صديقه ايمانی نژاد ؛ سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی

نقش زنان محدث در آيات و روايات /2

هدف تحقیق الگو دهی اسوه‌ها تاریخ اسلام به زنان است . جامعه امروزی که سرمایه‌داران غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارند الگوی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه دهند، در مقابله با آن این تحقیق معرفی الگوهای شایسته برای زنان امروز داشته باشد. در همین راستا ابتدا اشاره‌ای به زنان محدثه در زمان پیامبر صل الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام است .سعادت و شقاوت کشورها به وجود زن است باتربیت صحیح خودش انسان درست می‌کند باتربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند.
نقش زنان محدث در آيات و روايات /2
1401/08/16 - 13:13
تاریخ و ساعت خبر:
142859
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در بخش اول این مقاله با تعدادی از بانوان محدثه اسلام شدید ، بانوانی که گاهی از خاندان اهل بیت علیهم اسلام بودند ، گاهی هم از همسران آن بزرگوران و گاهی هم از یاران و دوستداران خاندان رسالت و امامت. در بخش دوم این یادداشت به معرفی سایر زنان روای احادیث پرداخته شده است.
اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است به‌گونه‌ای که زنان و دختران ما فریفته‌ی زنان برهنه و خودباخته غربي نشوند و آْنان را الگوی خود قرارندهند و هویت خود را در این الگوهای قرآنی و اسلامی بازشناسند تا چراغ راهنمایی بر سر راه آنان باشد.
در این پژوهش سعی شده است تا به بيان نقش زنان محدثه و مفسره از منظر آيات و روايات پرداخته شود که در آن به مصاديقي مانند زنان راوي حديث و مفسره در زمان پیامبرو امام صادق و زنان نمونه در عرصه مديريت عقلي و صاحب رأي مانند ملکه سبا ، بانوي نمونه در کشور داري و مديريت ، حضرت زهرا و ..... اشاره‌ شده است .
تمامي اين مصاديق مي توانند در زمينه هاي تفسيري ، حديثي ، در کشور داري و .... الگوي کاملي براي ما باشند . در علم آموزي ، استادي ، آموزش علوم ديني در روايت حديث ، در پيروي از مکتب اهل بيت در تفسير عيني و عملي ، در دفاع از ولايت ، آن ها از زنان بزرگوار و ساجده تشيع هستند که در ولاي اهل بيت  مي درخشند در ايمان به اسلام از پيشگامان هستند که زنان راوي حديث و مفسره در زمان پيامبر يکي از اين نمونه‌ها است.
بیشتر بخوانیم
نقش زنان محدث در آيات و روايات /۱
حره بنت حلیمه سعدیه
بانوی بسیار دانا و عالم به قرآن و توانا در استنباط از آیات قرآن که در دفاع از امیر المومنین تلاش بسیار داشته، روایت معروفی که از وی در بحار نقل شده نشانگر دانش قرآنی این بانو و مدافع ولایت بودن ایشان است. نقل شده که حرّه بر حجاج بن یوسف وارد شد و در حضور اوایستاد. حجاج گفت: تویی حرّ بنت حلیمه سعدیه؟ حرّه فرمود: فراستی از که ؟ از مرد بی ایمان به ظهور پیوست ! (یعنی با این‌که گفته اند فراست نشانه مؤمن است و تو مؤمن نیستی ولی مرا به فراست شناختی.) حجاج گفت: شنیده ام که تو علی را بر ابوبکر وعمر و عثمان تفضیل می دهی؟ حرّه گفت: دروغ گفته کسی که گفته من علی را فقط بر ایشان برتری می دهم. حجاج گفت: مگر بر غیر ایشان هم تفضیل می دهی؟ حرّه گفت: من علی را بر آدم ابوالبشر و نوح و ابراهیم و لوط و داوود و سلیمان و موسی و عیسی  تفضیل می دهم. حجاج گفت: وای بر تو همانا تو علی را برصحابه فضیلت می دهی، کافی نیست؟ حال او را بر هشت نفر ازانبیاء عظیم الشأن تفضیل می دهی، اگر بر این دعوی حجتی نیاوری گردن ترا خواهم. زد حرّه فرمود: من علی را براین هشت نفر از انبیاء تفضیل نمی دهم. لکن خداوند متعال علی را بر آن ها تفضیل داده است در قرآن شریف، اما در حق آدم می فرماید: « فَأکَلا مِنها فَبَدَت... وَ عصَی آدَمُ رَبَّهُ فَغوی»؛ یعنی آدم  عصیان ورزید و دچار غوایت شد و در بارهء علی می فرماید:
« إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْيُکُمْ مَشْکُوراً »
همانا این جزایی است برای شما وسعی تان مورد سپاس است.
حجاج گفت:احسنت یا حرّه، اکنون بگو بدانم به کدام سند علی  را بر نوح و لوط تفضیل می گذاری؟ حرّه فرمود: آنجا که خداوند تعالی می فرماید:«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»
خدا برای کافران زن نوح و زن لوط را مثال آورد که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند و به آنها (نفاق و) خیانت کردند و آن دو شخص (با وجود مقام نبوت) نتوانستند آنها را از (قهر) خدا برهانند و به آنها حکم شد که با دوزخیان در آتش درآیید.
که دو زوجه این دو پیغمبر بزرگ را بر کفر و خیانت و دخول در نار موصوف فرموده و لکن علی ابن ابی طالب را تحت سدرة المنتهی خداوند متعال عقد فرمود با فاطمه  دختر حضرت رسول  و در باره او فرمود«إنّ الله یرضی لرضا فاطمه و یغضب لغضبها». حجاج گفت: یا حرّه نیکو گفتی، اکنون بگو چگونه علی را پیغمبر اوالعظم، ابراهیم خلیل تفضیل می دهی؟ حرّه فرمود: خداوند متعال تفضیل داده در کتاب خود آن جا که می فرماید:
«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي کَيْفَ تُحِْي الْمَوْتَي قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَي وَلَکِنْ لِيَطْمَئِنَّ »
«یعنی در آن وقت که ابراهیم گفت: پروردگارا!نشان بده به من که چگونه مردگان را زنده می کنی؟ از جانب خدا خطاب شد مگر به احیاء اموات ایمان نیاوردی؟عرض کرد، ایمان آوردم اما می خواهم قلبم مطمئن شود.»
ولی مو لای من امیر المؤمنین  در مراتب یقین و کمال ایمان به حضرت رب العالمین کلامی می فرماید که هیچ یک از مسلمانان در آن اختلاف نکرده اند و آن کلام این است که می فرماید:« لو کشفت الغطاء ازددّت یقیناً»
یعنی اگر تمام حجاب ها برداشته شود بر یقین من افزوده نشود. یعنی چنان در مراتب ایمان استوار و در مدارج شهود ارتقا یافته ام که کشف حجب و عدم آن در نزد من یکسان است و این کلمه ای است که پیش از آن و بعد از او کسی نگفته. حجاج گفت:احسنت یا حرّه اکنون بگو به چه سند علی  بر موسی  تفضیل می دهی ؟ حرّه فرمود: به سبب قول خدا عزّوجل که می فرماید: «خَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ.» « موسي از شهر خارج شد در حالي که ترسان بود، و هر لحظه در انتظار حادثه‏اي، عرض کرد پروردگارا! مرا از اين قوم ظالم رهايي بخش.»
اما علی بن ابی طالب  در فراش رسول خدا بیتوته نمود و خود را فدای آن حضرت ساخت و هیچ بیمناک نشد و خداوند متعال این آیه را در شأن او فرستاد« وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ». یعنی بعضی از مردمان کسانی می باشند که می فروشند نفس خویش را و بدن عزیز خود را به جهت رضای پروردگار خود.
حجاج گفت: احسنت یا حرّه، اکنون بگو بدانم به چه جهت علی را از داوود پیغمبر افضل می شماری، حره فرمود خدایش فضیلت داده است آنجا که می فرماید« يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَي فَيُضِلَّکَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» یعنی ای داوودما ترا در زمین به خلافت ممتاز گردانیدیم تا در میان مردم به حق و راستی حکومت کنی و متابعت هوای نفس ننمایی که متابعت هوای نفس انسان را گمراه می‌کند.
حجاج گفت:حکومت داوود در چه چیزی بود؟( یعنی داوری و حکم داوود). حرّه گفت:در باره دو مرد که یکی را درخت انگور در باغی بود و آن دیگری را گوسفند، به ناگاه گوسفندان به باغ در آمدند و انگورستان را خوردند، صاحب باغ به نزد داوود رفت و شکایت کرد، داوود هم حکم داد که باید گوسفندان رابفروشد و از بهای اوتعمیر باغ نماید تا به حال اول در آید.پسرش سلیمان فرمود:ای پدر بلکه باید از بهای شیر و پشمش گرفت و به صاحب باغ داد. این است که خدا می فرماید:« َفَهَّمْناها سُلَيْمانَ وَ کُلاًّ آتَيْنا حُکْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ يُسَبِّحْنَ وَ الطَّيْرَ وَ کُنَّا فاعِلِينَ » « ما (حکم واقعي) آن را به سليمان تفهيم کرديم، و به هر يک از آنها (شايستگي) داوري، و علم داديم، و کوه‏ها و پرندگان را مسخر داود ساختيم که با او تسبيح (خدا) مي‏گفتند، و ما قادر بر انجام اين کار بوديم.» یعنی این مسأله را که نباید گوسفندان را فروخت بلکه از شیر و پشم او گرفت، سلیمان را فهماندیم که حکم به عقل و فهم باشد و در تفسیر این آیه وجهی دیگر منظور است بالجمله. حرّه فرمود: و اما مولای ما علی  فرمود:« سلونی عمّا فوق العرش، عمّادون العرش، سلونی قبل أن تفقدونی » و رسول خدا در روز خیبر فرمود: «افضلکم علی و اعلمکم و اقضا کم علی» حجاج گفت: نیکو گفتی اکنون بگو با کدام حجت علی را بر سلیمان تفضیل می دهی؟ حرّه گفت: خداوند متعال علی را بر سلیمان تفضیل داد، در آنجا که می فرماید:
« وَهَبْ لِي مُلْکًا لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ » اما مولای من امیر المؤمنین  می فرماید:« یا دنیا طلقتک ثلاثاً لا حاجتاً لی فیک » ای دنیا من تو را به سه طلاق مطلقه کردم و بر خویشتن حرام ساختم و از این رو مرا با تو حاجتی نیست و این وقت خداوند متعال این آیه را فرستاد« فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ وَ کُلاًّ آتَيْنا حُکْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ يُسَبِّحْنَ وَ الطَّيْرَ وَ کُنَّا فاعِلِين »؛ یعنی این سرای آخرت است که مخصوص داشتیم و مقرر فرمودیم برای آنان که به زندگانی دنیا و برتری و سلطنت و فساد انگیختن در زمین را اراده نکردند.
حجاج گفت: ای حرّه نیکو گفتی، اکنون، بگو با کدام حجت علی را بر عیسی تفضیل دا ده ای؟
حرّه فر مود: خداوند متعال علی را بر عیسی تفضیل داده با ای کلام خود که می فرماید:« إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَي ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَکَ ما یَکُونُ لِی أَنْ أَقُولَ ما لَیْسَ لِی بِحَقٍّ إِنْ کُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما فِی نَفْسِی وَ لا أَعْلَمُ ما فِی نَفْسِکَ إِنَّکَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ » یعنی«در آن هنگام که خدای تعالی فرمود: ای عیسی بن مریم آیا تو با مردان گفتی که مرا و مادر مرا خداوند خویش بدانید. عرض کرد:پاک و منزهی تو که من در حق توچیزی بگویم که شایسته تو نباشد و تو عالمی که من چنین کلامی نگفته ام و تو به ضمائر و نفس من آگاهی بر خلاف من که بر سرائر ذات مقدست آگاهی ندارم، من نگفته ام مگر آنچه را که فرمان داده ای، غیر آن هیچ نگفتم.و این حکم به آخرت افتاد.»
اما هنگامی که جماعت نصریه آن گونه دعوی ها کردند در مورد علی  ایشان حکم را به تأخیر نیفکند، یعنی در دنیا مکافات ایشان را کنار ایشان نهاد.
حجاج گفت:احسنت یا حرّه از عهده جواب درست بیرون آمدی و اگر این جواب نیکو را نداده بودی، مقتول میشدی، آنگاه او را جایزه نیکو و عطایانی ستوده داد و روانه کرد.
از این پرسش و پاسخ و استنباطات قرآنی برمی‌آید که علم آگاهی حرّه به آیات و تفسیر آن بسیار بوده است.
آنچه در اين فصل به دست مي آيد اين است که در امر حديث و تفسير ، زناني بوده‌اند که به مقام های بلند رسیدند و رسالت فرهنگی خویش را به‌صورت مطلوبی ایفا نمودند و یکی از بزرگترین، ماهرترین، استاد ترین مفسران قرآن مجید، حضرت زهرا  بانوی دانشمند و عالمه ای است که «آیات ولایت » را با تمام وجود و هستی خویش، تفسير نموده اندو با تمام امکانات از ولایت دفاع جانانه کرده اند . ايشان نه تنها گفتارشان بلکه تمام رفتارو کردارشان ، منطبق با قرآن بود.
يک نمونه ديگر از اين زنان فضه خدمت کار حضرت زهرا  که زنی عالم، فصیح، حافظ قرآن و از نظر ایمان، تقوا ،زهد و ورع در درجه عالی قرار داشت به‌گونه‌ای که بلاغت کلام و نیکویی بیانش برکسی پوشیده نبود .
از نمونه‌هاي ديگر مي توان به حره بنت حلیمه سعدیه اشاره کرد که ايشان بانوی بسیار دانا و عالم به قرآن و توانا در استنباط از آیات قرآن بوده و در دفاع از امیر المومنین تلاش بسیار داشته است ، نشانگر دانش قرآنی ایشان است.
نتیجه گیری
محتوای این نوشته از یک هماهنگی و ارتباط درونی و روحی و احد بهره‌مند است لذا حرکت معقول و مدیریت منطقی اقتضا دارد که برای دسترسی و تدوین الگوی جامع برای زنان مسلمان در ابعاد مختلف شخصیت وجودی فردی، خانوادگی واجتماعی وظایف نقش و ارتباطش با دیگر اعضای جامعه از کتب تفسیری و تاریخی و فرمایشات عالمان استخراج گردیده و به همه ابعاد وجودی زن و نقش های او نظر دارد. الگو گرفتن از زنان غربی یکی از اموری است که با تزلزل خانواده های ایرانی و با بی بند و باری دختران جوان رابطه مستقیم دارد اگر زنان ما الگوهای خودشان را از قرآن و اسلام بگیرند ؛ به يقين جامعه ما زنان عالم ، محدث، مفسر و با تقوا خواهد داشت، که با درایت می‌توانند باعث سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت خود، خانواده و سلامت جامعه شوند ؛ زيرا زنان با علم قرآن در هستی، مي توانند خود و دیگران را به درجات عالی انسانیت برسانند ؛ زيرا دامن هایشان یک مدرسه علمی و ایمانی است.
پس زنان هم مانند مردان مي توانند به جايي برسند که از آب وضوي آنان فرشته خلق مي شود و جمال دل آراي خالق را در سراسر آئينه هاي گيتي مي نگرند و سرانجام مظهر هدايت مي شوند .
هم چنين در امر حديث و تفسير ، زناني بوده‌اند که به مقام های بلند رسیدند و رسالت فرهنگی خویش را به‌صورت مطلوبی ایفا نمودند و یکی از بزرگترین، ماهرترین، استاد ترین مفسران قرآن مجید ، حضرت زهرا  بانوی دانشمند و عالمه ای است که «آیات ولایت » را با تمام وجود و هستی خویش، تفسير نموده اند و با تمام امکانات از ولایت دفاع جانانه کرده اند . ايشان نه تنها گفتارشان بلکه تمام رفتارو کردارشان ، منطبق با قرآن بود.
يک نمونه ديگر از اين زنان فضه خدمت کار حضرت زهرا  است که زنی عالم، فصیح، حافظ قرآن و از نظر ایمان، تقوا ،زهد و ورع در درجه عالی قرار داشت به‌گونه‌ای که بلاغت کلام و نیکویی بیانش برکسی پوشیده نبود . از نمونه‌هاي ديگر مي توان به حره بنت حلیمه سعدیه اشاره کرد که ايشان بانوی بسیار دانا و عالم به قرآن و توانا در استنباط از آیات قرآن بوده و در دفاع از امیر المومنین تلاش بسیار داشته است ، نشانگر دانش قرآنی ایشان است.

منابع و ماخذ
*قرآن کریم، خطاط عثمان طه، مترجم: انصاریان، حسین چاپ اول قم انتشارات افق فردا ۱۳۹۵.
1. ابراهیمی، طیبه، زن از ديدگاه امام خميني، پایان نامه ، جامعه الزهرا، 1380.
2. ابن اثیر، علی بن محمّد، اسدالغا بة فی الصحابة، داراحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا .
3. ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1405ق.
4. ابن جماعه، المنهل الروی،چاپ محی الدین عبدالرحمان رمضان، دمشق، 1406ق.
5. ابن حجر عسقلانی،احمد بن علی، فتح الباری، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1424ق.
6. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دار صادر، بیروت، بی تا.
7. ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغه، چاپ عبدالکریم عزباوی، قاهره، بی تا.
8. امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنة والارب، تحقیق یعقوب قاسم لو، نسیم حیات، ۱۳۸۰.
9. بحرانی، سید هاشم، تفسیر روایی، البرهان، مترجم رضا ناظمیان، کتاب صبح،تهران، 1389.
10. بهشتی، احمد، درس هایی از زندگانی زنان نامدار در قرآن، حدیث و تاریخ، سازمان تبلیغات،بی جا، 1385.
11. جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال جما ل، اسراء، قم، ۱۳۷۷.
12. حرّ عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت ، قم،1409 ه‍ ق .
13. ..........................................، اثباة الهداة،موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، 1425ق.
14. حويزي، عبدعلي بن جمعه، تفسير نور الثقلين، اسماعيليان ، قم،1415 ه.ق.
15. خامنه اي، علي، زن و باز يابي هوّيت، انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، ۱۳۹0.
16. خمینی، روح الله، نگرشی موضوعی بر وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی مقدمه وصیت نامه( بحث مقدمه و پاورقی )، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران، 1372،ص51.
17. دهخدا، علی اکبر، علامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1377،.
18. سخاوی،محمد بن عبدالرحمان، فتح المغیث،چاپ علی حسین علی، بیروت، 1409ق، ج1، ص 21،
19. سيد قطب، في ظلال القرآن، دار الشروق، بيروت، 1425 ه.ق.
20. سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، تدریب الراوی، چاپ احمد عمر هاشم، بیروت، 1409.
21. ..................................................، الدر المنثور في التفسير بالماثور، کتابخانه عمومي حضرت آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)، قم، 1404 ه.ق.
22. شهید ثانی، زین الدین بن علی، الرعایه لحال البدایه، قم، 1381.
23. شیرازی، علی، زنان نمونه، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1378.
24. طباطبايي، محمدحسين، تفسير الميزان، محمد باقر موسوی ، دفتر انتشارات اسلامي ، قم، 1386.
25. عقیقی بخشایشی، عبدالرحیم، طبقات مفسران شیعه، دفتر نشر نوید اسلام، قم، 1376.
26. عميد، حسن، فرهنگ فارسي عميد، تهران، امیر کبیر، 1385.
27. فتاحي، فتحيه، زن در تاريخ و انديشه اسلامي، بوستان کتاب، قم، 1387.
28. فراهيدي، خليل بن احمد، کتاب العين، نشر هجرت، قم ، دوم، 1410 ه‍ ق.
29. قاضي، فاطمه، زن صدف آفرينش، انتشارات خادم الرضا ،قم، ۱۳۸۶.
30. قرائتي، محسن، تفسير نور، مرکز فرهنگي درسهايي از قرآن، تهران، 1388 .
31. قرشی، علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، به کوشش حسن بکایی، بنیاد بعثت،تهران، 1366.
32. قنبری، فاطمه، تاریخ تفسیر و مفسران، بیکران دانش، تهران، ۱۳۹۵.
33. مامقانی، عبدالله، تنقیح االمقال فی علم الرجال،موسسه آل البیت، قم، 1389.
34. ..........................، مقیاس الهدایه، چاپ محمدرضا مامقانی، قم، 1413ق.
35. مجلسي ، محمد باقر ، بحار الأنوار، مؤسسة الطبع و النشر، بيروت ، 1410 ه‍ ق .
36. محلاّتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعة، دارالکتب الاسلامیه، تهران ۱۳۶۴.
37. معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات ادنا، 1381.
38. مغنيه، محمدجواد، ترجمه تفسير کاشف،مترجم موسی دانش، بوستان کتاب قم ،قم، 1378.
39. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دار الکتب الإسلامية، تهران، 1371 .
40. هاشمی، علی اکبر، تفسیر راهنما، بوستان کتاب، قم، بی تا .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نقش زنان محدث در آيات و روايات /2
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو