مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان هلیلان

زینب(س) در کربلا نشان داد؛«حضور اجتماعی بانوان هیچ تزاحمی با عفت و حجاب آنها ندارد»

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان هلیلان گفت: حیا و عفت و حجاب حضرت زینب و آن بیان غرا و تاثیرگذارشان به همه زنان عالم نشان دادند که حضور اجتماعی بانوان، هیچ تزاحمی با حجب و حیا و عفت ندارد
زینب(س) در کربلا نشان داد؛«حضور اجتماعی بانوان هیچ تزاحمی با عفت و حجاب آنها ندارد»
1401/06/22 - 12:55
تاریخ و ساعت خبر:
141374
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از ایلام : حماسه کربلا، یک رویکرد بزرگ سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که اگر این حماسه را احیا کننده اسلام بدانیم، باید سهمی عظیم برای زنان در آن قائل گردیم; زیرا اگر نبودند زنان شجاع، با ایمان و پاکباخته در صحرای کربلا، رسالت عظیم حسینی ناتمام می ماند .
چه بسیار دلاوری ها و جان فشانی ها که در این صحنه، از زنان بروز و ظهور یافت و تا ابدیت بر تارک تاریخ حک گردید.
استاد شهيد مرتضي مطهّري، نخستين انديشمند شيعي است که به طور جدّي به نقش زنان در حادثه عاشورا پرداخته است. وي در کتاب حماسه حسيني، نهضت عاشورا را نهضتي مذکّر ـ مؤنّث (مردانه ـ زنانه) مي داند و مي گويد:
تاريخ کربلا، يک تاريخ و حادثه مذکّر ـ مؤنّث است. حادثه اي است که مرد و زن، هر دو، در آن نقش دارند ؛ ولي مرد، در مدار خودش و زن، در مدار خودش. معجزه اسلام اينهاست. مي خواهد دنياي امروز بپذيرد، مي خواهد... نپذيرد ؛ آينده خواهد پذيرفت. ابا عبد اللّه(ع) اهل بيت خودش را حرکت مي دهد براي اين که در اين تاريخ عظيم، رسالتي را انجام دهند ؛ براي اين که نقش مستقيمي در ساختن اين تاريخ عظيم داشته باشند با قافله سالاري زينب عليهاالسلام، بدون آن که از مدار خودشان خارج بشوند.
حجت السلام و المسلمین مهران امیری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان هلیلان در اشاره به یکی از وظایف زنان در خانواده که همان عشق به خانواده است گفت: دلیل اصلی همراهی خانواده امام در واقعه کربلا به خاطر این بوده که امام قصدی برای جنگ و به راه انداختن قیام نظامی نداشته بلکه بیداری جامعه و مسئله هدایتگری مردم بوده اگر چه میتوان به این نکته مهم اشاره کرد که خانواده امام حسین در اوج سخت ترین شرایط حاضر نبودن امام را تنها بگذارند که این اوج عشق خانواده را به امام علیه السلام می رساند.
حجت الاسلام امیری در ادامه نقش زنان در کربلا به نقش روحیه بخشی زنان در صحنه کربلا پرداخت و گفت: زنانی که در کربلا همراه امام بودند بزرگترین کار ممکن را در دفاع از حق انجام دادند و آن مسئله تشویق مردان در دفاع از حق و امام بود. مانند تشویق همسر زهیر به پیوستن او به امام حسین علیها السلام در حالی که در کوفه همین زنان بودند که مردان را از میدان جهاد به خانه هایشان برگرداندند و نماینده امام را یعنی مسلم بن عقیل را تنها گذاشتند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان هلیلان در مورد نمایش نقش زنان در دفاع از حق در میدان کربلا بیان داشتند: زنان بعد از اینکه اعلام حرکت امام را به سمت کربلا شنیدند با تمام وجود خواستار همراهی در این سفر بودند. و با توجه به سختی راه و شرایط سختی که وجود داشت اما به همراهی امام پرداختند و در تمام طول سفر تابع محض امر خداوند و امام معصوم بودند.
«امیری» حضرت زینب سلام علیها را الگویی موثر برای نسل امروز بانوان دانست واظهار داشتند: حضرت زینب سلام علیها نقش خود را به عنوان یک زن و یک مادر نمونه و ممتاز در خاندان رسول الله صلی و علیه و آله به خوبی ایفا کردند و حیا و عفت و حجاب حضرت زینب و آن بیان غرا و تاثیرگذارشان به همه زنان عالم نشان دادند که حضور بانوان و اجتماع هیچ تزاحمی با حجب و حیا و عفت ندارد.مقام معظم رهبری فرمودند: اگر فرض میکردیم که حادثه کربلا اصلا به وجود نمی آمد باز هم حضرت زینب به عنوان یک انسان کامل و یک زن قابل تبعیت کردن بود و او به عنوان الگوی اخلاقی و معنوی، رفتاری همه زنان به شمار می رود.پس همه زنان باید اوج تبعیت از امام و ایثار و فداکاری و صبر و استقامت را از این بانوی مکرم به ارج ببرند.
وی در ادامه نقش تربیتی حضرت زینب سلام علیها را به عصر حاضر تعمیم داد و بیان کردند: حضرت زینب علاوه بر اینکه دختر حضرت علی و حضرت زهرا (س) است و دارای فضائل اخلاقی زیادی می باشد اما در واقع یک وظیفه خاصی را بر عهده داشتند و آن مسئله زنده نگه داشتن حادثه کربلا بود که شهید مطهری فرمودند: تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه ای مذکر و مونث است، حادثه ای که مرد و زن هر دو در آن نقش داشتند که هر کدام در مدار خودشان تقش آفرینی کردند. و این به معنای آن است که هر کجا دین و قرآن و امام زمانشان به کمک نیاز داشتند باید در میدان حضور پیدا کنند.
آری، این بانوان آگاه و معتقد، وظیفه دینی خویش را در قیام عاشورا، با حفظ هنجارهای اسلامی، به بهترین وجه به انجام رسانیده و نشان دادند که یک زن می تواند در بزرگترین و مهمترین حماسه انقلابی و دینی عصر خویش سهمی عظیم و افتخار آفرین داشته باشد، تا در آینده نیز زنانی مخلص و با ایمان تداوم دهنده حرکت ایشان در راه حفظ مبانی و ارزش های اسلامی باشند .
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نقش بی بدیل حضرت زینب(س) در کربلا نشان داد؛ «حضور اجتماعی بانوان هیچ تزاحمی با عفت و حجاب آنها ندارد»
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو