زینب سلطانی ، بانوی پر تلاش کوهستان

روایت زندگی همسر شهیدی که کارآفرین موفق شد / از خانه اجاری در روستا تا اشتغال برای هفت نفر

تربیت سلطانی همسر شهید و مادر نمونه ایلامی با بیان اینکه بعد از شهادت همسرم، خیلی احساس ناراحتی می‌کردم، بعد از آن تصمیم گرفتم که شغل دامداری را گسترده کنم و ادامه دهم ، گفت: در این مسیر فرزندانم کمک کارم بودند و توانستم سال به سال کارم را توسعه دهم والان خدا را شکر ۵ نفر نیروی کار دارم ۳ نفر مستقیم و ۲ نفر عیرمستقیم مشغول هستند
روایت زندگی همسر شهیدی که کارآفرین موفق شد / از خانه اجاری در روستا تا اشتغال برای هفت نفر
1401/07/10 - 12:56
تاریخ و ساعت خبر:
141857
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از ایلام : یادشهدا مصداق یاد خداست و اگر این چنین است باید دل شهید قرآن بالغی باشد که اسرار عالم در آن نهفته است،امام خمینی(ره):
شهادت ارثی است که ازموالیان ما که حیات را عقیده و جهاد می دانستند و در راه مکتب پر افتخار اسلام باخون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسداری می کردند به ملت شهید پرور ما رسیده است.
اما در کنار این رزمندگان، مادران و همسرانی بودند که زینب‌وار سختی‌های این راه را تحمل کرده و همراه و همپای همسران و فرزندان خود آنان را در این مسیر یاری رساندند.
خانم تربت سلطانی هم از جمله همین همسران شهدا است که پس از شهادت همسرش، کمر همت بسته‌ و در سنگر جهاد اقتصادی راه این شهید عزیز را ادامه داده است.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی با خانم «تربت سلطانی » همسر شهید « عبادالله ناصری » است که در تاريخ بيست و هفتم دي ماه سال ۱۳۸۰ در حین چرای دام بر اثر برخورد با مين به جاي مانده از دوران جنگ تحميلي در منطقه ميمک به شهادت رسيد.
خانم سلطانی میشه لطف کنید در مورد بیوگرافی ونحوه ی شهادت همسرتان را شرح دهید؟
شهيد عبادالله ناصري فرزند اله يار در هفدهمين روز از خرداد ماه سال ۱۳۳۳ شمسي در روستاي پلک بخش چوار از توابع شهرستان ايلام ديده به جهان گشود. وي که تحصيلات خود را در حد ابتدايي فرا گرفته بود ، از همان دوران کودکی کمک کار خانواده شد.
براي تامين معاش خانواده و پيشبرد امور زندگي به شغل دامداري روي آورد شهيد ناصري با توجه به آنکه در منطقه اي مرزي مي زيست سرانجام به تاريخ بيست و هفتم دي ماه سال 1380 در حین چرای دام بر اثر برخورد با مين به جاي مانده از دوران جنگ تحميلي در منطقه ميمک به شهادت رسيد از وي دو فرزند پسر و سه دختر به يادگار باقي مانده است. پیکر این شهید گرانقدر در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران به خاک سپرده شد.
نحوه آشنایی و ازدواج شما با شهید چگونه بود؟
شهید «عبادالله ناصری» سال ۱۳۵۸ به واسطه آشنایی پدرهایمان به خواستگاری من آمدند، باتوجه اخلاق و رفتاری و ایمان واعتقادات که ازایشان شنیده بودم قبول کردم با ایشان ازدواج کنم و در آن زمان ۱۸ ساله بودم.ومحل زندگیمان درروستای آبزا چوار آغاز کردیم وزندگی ساده خود با شغل دامداری وکشاورزی شروع کردیم صاحب ۵ فرزند شدم که سه دختر و دو پسر هستند که الان ۴ تا از فرزندانم ازدواج کرده اند ودختر کوچیکم مجرداست.
کدام ویژگی‌های اخلاقی شهید، زندگی شما با ایشان را متمایز کرده بود؟
شهید «ناصری» بسیار ساده‌زیست بود، به همین دلیل زندگی‌مان را با همان جهیزیه ساده من شروع کردیم و با وجود اینکه دریک خانواده سنتی وعشایری بودند لذا پس‌اندازی نداشتند تا وسایلی بخریم.
شهید بسیار شوخ‌طبع و خنده‌رو بود، در برخورد با خانواده بسیار خندان و خوشرو بودند و هردو باهم درانجام امورات زندگی همکاری داشتیم .
تربت سلطانی درهنگام شهادت همسرش فقط ۱۲تا گوسفند داشت وازلحاظ مالی شرایط اقتصادی خوبی نداشتند وحتی خانه اش درروستای آبزا اجاره ای بود این بانو تصمیم گرفت کمر همت بندد با تلاشهای شبانه روز خودش و با کمک دو پسرش که درسن نوجوانی بودند توانست کارش را توسعه دهد و مبلغی وام بگیرد ایشان در ابتدا دو تا گاو شیری خرید بافروش فرآورده های شیر که از جمله ماست،کشک ،کره و روغن به بازار لبنیانی ایلام وارد شد و بعد از مدتی توانست حتی به شهرهای دیگر به عنوان سوغات محلی محصولاتش را به فروش برساند
تربت بانو هیچ وقت از کار دلسرد و نوامید نشد او تصمیم گرفت گاوداری را پیشرفت دهد و چند گاو شیری دیگر از طریق وام خریداری کرد نیروی بیشتر جذب کرد و درحال حاضر نزدیک ۱۰ گاو شیری دارد و همیشه خدا را به خاطر الطاف بی نهایتش شکر گزاری می‌کند.
و اکنون از برکت کارآفرینی صاحب خانه شده است و دیگر مستاجر نیست حتی فرزندانش هم صاحب خانه شده اند

چه اتفاقی باعث شد بعد از شهادت همسرتان وارد میدان تولید و کارآفرینی شوید؟
بعد از شهادت همسرم، خیلی احساس ناراحتی می‌کردم، بعد از آن تصمیم گرفتم که شغل دامداری را گسترده کنم و ادامه دهم و در این مسیر فرزندانم کمک کارم بودند و توانستم سال به سال کارم را توسعه دهم والان خدا را شکر ۵ نفر نیروی کار دارم ۳ نفر مستقیم و ۲ نفر عیرمستقیم مشغول هستند
بانو سلطانی در سال ۱۳۹۷ توسط بنیادشهید به عنوان همسر شهید نمونه و مادر نمونه انتخاب شدند.
یک کارآفرین موفق از دید شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
ایمان به خدا شرط اول موفقیت
در این شرایط یک کارآفرین باید علاوه بر ایمان به خدا، صداقت، پشتکار خوبی داشته باشد.
سخن پایانی شما با خوانندگان این گفت‌وگو چیست؟
باید بدانیم که شهدا واقعاَ زنده‌اند، ومن هیچ وقت درمسیرکار و زندگیم ناامید نشدم و با اینکه سختیهای زیادی راتحمل کردم هیچ وقت ایمان وتوکلم بخدا از دست ندادم و دراین مسیر همیشه ازخداوند کمک می گرفتم وتوانستم فرزندانی صالح تحویل جامعه دهم والان دو تا ازفرزندانم شاغل دربیمارستان و پتروشیمی هستند وخدا را شاکرم که توانستم راه شهید را ادامه دهم .
خبرنگار افتخاری فاطمه زهرا رمضانی از شهرستان چوار
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روایت زندگی همسر شهیدی که کارآفرین موفق شد / از خانه اجاری در روستا تا اشتغال برای هفت نفر
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو