تاثیر باور‌های فردی در مورد شادی در شکل‌گیری اهداف روزمره

یک روانشناس دانشگاه بوفالو در حال پر کردن شکاف دانش با مطالعه‌ای است که شادی را از زاویه‌ای جدید بررسی می‌کند.
تاثیر باور‌های فردی در مورد شادی در شکل‌گیری اهداف روزمره
1402/03/18 - 10:47
تاریخ و ساعت خبر:
149272
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یافته‌هایی که در مجله Emotion منتشر شده اند، نشان می‌دهند باور‌های افراد در مورد شادی در شکل دادن به اهداف روزمره و رفاه آن‌ها اهمیت دارد.
افراد می‌توانند شادی را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرند، شبیه به این که چگونه می‌توان پول را در یک حساب پس انداز گذاشت و رشد آن را در طول زمان مشاهده کرد.
وقتی افراد شادی را به عنوان یک منبع تجمعی می‌بینند، احتمالا به ایده «به تاخیر انداختن شادی» اعتقاد دارند.
لورا پارک، دانشیار روانشناسی گفت: سخت کار کردن و فداکاری برای اهداف مهم بلندمدتشان، آن‌ها را در آینده شادتر می‌کند.
از سوی دیگر، افراد می‌توانند شادی را زودگذر بدانند، شبیه به این که چگونه می‌توان پول را وارد بازار سهام کرد و شاهد نوسانات روز به روز آن بود، بدون این که بدانند چه زمانی بازار بالا یا پایین خواهد شد.
به این ترتیب، آن‌ها به احتمال زیاد به «زندگی در لحظه» اعتقاد دارند و از فرصت‌ها برای احساس خوشبختی در حال حاضر استفاده می‌کنند؛ نه این که شادی را به آینده‌ای نامعلوم موکول کنند.
پارک یک تیم تحقیقاتی را رهبری کرد که مطالعاتی را با نمونه‌هایی انجام دادند که شامل شرکت‌کنندگان در سن دانشگاه و بزرگسالان جامعه بود. آن‌ها ابتدا مقیاس جدیدی را برای سنجش تاخیر شادی در مقابل زندگی در باور‌های لحظه‌ای ایجاد کردند و سپس هزینه‌ها و مزایای تایید این باور‌ها در مورد شادی را بررسی کردند.
به گفته پارک، نتایج نشان می‌دهند به تعویق انداختن شادی برای دنبال کردن اهداف بلندمدت مهم با شادی و غرور پیش بینی شده بیشتر پس از دستیابی به آن هدف همراه است؛ اما یک جنبه منفی نیز وجود دارد. اگرچه به تعویق انداختن شادی فوایدی دارد، اما با احساس گناه، اضطراب و پشیمانی بیشتر هنگام درگیر شدن در فعالیت‌هایی که زمان یا انرژی را از اهداف بلندمدت فرد می‌گیرند، مرتبط است.
جامعه اغلب کسانی را تحسین می‌کند که به بهای خوشبختی فوری اهدافی را دنبال می‌کنند. در حالی که زندگی در لحظه را می‌توان به عنوان مسامحه یا تکانشی تلقی کرد؛ اما ما نباید این نکته را نادیده بگیریم که زندگی در لحظه فوایدی نیز دارد.
پارک گفت: افرادی که به زندگی در لحظه اعتقاد دارند، در فعالیت‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش‌تر شرکت می‌کنند، حتی اگر با اهداف بلندمدت آن‌ها ارتباطی نداشته باشند. این امر به احساسات مثبت و رفاه کلی بیشتر کمک می‌کند. این تجربیات را به‌عنوان زمان تلف‌شده، چیزی برای پشیمانی یا احساس گناه در نظر نگیرید.
تحقیقات پارک نشان دادند در حالی که باور‌ها در مورد شادی نسبتا پایدار هستند، می‌توانند تغییر کنند و تحت تاثیر پیام‌های اجتماعی قرار گیرند که ارزش متفاوتی برای شادی تجمعی یا زودگذر قائل هستند.
او گفت: خوشبختی اغلب به عنوان چیزی برای لذت بردن در حال حاضر یا بعد در نظر گرفته می‌شود، اما تحقیقات ما نشان می‌دهند هزینه‌ها و مزایایی برای هر دو وجود دارند و این باور‌ها نیز انعطاف‌پذیر هستند. اگر می‌دانید چند هفته دیگر فارغ‌التحصیل می‌شوید، ممکن است به جای به تاخیر انداختن خوشبختی تا زمان دیگری در لحظه زندگی کردن مفید باشد. می‌توانید اکنون به زندگی در لحظه تغییر روش دهید و از کار‌های غیر مرتبط با هدف لذت ببرید. بدون احساس بدی نسبت به آن.
به گفته پارک، شکی نیست که اهداف بلندمدت اغلب نیاز به پشتکار و تمرکز دارند. افراد در این زمینه خیلی تسلیم می‌شوند؛ اما این پیگیری هزینه‌هایی دارد. مانند از دست دادن فرصت‌ها برای به دست آوردن شادی لحظه‌ای که می‌تواند احساسات مثبت و احساس نزدیکی و ارتباط با دیگران را تقویت کند.
او گفت: در نهایت، یک باور در مورد شادی لزوما بهتر از دیگری نیست. آگاهی از این باور‌های مختلف در مورد شادی و این که فرد می‌تواند در این باور‌ها انعطاف پذیر باشد، چیزی است که باید در به حداکثر رساندن شادی و رفاه در زندگی روزمره در نظر گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باور‌های فردی،روانشناسی،توسعه فردی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهارتهای زندگی
V
آرشیو