فرزندپروری به سبک مادر شهیدان محمدرضا و محمودرضا حقیقی

خانواده به منزله دانشگاهی است که فرزندان در آن درس می آموزند

خانواده به منزله دانشگاهی است که فرزندان در آن درس می آموزند. پدر و مادر، معلم و استادی هستند که نحوه رفتار و کردارشان کاملا در خلق و خوی فرزند اثر می گذارد. بزرگترین نوع تربیت، پرورش دادن فرزندان در قالب دین مداری، تربیت اسلامی و حفظ ارزش های نظام الهی است. این تنها گوشه ای از بیان رسا و کلام پر محتوای صغری نانپرداز مادر دو شهید محمدرضا و محمودرضا است. جاذبه سخنوری، صدای دلنشین و ادبیات شیوا و روان این مادر پر تجربه، مرا بر آن داشت که برای نوشتن گزارشم از ایشان استمداد بطلبم.
خانواده به منزله دانشگاهی است که فرزندان در آن درس می آموزند
1401/07/12 - 12:27
تاریخ و ساعت خبر:
141924
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، به محض شنیدن موضوع مصاحبه، جملات آموزنده ای بود که از دهان مبارکش سرازیر می شد. انگار سر کلاس نشسته باشی و محو دانایی و قدرت بیان استاد باشی. سعی داشت در کمترین زمان و بدون فوت وقت پیغام خود را برساند و دغدغه مندانه و دلسوزانه به مادران این سرزمین سفارش کند که فرزندان به عنوان بزرگترین سرمایه انسانی هستند که خداوند هدیه نموده و اینکه وظیفه سنگینی به دوش پدران و مادران برای رشد و پرورش این امانت های الهیی پیش روی آنهاست.
سخنانش را با جملاتی از متفکر شیعه قرن چهاردهم، شهید مطهری شروع می کند و می گوید: از منظر شهید مطهری رشد به دو دسته تقسیم شده است. رشد مثبت همان آشنایی با قرآن، انس با کلام معصومین (ع) و مطالعه تاریخ و کمک خواستن از خداوند است. یک مادر مسلمان مومن باید به بهترین راه برای رشد مثبت آشنا باشد. بهترین نمونه و الگو برای ما خانم ها، حضرت زهرا(س) است. در حدیث شریف کسا هم می خوانیم که اِمامانمان چگونه با بچه ها صحبت می کنند و به پدر خانواده چقدر بها می دهند. مادران شهید نیز رفتار حضرت زهرا(س) را الگو قرار داده اند.

عادت نداشت در صورتم نگاه کند مگر به وقت ضرورت
یکی از بهترین خاطرات از پسر شهیدم روزی بود که برای دیدار آخر به اهواز برگشت. بنده، خانه مادربزرگش بودم. زنگ خانه را زد. وقتی در را باز کردم کسی را ندیدم. آمدم در را ببندم. از پشت دیوار صدایم کرد. وقتی دیدمش دلیل اینکه زنگ زده و رفته بود کنار را پرسیدم. گفت فکر کردم شاید دخترهای خاله پدرم آمده باشند منزل مادربزرگ، آنها در را باز کنند و من چشمم به صورت نامحرم بیفتد. چون شهیدم هیچوقت عادت نداشت در صورت کسی نگاه کند حتی بنده آن هم در وقت ضرورت.
برای تربیت فرزندانم از روش زندگی ائمه الگوبرداری می کردم
رابطه من با پسرانم از کودکی تا زمان شهادت بسیار صمیمیانه بود. در خانه احساس امنیت می کردند و هر مشکلی داشتند حتما با ما در میان می گذاشتند. دغدغه ای من جز تربیت صحیح فرزندانم چیز دیگری نبود که برای آن هم از فرهنگ ائمه نکته برداری می کردم. همیشه سعی کردم مادری دلسوز و مهربان و برای حل مشکلات آنها آماده باشم.
الگوی عملی مادر، موثرتر از گفتار متعدد است
مادر بهترین الگو در خانه است. اوست که با عمل به فرامین خداوند، بندگی و عبودیت را به فرزندان خود یاد می دهد. از طرفی مادر است که شادابی، آرامش و امنیت اخلاقی را در خانه به وجود می آورد. مادران شهدا با توسل به ائمه و عمل به قرآن کریم، با مهر و محبت و الگو برداری از سیره حضرت محمد(ص) فرزندان خود را آشنا می نمایند. مادران شهدا، دروغ نگفتن، غیبت نکردن، نماز خواندن، حیا و عفاف و حجاب را عملی به فرزندان خود یاد داده اند. الگوی عملی بهتر از گفتار متعدد است.
فرزندانتان را با زندگی شهدا آشنا کنید
باید از کودکی کودک را با خواندن کتاب های کودکانه در سیره معصومین آشنا کنیم. پایه همه اینها باید نماز باشد. رفتار و کردار اهل بیت را به صورت داستان و زمزمه مادرانه برایشان تعریف نماییم. احترام به شخصیت و نظرات آنها بسیار در رشد اخلاقی و اجتماعیشان موثر است. مادران با صبر و شکیبایی باید عزیزان خود را با نماز و روزه تشویق کنند که برخوردهای خشن و تهدیدآمیز برای آنها نتیجه عکس خواهد داشت. آنها را با زندگی شهدای عزیز آشنا کنید. بی توجهی به فرزندانمان قطعا زمینه ساز سقوط آنها و گرفتار شدن در دام دیوهای زمانه است. باید با آنها دوست بود و اگر خطایی از آنها سر زد بدون ترس از تنبیه با مادر و پدر در میان بگذارند. در عمل باید به آنها نشان دهیم که دوستی بهتر از پدر و مادر برای آنها وجود ندارد. متاسفانه در جامعه کنونی رابطه والدین با فرزندان کمرنگ شده است.
لقمه حلال مهمترین اصل تربیتی
از نظر من لقمه حلال مهمترین و موثرترین مولفه تربیتی برای فرزندانمان بوده و هست. اگر زمین بسیار خوب با بذر بسیار عالی داشته باشیم اما آبی را که به آن کشت می رسانیم، آبی شور باشد حتما محصولی قابل استفاده به دست نخواهد آمد. لقمه حرام جامعه را فاسد و محیط را آلوده خواهد کرد.
بخشی از وصیت نامه شهید محمدرضا حقیقی:
عزیزان و هموطنان از مشکلات و سختی ها ناراحت و دلسرد نباشید. اگر خدای نکرده چنین حالتی برایتان پیش آمد و دچار یاس شدید به تاریخ انقلاب از آغاز تا کنون نگاه بیندازید...
ببینید این انقلاب چگونه پیش رفت. چگونه سختی ها و مصائب آسان شد. تا چه برسد به حالا که این شجره طیبه درختی تنومند شده و به خواست خدا پابرجاتر خواهد شد. پس در سختی ها از حرکت نایستید که ان الله مع العسر یسرا
لازم به ذکر است: محمدرضا و محمودرضا حقیقی به ترتیب در عملیات والفجر8 و کربلای 4 به فیض شهادت نائل شدند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده به منزله دانشگاهی است که فرزندان در آن درس می آموزند
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو