یادداشت / دکتر موسی سلیمانی

فاطمه(س) پایه گذار تشیع سیاسی

تمامی منابع تاریخی گواه هستند که نخستین مخالفان سقیفه که همگی از اصحاب رسول خدا بودند در خانه فاطمه زهرا اجتماع کردند. بیشتر این اصحاب با تهدید و تطمیع خانه را ترک کردند و تنها حضرت زهرا و حضرت علی ماندند. روشن بود که باید علی می ماند بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها پیشقدم شدند و آشکار به دفاع از امام و تبری از مخالفان اقدام کردند.
فاطمه(س) پایه گذار تشیع سیاسی
1401/09/16 - 11:37
تاریخ و ساعت خبر:
143652
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان خراسان شمالی : مکتب و مذهب بر دو اصل جاذبه و دافعه شکل می گیرد. این دو یا به تعبیر دیگر تولی و و تبری از ارکان هر مذهب و مکتبی است. رحما و اشداء ارکان مکتبند.
پیامبر اسلام در تأسیس مکتب اسلام از سویی به رکن جاذبه و به هم پیوستگی جبهه داخلی اسلام تاکید داشتند.« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ،(آل عمران، 102) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَيٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ( آل عمران، 103)»
این به هم پیوستگی جریان و مکتب را از هضم شدن در جریان های دیگر حفظ کرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم افزون بر تولی، دافعه و تبری را هم برای مکتب اسلام لازم می دانستند. « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَيٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»(مائده، 55)

سنگ بنای جریان و مکتب تشیع نیز بر دو پایه تولی و تبری بناگذاشته شده است. جریان تشیع در زمان پیامبر اکرم با روایت هایی مانند حدیث یوم الانذار و «يَا عَلِيُّ شِيعَتُکَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» پایه گذاری شد.
سلمان، مقداد، ابوذر و مقداد از السابقون این جریان بودند. حضور این اصحاب بیشتر نمود تولی از حضرت علی را داشت.
جریان شیعه افزون بر بعد تولی نیازمند رکن دوم بود که دافعه و تبری باشد. حضرت زهرا رکن تبری از مخالفان امام علی را پایه گذاری کردند و تشیع سیاسی را در تاریخ معرفی کردند.
تمامی منابع تاریخی گواه هستند که نخستین مخالفان سقیفه که همگی از اصحاب رسول خدا بودند در خانه فاطمه زهرا اجتماع کردند.
بیشتر این اصحاب با تهدید و تطمیع خانه را ترک کردند و تنها حضرت زهرا و حضرت علی ماندند. روشن بود که باید علی می ماند بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها پیشقدم شدند و آشکار به دفاع از امام و تبری از مخالفان اقدام کردند.
حضرت زهرا سلام الله علیها در بعد تبری چند کار مهم انجام دادند.
1⃣ مبارزه
مبارزات حضرت زهرا در تاریخ ثبت شده است. کسی نمی تواند این مبارزات را انکار کند. بیعت نکردن با جریان حاکم، خطبه فدکیه ، حضور در منازل اصحاب و و یاد آوری حدیث غدیر نمونه ای از این مبارزه ها است.
2⃣ تمایز خط خود از جریان حاکم
پس از آنکه حضرت زهرا در مبارزه به نتیجه ای نرسیدند با پیش گرفتن رفتارهایی نشان دادند که راهشان از جریان حاکم جداست. قهر با جریان حاکم، زیارت قبر حضرت حمزه، وصیت به دفن شبانه، خبر نکردن جریان حاکم به اقامه نماز، پنهان کردن قبر خود نمونه ای از جدایی خط حضرت از جریان حاکم است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پایه گذار تشیع سیاسی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو