مشاور استاندار در امور دینی و مذهبی و امام جماعت مسجد المهدی( عج) زاهدان
مسجد محل حضور خانواده ها و نسل های متفاوت است / زندگی معنوی یعنی یک سری سازوکارهای معنوی که تنها از طریق دین و مسجد وارد زندگی مردم می شوند
اصغری حسامیه گفت : زندگی معنوی به معنای نماز ، روزه ، ذکر، بریدن از دیگران و نشستن در کنج عزلت نیست .بلکه زندگی معنوی یعنی یک زندگی بر اساس فرامین الهی و جریان دادن یک سری امور معنوی در دنیای مادی می باشد.
1402/05/30 - 08:36
تاریخ و ساعت خبر:
162738
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از سیستان و بلوچستان، علیرضا اصغری حسامیه مشاور استاندار در امور دینی و مذهبی و امام جماعت مسجد المهدی(عج) زاهدان در رابطه با زندگی معنوی خانواده در سایه ی مسجد گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مساجد تعبیری دارند که می فرمایند : (مساجد معارف اسلامی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند ) ، این جمله رهبری بیانگر این مسئله مهم است که مسجد محل حضور خانواده ها و محل حضور نسل های متفاوت است ،یعنی مسجد تعلق به یک نسل ندارد بلکه در عصر هر نسلی نسبت به شرایط آن روزگار و مطالبات افراد مؤمن آن جامعه نقش آفرینی می کند . با توجه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که بر اصل معنویت و رشد یافتن شعارهای انقلاب تاکید دارد این موضوع هم در واقع نگاهی به مسجد دارد یعنی بیانیه گام دوم انقلاب هم محورهایی دارد که تحقق آنها را باید از طریق مسجد و مساجد دنبال کرد و آنها را به جامعه جریان داد.
اصغری حسامیه با بیان جمله امام راحل عظیم الشأن که مساجد را به عنوان سنگر تعبیر کرده بودند گفت : اصولا انقلاب ما، خاستگاه انقلاب ما ،مردم و مسجد بوده است یعنی بسیاری از ساماندهی ها در مساجد با حضور مردم اتفاق می افتد از جمله در زمان هشت سال دفاع مقدس تمامی امورات و حتی اعزام نیروها به جبهه از مساجد بود یعنی مسجد مبدا حرکت های جهای بود، مسجد در ادبیات ما (بیت الله) است یعنی خانه خدا ، اولین نکته ای که در این تشبیه وجود دارد این است که خداوند متعال برای محلی را که ما برای عبادت به آنجا می رویم از واژه ای استفاده کرده که آن واژه در مفهوم خانواده معنی پیدا می کند این در حالی است که خداوند می توانست هر واژه دیگری برای آن به کار ببرد اما هیچ واژه ای برای آن مکان به غیر از (بیت الله) به کار نبرد .
امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرمایند :(مسجد خانه خداست ) در اینجا این خانه خودش مفهوم خانواده را به دنبال دارد یعنی اگر انسان به مسجد و به جماعت در مسجد بپیوندد خود به خود وارد خانواده اسلام می شود آن وقت روابط بین افراد هم با مفاهیم خانواده همرا می شود.
وی اظهار کرد : خداوند در قرآن کریم می فرمایند :( مؤمنین برادر هستند ) ، و همگان به خوبی می دانند برادر واژه ای است که در خانواده استفاده می شود .
پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه )می فرمایند :( من و علی و امامان پدران امت هستیم ) ، در اینجا هم کلمه پدر واژه ای است که در خانواده به کار می رود ،حتی وجود مقدس معصومین با واژه( اهل البیت) به ما معرفی شده اند ( انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت) اهل خانه ،اهل خانواده در اینجا این نوع معرفی نشان می دهد دین روحی را که در جریان عبادت و مناسک خود تعریف کرده به خانه و خانواده گره خورده و قطعا یکی از معیارهای بالندگی، رشد، فعال بودن و اثر گذاری مساجد موضوع خانه و خانواده است .یعنی مسجد محل حل امور خانه و خانواده ،محل مشاوره دادن به همسران و گره گشایی از مشکلات خانواده ،محل حضور کودکان ، نوجوانان و جوانان، حتی محلی است برای اینکه پدر و مادر برای فرزند دختر و یا پسر خود همسری مناسب انتخاب کنند و قاعدتا پیوندی که از مسجد شکل بگیرد به دلیل وجود روح وابستگی معنوی و وجه مشترک خداوند در بین آنها، کمتر دچار اختلاف می شوند زیرا در اموری که در آن وجه مشترک خداوند و اهل بیت باشد اختلافی وجود ندارد مگر اینکه از خداوند دور شوند و معنویت در زندگی آنها کمرنگ شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد : خداوند در قرآن کریم می فرمایند:( اگر کسی از ذکر من روی گردان باشد زندگی او سخت می شود ).نماز بالاترین ذکر خداوند است همچنین در قرآن هم آمده است (نماز بخوانید که ذکر من است ) .نکته مهم در اینجا این است که هویت اصلی یک مسجد نماز جماعت است. پس مسجد بالاترین محل عبادت خداوند در بهترین حالت جماعت و در بهترین اوقات که اول وقت است ،یعنی بالاترین ذکر خداوند (نماز )در بهترین مکان (مسجد)در بهترین حالت (جماعت ) و در بهترین اوقات (اول وقت ) اتفاق می افتد ، قاعدتا کسی که به این ذکر با این کيفيت بالا بپردازد از یک زندگی سخت و ناامید کننده ،پوچ گرایی، بی هدف و تاریک با ذکر خداوند درامان می ماند . در واقع اگر همین مسئله به عنوان کارکرد مسجد برای خانواده باشد دستاورد بسیار بالایی است.
وی تاکید کرد : وقتی صحبت از یک زندگی معنوی می شود برخی به اشتباه فکر می کنند نماز ، روزه ، ذکر ، بریدن از همه و نشستن در کنج عزلت تعبیر زندگی معنوی است و حال آنگه زندگی معنوی یک زندگی بر اساس فرامین الهی و جریان دادن یک سری امور معنوی در همین دنیای مادی می باشد و گر نه مسجد خود با کنار هم قرار دادن مردم و برپایی جماعت ارزش به جامعه می دهد .منظور از زندگی معنوی یعنی یک سازو کارهای معنوی از طریق مسجد وارد زندگی مردم شود که قاعدتا ورود این سازو کار به زندگی از طریق غیر مسجد امکان پذیر نخواهد بود .درباره وارد شدن این ساز و کارها به زندگی مثال اینکه ،در نماز نیت ،توجه به امام جماعت، شرط است و اصولا امام کسی است که ما قلبا به او اقتدا می کنیم یعنی یکی از ساز و کارهای زندگی معنوی دلدادگی و عشق ورزیدن است . امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرمایند: (دین هویتی به نام محبت دارد ،دوست داشتن به خاطر خداوند و دشمن داشتن بدها به خاطر خوب ها وخداوند ) . زندگی معنوی یعنی اینکه مسجد این واژه های معنوی محبت ، عشق ورزیدن و دوست داشتن را وارد زندکی ما می کند یعنی آن زندگی که ما فکر کنیم فرزند مثل ماشین است فرد ماشین را میخرد ، استفاده می کند و سند آن را در گاوصندوق خانه می گذارد زندگی مادی است در زندگی مادی دلدادگی شرط نیست به فرض مثال انسان یک خانه دارد نیاز نیست به آن عشق بورزد و استفاده کند حتی گاهی میخ به دیوار خانه می زند و هیچ دلدادگی به آن ندارد، اما در زندگی معنوی دلدادگی شرط اساس بوده و مفاهیمی مثل دوست داشتن ، توجه کردن، عشق ورزیدن ، از قلب متوجه بودن از طریق مسجد وارد زندگی افراد می شود و این فرد در زندگی معنوی خود بین مادر ، فرزند، همسر،زمین،ماشین و دیگر وسایل زندگی فرق می گذارد و در نظرش هر کدام جایگاه خاص خود را دارد و کسانی که زندگی معنوی ندارند اصولا سازکار معنوی در روابط خود با افراد دیگر ندارند یعنی نگاهی که به همسر دارد همان نگاه را به زمین و ماشین خود دارد وهمانطور که با وجود سند زمین یا ماشین خریده شده دیگر خود را مالک آن می داند،فکر می کند با سند ازدواج مالک همسر خود شده است و دلدادگی برایش معنا و مفهومی ندارد.
امام جماعت مسجد المهدی با اشاره به کلام گهربار پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند:(نزدیکترین شما به من در قیامت کسی است که خانواده اش را دوست دارد و به آنها خدمت می کند،نه کسانی که با خانواده معامله می کنند ) گفت : با توجه به این جمله گهر بار پیامبر گرامی باید توجه داشته باشیم که برنامه ها مناسک و اعمال دینی و ظاهری مثل نماز جمعه ،مسجد رفتن، شرکت در مراسمات عزاداری اهل بیت ،شرکت در نماز جماعت زندگی ما را معنوی می کند یعنی به زندگی ما معنا می بخشد
وی در پایان سخنان خود خطاب به متولیان، هیات امنای مساجد و ائمه محترم جماعات مساجد گفت : تا جایی که امکان دارد از حضور و سر و صدای خردسالان، نوجوانان، و جوانان در مسجد آزرده خاطر نشوید زیرا اگر بچه ها امروز با مساجد خاطرات کودکی خوبی نداشته باشند فردا در بزرگسالی حس خوبی برای حضور در مساجد نخواهند داشت .گاهی انسان با وجود گذشت چندین سال از عمرش با شنیدن یا نماهنگ و یا شعری که در کودکی او بوده ارتباط خوبی برقرار می کند و با مرور آن شعر و نماهنگ حس شیرین و خوبی از گذشته در او زنده می شود ،پس باید اجازه دهیم بچه ها در مساجد حضور داشته باشند تا خاطرات کودکی آنها با حضور در مسجد گره بخورد .در روایت داریم مسجد پیامبر محلی به نام (روضه السبیان)یعنی (باغ کودکان ) داشت فضای که بچه ها در آنجا بازی می کردند و پدر و مادر با پیامبر نماز می خواندند ، هر چند مدیریت و کنترل بچه ها و جلوگیری از سرو صدای بچه ها در جای خود نکته بسیار مهمی می باشد که از طریق راه اندازی مهدهایی در مساجد و تجهیز آنها هم از طریق کمکهایی مردمی همان مسجد قابل حل می باشد. نکته مهم دیگر اینکه توجه داشته باشیم وجود این مهدهای مساجد باعث دور شدن بچه ها از فضای معنوی مسجد و نماز و عبادت نشود بلکه بچه ها با حضور در آن مهدها مسجد و اعمال مسجد را ببینند و این مهد باعث ماندگاری بچه ها در مساجد وباعث بیشتر شدن ارتباط و حضورشان در فضای معنوی مسجد شود و برنامه ریزی طوری باشد که بچه ها قبل از بازی به نماز و برنانه های معنوی دقت داشته و بعد در کنار آن به بازی و سرگرمی پرداخته شود .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه