است . در میدان جنگ از قلت عدد نترسید ، از شهادت نترسید . هر مقدار که عظمت داشته باشید مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند . حضرت سیدالشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد ، در خارج میدان وضع باید چه جور باشد و باید آنهایی که اهل مبارزه مسلحانه هستند چه جور مبارزه بکنند و باید آنهایی که در پشت جبهه هستند چطور تبلیغ بکنند . کیفیت مبارزه را ، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چطور باشد ، کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدری که همه جا را در دست دارد با یک عده معدود باید چطور باشد ، اینها چیزهایی است که حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالی مقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد باید چه کرد ، باید تسلیم شد ؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد ؟ باید همانطوری که زینب سلام الله علیها در دنباله آن
مصیبت بزرگی که (( تصغر عنده المصائب ))ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر جا موقع شد ، مطلب را بیان کرد و حضرت علی ابن الحسین علیه السلام با آن حال نقاهت ، آن طوری که که شایسته است ، تبلیغ کرد .
زن در تاریخ سه گونه نقش داشته و یا می توانسته داشته باشد : یکی اینکه شی ء بوده و گرانبها و در نتیجه منفی محض و در ردیف قاصران بوده ، بی نقشی بوده در ردیف اشیاء گرانبها و آن همان منطق کنج خانه و خدمت به مرد و زاییدن و شیر دادن ، بدون اینکه استعدادهای روحی او رشد کند ، بدون اینکه تعلیم و تربیت واقعی بیابد و شخصیت پیدا کند هر چه دست و پا شکسته تربهتر و گرانبها تر هر چه بی زبان تر بهتر و گرانبهاتر هر چه بی خبر تر گرانبهاتر و بهتر و هر چه بی اراده تر بهتر هر چه نا آگاه تر بهتر هر چه اسیر تر و مسلوب الاراده تر بهتر و هر چه منفعل تر و بی هنر تر بهتر . یعنی از سه اصلی که شخصیت انسانی انسان تشکیل میدهد : آگاهی آزادی خلاقیت هر چه نداشته باشد بهتر . ولی در این نقش زن ملعبه فرد مرد هست اما ملعبه جامعه مردان نیست
نقش دوم این است که اساسا تفاوت مرد و زن را ندیده بگیریم و هر گونه حریم را که احترام زن بسته به اوست برداریم و زن را مورد دستمالی و بهره برداری کامل قرار دهیم ، فاصله و حریم را به کلی از میان ببریم . در این نقش ، شخص بوده و عامل تاریخ ، اما بی بها و نقشش بیشتر در جهت فساد تاریخ بوده است . به عبارت دیگر زن در آن نقشی تا حدی عزیز و محبوب و گرانبها بود ، اما ضعیف ، یک ضعیف گرانبها و یک ((شی ء ))گرانبها . و در نقش دوم یک ((شخص )) بود اما شخص بی بها .
نقش سوم و یا مکتب سوم آن است که ((شخص گرانبها ))باشد و آن به دو چیز وابسته است : یکی رشد استعدادهای خاص انسانی یعنی علم ، اراده ، قدرت ابتکار و خلاقیت ، و دیگری دوری از ابتذال و مورد بهره گیری مرد بودن ، پس رشد استعدادها در عین نگه داشتن حریم . در این مکتب، حریم و نه محبوسیت و نه اختلاط .
از این رو یک تاریخ ممکن است مذکر محض باشد و تاریخ دیگر ممکن است مختلط باشد و به واسطه اختلاط پلید باشد ، و یک تاریخ دیگر ممکن است مذکر مونث باشد اما به این نحو که مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش . پس گاهی زن عامل موثر در تاریخ نیست ، گاهی عامل است اما مختلط و در حقیقت بازیچه مرد ، و گاهی عامل است اما در مدار خودش . زن در تاریخ مذهبی طبق تلقی قرآن کریم عمل موثر بوده است . یعنی تاریخ مذهبی قرآنی مذکر مونث است – یعنی انسانی است – اما با حفظ مدارهای خاص به هر یک ؛ به عبارت دیگر ((مذنث )) است ، زوج است .
منابع :
فضایل و سیره امام حسین علیه السلام در کلام بزرگان / ص 317
حدیث ولایت / ص 214
حماسه حسینی / ص 380
صحیفه نور / ص 59 و 60
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عظکت زینب(س) برگفته از حرکت انسانی و اسلامی او در مسیر تکلیف الهی بود
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو