«صبوری» و «کوتاه نیامدن در برابر ظلم» از ویژگی‌های امام کاظم(ع) است

کارشناس اجتماعی شهرستان کردکوی گفت: از ویژگی‌های امام موسی کاظم(ع) می‌توان به صبوری، کوتاه نیامدن در برابر ظلم و فساد اشاره کرد.
«صبوری» و «کوتاه نیامدن در برابر ظلم» از ویژگی‌های امام کاظم(ع) است
1401/11/27 - 09:26
تاریخ و ساعت خبر:
145350
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گلستان، حجت‌الاسلام سلمان پور در یادداشتی با محوریت شهادت امام موسی کاظم(ع) نوشت: مهمترین درس زندگی این امام در بعد فردی، اخلاق و عبادت، صبر در برابر مصیبت ها و سختی ها است و همچنین مردم داری، امر به معروف و مبازرات سیاسی از دیگر ویژگی‌های بارز این امام است.
رفتار امام علیه السلام در مقابل رفتار نادرست دشمنان بسیار صبورانه و اخلاقی بود و به همین جهت ملقب به «کاظم(ع) » کسی که خشم خود را فرو می برد، شدند.
سه ویژگی مهمِ دوران آن امام زبانزد است.
نخست اینکه روایات متعددی از آن امام عزیز نقل شده که در مُسند امام بیش از سه هزار روایت بیان شده و از جمله آنها می توان به مناجات زیبای آن حضرت در سجده نماز اشاره کرد که می فرمودند «اللهم انی اسئلک توبة قبل الموت و راحته عند الموت و المغفرة بعد الموت و العفو عند الحساب ... خداوندا قبل از مردنم توفیق توبه کردن به من عطا فرما و مردن را راحتی من قرار ده و بعد از آن مرا بیامرز و هنگام حساب مرا ببخش»
نکته دوم، تربیت شاگردان است که شاگردان مهمی در مکتب ایشان تربیت یافتند از جمله آنان علی بن یقطین است که به دستور امام علیه السلام در وزارت خلافت عباسیان ماند تا امورات شیعیان را حل و فصل کند.
از آنجایی که دوران حضرت کاظم علیه السلام معاصر با ۴ نفر از خلفای عباسی بود، ویژگی سوم دوران امامت آن حضرت را می توان، مشروعیت زدایی از خلافت عباسیان در قالب مناظره های دینی از جمله فعالیت های برجسته دینی این امام بزرگوار دانست.
این فعالیت ها به جایی رسید که هارون الرشید حضور امام را تاب نیاورد و ایشان را در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ به شهادت رساند.
مهمترین درس زندگی آن حضرت در بعد فردی اخلاق و عبادت و صبر در برابر مصیبت ها و سختی ها است و مردم داری، امر به معروف، مبازرات سیاسی، کوتاه نیامدن در برابر ظلم و دفاع از اسلام ناب در قالب مناظره های دینی مهمترین درس زندگی امام هفتم در عرصه اجتماعی است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام کاظم علیه السلام، ویژگی های امام موسی بن جعفر(ع)، اخلاق، تربیت شاگردان ، مشروعیت زدایی از خلافت عباسیان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو